Forrige uke ble spinningtimen til Harstad CK avbrutt da to representanter fra Gjensidigestiftelsen stakk innom på økta for å overlevere sjekken på en halv million kroner til Blåbærhaugen sykkelpark.
– De to fra Gjensidigestiftelsen overrasket styreleder og et 30-talls syklister med en gavesjekk på 500 000 kroner til Blåbærhaugen Sykkelpark under fredagsspinningen, sier Stian Kristoffer Evensen, som er prosjektleder for Blåbærhaugen sykkelpark og sitter i styret i Harstad CK.
Tilskuddet fra Gjensidigestiftelsen kommer på toppen av to millioner fra Sparebanken 68°Nord, støtte fra kommunen og lokale sponsorer.
Les også: Fikk 190 000 kroner til pumptrack
Saken fortsetter under
Anlegg til 6.5 millioner kroner
Pengene fra Gjensidigestiftelsen skal brukes til klubbens ambisiøse sykkelanlegg. Når Blåbærhaugen sykkelpark står ferdig i 2020, er det et lyslagt anlegg med rundbaneløyper, to pumptracker, sykkelkrossbane og landeveisarena, prosjektert til 6.5 millioner kroner.
– Vi er godt i gang med finansieringen, og har nå fått tro på at vi skal klare å komme i mål med delprosjekt 1 og 2 allerede til våren slik at dette kan realiseres neste sesong. Disse har til sammen en kostnad på 6.5 millioner kroner, pluss 500 000 kroner i sikkerhet, sier Evensen.
Les også: Bygger sykkelpark til 6.5 millioner
Sponsoravtaler for millioner
I tillegg til midler fra Gjensidigestiftelsen har Harstad CK fått en sponsoravtale med Sparebank 68°Nord og støtte fra bankens stiftelsen på til sammen nesten tre millioner kroner. To millioner av denne potten er øremerket delprosjekt 1 og 2 i Blåbærhaugen sykkelpark, og skal etter avtalen overføres før nyttår.
– Vi føler vi har fått full pott her. Nå tar vi sikte på å realisere delprosjekt 1 og 2 allerede neste sesong, sier Evensen.
Les også: Test av elsykler til hverdags
Toårsperspektiv
Første delprosjekt, som først og fremst ivaretar barn og rekruttering, består av en rundbaneløype med ulike ferdighetselementer, et knøttetrack for balansesykler, og en vanlig pumptrack. Tidligere i år fikk klubben 120 000 kroner fra kommunen til dette delprosjektet, som er forventet å stå ferdig i august 2019.
Neste delprosjekt for sykkelparken består av en større rundbaneløype for terrengsykkel, en sykkelkrossbane og arena for landevei med asfaltert start- og målområde, samt lysanlegg, er forventet å stå ferdig i 2020. Med gaven fra Gjensidigestiftelsen kan også dette byggetrinnet startes allerede i 2019.
Les også: Sju millioner til sykkelsatsing
Saken fortsetter under
Smir mens jernet er varmt
Parallelt med iverksetting av de to første delprosjektene jobber Harstad CK med å sikre finansiering til delprosjekt 3, som er et idretts- og servicehus tilknyttet sykkelparken med prosjektert pris på 10 til 12 millioner kroner.
Tidligere i desember ble klubben invitert til å presentere prosjektet på et frokostmøte i Harstad Profileringspool.
– Det var over 70 bedrifter samlet på frokostmøtet, og det var god stemning da vi viste frem vår promoteringsfilm. Men dette er bare begynnelsen. I januar skal vi begynne å jobbe oss gjennom klubbens egne sponsorer, i tillegg til andre aktuelle næringer, sier Evensen.
Se promoteringsfilmen her Saken fortsetter under
Lettsolgt prosjekt
– Å selge sykkelpark har vist seg å være en gullgruve for oss. Det ser ut til at Blåbærhaugen er et produkt og prosjekt som næringslivet ønsker å assosiere seg med, sier Evensen.
Han tror det er flere grunner til at bedriftene er så positive til prosjektet.
– En sykkelpark skiller seg fra andre anlegg. Det er ikke nok en flerbrukshall eller enda en ballbinge. Det at anlegget skal være en arena for både uorganisert og organisert aktivitet, at det skal være gratis å bruke anlegget og at det skal være et anlegg for hele byen ser ut til å være viktig for næringslivet.
Interessert i saker om anlegg og bærekraft? Her har vi samlet artikler om friluftspolitikk, stivett, stivettregler, stibygging, tilrettelegging av sti og reiseliv/destinasjoner. Saker om ferdselsrettigheter og restriksjoner i nasjonalparker, utmark og bymark. NOTS (norsk organisasjon for terrengsykling) og deres arbeid med høringsuttalelser og rettigheter for syklister omtales her.