Specialized

Specialized er et godt likt og hyppig sett merke både på landeveien og ute på stien. Vi har testet en rekke av deres modeller opp igjennom tidene. Her er Specialized terrengsykler testet.

Specialized er et merke med lange tradisjoner i sykling. Det ble startet i 1974, og har siden vært blant de store og toneangivende aktørene i internasjonal sykkelbransje. 

Aller mest kjent er nok Specialized for å være første merke til å masseprodusere en skikkelig terrengsykkel. Stumpjumper så dagens lys i 1981 og kunne ikke akkurat måle seg med dagens terrengsykler.

Den hadde ingen demping og så ut som en bysykkel med ekstra tjukke hjul. Likevel fikk den frem selve idéen om å sykle i terrenget oppi dagen, og resten er historie. Stumpjumper er fremdeles et flaggskip i stallen til Specialized.

Specialized har alltid vært et slags high-end merke, en spesialistbedrift som utformet presisjonsinstrumenter for krevende syklister. Nå er merket langt mer folkelig, mens premiumsyklene deres selges under merket Specialized S-works.

Specialized var toneangivende da de var blant de aller første til å sette store 29-tommer hjul på en endurosykkel. Datidens Enduro viste at store hjul slett ikke var ensbetydene med dårlige egenskaper i terrenget, og resten er historie. I dag kjører mange av verdens raskeste endurosyklister på 29-tommer hjul.

Specialized har satset enorme ressurser på elsykler i alle kategorier. Turbo Levo Comp var best i test da vi gjorde vår første store gruppetest av elsykler, og i 2020 lanserte Specialized sykkelen Turbo Levo SL.

Er du også litt landeveisinteressert, så fungerer Terrengsykkel-abonnementet ditt også på Landevei.no, hvor du kan lese flere tester av grussykler og landeveissykler fra Specialized.

Siste tester av Specialized sykler og produkter

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen