Her sprenger de grunnen i Trysil for å lage en gigantisk pumptrack
Pumptrack har blitt så populært i Trysil Bike Arena at det må bygges nytt og større for å ta unna all trafikken. Arbeidet med å bygge en enorm pumptrack som skal stå ferdig til sommeren 2021 er i gang.
ENORM: Den nye pumptracken i Trysil går rett inn på Norgestoppen i antall kvadratmeter. Foto: Trysil Bike Arena
Lesetid: 3 minutter
Pumptracken er noe av det første som møter deg i Trysil Bike Arena. Ved inngangsområdet til stiene ligger den umiskjennelige og asfalterte konstruksjonen.
Men nå er den blitt så populær at det kan bli mye folk i perioder.
Derfor har leder i Trysil Bike Arena, Olve Norderhaug satt i gang et nytt prosjekt.
– Pumptracken er veldig viktig for oss. Den vi har hatt til nå bygde vi i 2016, og da var den en av de første som var asfaltert i Norge. Jeg vil si at pumptracken har vært helt avgjørende for mye av populariteten til Gullia, sier Norderhaug.
– På hvilken måte?
– Vi ser at både barn og voksne søker rett mot pumptracken for å varme opp og få en følelse med sykkelen. Så drar de gjerne ut og sykler sti, før de ender opp med noen runder i pumptracken igjen. Det er kjempebra, men på en vanlig dag i Trysil er det nå nesten for mye folk der, sier han.
Skal vi tro byggeplanene vil den nye pumptracken hjelpe betydelig. Området som er gravd ut er på nesten 3000 kvadratmeter, og pumptracken er planlagt til å være cirka 2600 kvadratmeter, i følge Norderhaug.
– Hehe, den blir faktisk litt større, uten at det trenger å være en konkurranse om å ha den største nødvendigvis. Det vi ønsket oss, var en spennende pumptrack. Det har jo blitt bygget mange pumptracker siden dette ble populært, så vi utfordret utbyggerne som skulle levere forslag til oss på at vi ville se noe nytt, sier han.
Det er BikeSolutions, som også har tegnet den eksisterende pumptracken som til slutt fikk oppdraget. Norderhaug sier at de har vektlagt muligheten til å kjøre både show og konkurranser, og at denne pumptracken vil kunne utfordre også ekspertene.
– Den vil ha flere linjer og nivåer. Her blir det bedre plass til flere samtidig, og vi kan kjøre flere typer konkurranser på den. Det vil være store variasjonsmuligheter, og vanskelighetsgraden vil være fra blått til rødt, og variasjoner i svart.
Den nye pumptracken skal avlaste trafikken, og vil ligge 200 meter lenger innover i skogen mot stiene, i det som kalles GT Pro Park.
Arbeidet med pumptracken er i gang, og det begynte med sprenging. Olve Norderhaug innrømmer at det var litt ekstra spennende.
– Det er jo ikke akkurat hver dag dette skjer. Men her var det faktisk ikke noen vei utenom. Da vi skulle gjøre grunnarbeidet oppdaget vi at grunnen var full av berg. Vi prøvde å pigge med gravemaskiner, men det var håpløst, så da ble det sprengstoff, sier han.
Den nye pumptracken er planlagt å stå ferdig sommeren 2021, og med en god vår håper stibyggersjefen at de kommer tidlig i gang.
– Hvis snøen smelter tidlig til våren, kan vi kanskje komme i gang i mai. Og med litt flaks vil den kanskje stå ferdig til Utflukt. Men jeg tør ikke love noe, det er været og snøsmeltinga som bestemmer, sier Norderhaug.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.