Håkon Thunes har ikke latt vinteren sette stopper for pumptrack-syklingen. Han har hatt flere runder med snømåking for å få pumptracken klar til sesongen.
OPTIMISTISK: Håkon Thunes fra Harstad satt i gang med å måke fram pumptracken så lå begravd under 1,5 meter med snø. Heldigvis fikk han hjelp etterhvert. Foto: Kristoffer Pedersen
Lesetid: 4 minutter
En av landets råeste pumptracker ligger i Harstad.
I Blåbærhaugen Sykkelpark ligger altså en VM-sertifisert pumptrack, som til nå har vært begravd i snø. Det bestemte Håkon Thunes og flere seg for å gjøre noe med - og begynte å fjerne snøen fra asfalten.
- Det er i hovedsak to grunner til at vi valgte å starte å måke fram den ene pumptracken nå. Den første er at det har begynt å bli mildere i været, og den andre er at jeg ikke klarte å vente lengre, sier Håkon Thunes.
Mens Oslo og andre lavereliggende strøk på Østlandet har hatt knusktørre stier i månedsvis, har våren vært helt annerledes i nord. Men de ivrigste sykkelentusiastene i Harstad startet optimistisk allerede rundt vinterferien i Blåbærhaugen Sykkelpark.
- «Måkkinga» startet tidlig i februar. Da satt jeg rundt bordet med familien og en kompis og klagde over at pumptracken enda ikke var å se. Da satt fattern i gang med det velkjente «..da æ va ung», etterfulgt av masse tullball om at han måtte kave i mange meter snø over fjell og daler for å i det hele tatt høre om nabokompisen var hjemme. Avslutningsvis kom forslaget om at vi kunne begynne å måke fram pumptracken, fortsetter Håkon.
- …og det gjorde dere?
- Jeg skjønte jo at det ikke var et seriøst forslag, men jeg var så gira på sykkelsesongen at jeg klarte å overtale to av kompisene mine til å begynne å måke den fram.
- Hvor lang tid brukte dere?
- Vi holdt på noen timer den første dagen og til slutt hadde vi måkt bort stort sett all snøen på toppen av en av doseringene. I februar var det godt over en halvmeter med snø ned dit. Vi syns alle det var veldig tungt, men jeg var overbevist om at hvis vi fortsatte å gjøre dette hver helg, så ville banen være snøfri om noen uker. Motivasjonen falt raskt da jeg skulle opp dagen etter og alt hadde snødd og blåst igjen.
- Var det bare å gi opp å vente på at sola skulle gjøre jobben da?
- Nei. Et par uker senere prøvde jeg meg på nytt. Jeg måkte hele toppen av den samme doseringen. Igjen snødde alt igjen til dagen etter. Da bestemte jeg meg for å kun grave en liten snøprofil hver helg, for å se om det ble mindre snø etter hvert.
- Dere startet i begynnelsen av februar, når kunne dere se asfalt?
- I midten av april begynte det å gå rette veien. Da hadde sola gjort jobben sin og det var tørr asfalt det jeg hadde måkt tidligere. Da kom motivasjonen tilbake! Så helgen etter gravde jeg meg helt ned i en av doseringene for å få en anelse av hvor mye snø det var snakk om og hvilken type snø. Det viste seg å være 1,5m med kompakt og tung snø. Det tok 2 timer å grave fram en halv lengde i bredden. Heldigvis engasjerte far seg og trommet sammen til dugnad helgen etterpå.
- Fattern lokka med pizza og brus så det dukket opp fem stk. Vi startet å måke fram lillebanen, da den hadde mindre snø på seg og etterhvert som klokka gikk dukket det opp flere og flere og til slutt var vi 20 stykk som måkte fram pumptracken med godt humør og god dugnadsånd!
- ..er dere redde for at den skal snø igjen?
- Banen er langt fra snøfri sånn som den er nå, men vi fikk måket hele slik at vi har en liten stripe å sykle på. I svingene går det fint så lenge man har fart nok til å holde seg over snøen. Det kommer litt snø i perioder men ingenting vi er bekymret for. Vi brukte cirka 3 timer med 16 stk på dugnaden, for å grave fram lillebanen og i helgen stod storbanen for tur. Da har vi fått tillatelse til å bruke spesialfres fra kommunen med kompetente personer som førere.
I helgen kunne endelig Håkon og resten av syklistene i Harstad nyte noen runder på pumptracken.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.