Adrian Tell innvier Havstad Sykkelpark

Kommunen slo på stortromma for dirtmiljøet i Trondheim, og 17. september er det formell åpning av anlegget på Havstad.

Sist oppdatert: 8. august 2016 kl 07.00
17. september åpner Havstad Sykkelpark med stort show og full fest i parken. Foto: Havstad Sykkelpark
17. september åpner Havstad Sykkelpark med stort show og full fest i parken. Foto: Havstad Sykkelpark
Lesetid: 5 minutter

Havstad Sykkelpark er et åpent nærmiljøanlegg med dirtjumps og pumptrack, satt opp i samarbeid mellom lokale krefter og Trondheim Kommune.

Pumptrack’en var klar allerede i fjor, og det har vært fri flyt i den siden den sto ferdig. Nå er også hoppanlegget 100 prosent på plass med to store hopp på to meter og gap på mellom tre og fire og en halv meter. Ildsjelene i miljøet antyder at det kan være landets mest sofistikerte, og feirer med en skikkelig åpningsfest 17. september.

– Hele Norgeseliten i dirtmiljøet har sagt de vil være med, og Adrian Tell har bekreftet at han kommer. Det vil bli uformelle konkurranser, triks og show. Vi vil virkelig vise fram hva vi kan gjøre i dette anlegget, sier Espen Ramstad.

Ramstad er en av fire ildsjeler bak dirtparken i Trondheim. De andre er Gøran Arntsen, Olav Birkeland og Arne Radmann. Dessuten trekker Ramstad fram kommunens representant som en nøkkelperson i prosjektet.

Saken fortsetter under

Adrian Tell - Havstad Sykkelpark 1000x848
Adrian Tell kommer til åpningsfesten 17. september og har også bidratt på dugnad med parkprosjektet. Foto: Havstad Sykkelpark

Adrian Tell kommer til åpningsfesten 17. september og har også bidratt på dugnad med parkprosjektet. Foto: Havstad Sykkelpark

Kunne havarert før oppstart
Havstad Sykkelpark er en solskinnshistorie, men den kunne godt endt i tragedie for syklistene. Før dirt-miljøet flyttet inn på Havstad, hadde de holdt til to-tre år på elvebredden ved Sande like ved brua til Lerkendal.

– Der var det bra sand i yttersvingen av elva, så vi begynte å grave der. Vi holdt på litt i skjul og litt for oss sjøl, og det gikk helt greit fram til en fra kommunen gikk tur langs elva og så anlegget, forteller Ramstad.

– Det er ikke så mange som bruker dette området, men det er noen som driver og fisker langs bredden der og noen som går tur med hund og slikt. For to å siden var det en del folk som begynte å bry seg. Det viste seg at dette var et fredet område, og kommunen ville ha oss bort derifra. Men samtidig var de litt imponert over hvor mye vi hadde fått til med bare spader og dugnadsarbeid, så vi fikk holde på der ut den høsten mens de begynte å ferdigstille for oss på Havstad, sier han.

Saken fortsetter under

jumps Havstad Sykkelpark 1000x1000
Det ligger mye jobb bak sykkelparken. Foto: Havstad Sykkelpark

Det ligger mye jobb bak sykkelparken. Foto: Havstad Sykkelpark

Redd for å få nei igjen
Dirt-gjengen var litt skeptiske til å søke om tillatelser gjennom kommunen. De fryktet at prosjektet ville bli avvist eller stagnere i en papirstabel.

– Vi ble anbefalt å søke om å få et område og få lov til å bygge, men etter tidligere erfaringer med slike søknader var vi ikke så gira på det. Da ble kastet bort fra der vi var og fikk ikke noe. Vi var litt redde for å få nei igjen, minnes Ramstad.

Men da dialogen startet, ble det helt annerledes. Det viste seg at kommunen gjerne ville ha et anlegg.

– Kommunen bare la alle muligheter på bordet og spurte oss rett ut hva vi ville ha, forteller Ramstad, som fortsatt er overrasket over viljen og engasjementet.

Les også: Magisk elgtråkk i Trysil 

Saken fortsetter under

Sofa show - Havstad Sykkelpark 1400x933
Tid for å nyte skal man også ha, og da er det fint å kunne sitte godt, mener dugnadsgjengen. Foto: Havstad Sykkelpark

Tid for å nyte skal man også ha, og da er det fint å kunne sitte godt, mener dugnadsgjengen. Foto: Havstad Sykkelpark

Holdt kontrollen
Kommunen tilbød seg å bygge alt, men dirtgjengen ville ikke gi fra seg hele kontrollen på prosjektet.

– Skulle vi bygge noe for alle aldere, så ville vi være med på utformingen slik at vi fikk bygget noe for oss også, noe som er stort nok til at vi som har holdt på med dette lenge kan utvikle oss videre, sier Ramstad.

Dirtgjengen var innstilt på å ta spadene fatt igjen, men håpet de kunne få litt gravehjelp. Kommunen ville derimot ha alt rundt anlegget formelt i orden, og spurte om det fantes noe firma som kunne lage slikt anlegg.

– Så vi fortalte dem at Dirt Builders i Danmark er et firma som driver med dette på fulltid, men at de er svinedyre, sier Ramstad, som igjen begynte å frykte det hele ville ende med ideen når kommunen så prislappen.

– Vi tenkte at dette ikke skulle koste så mye penger, og at vi kunne gjøre jobben og bygge hoppene selv, hvis kommunen bare kunne hjelpe oss med litt materialer. Men kommunen ville at hoppene skulle bygges av noen profesjonelle, og når de først hadde bestemt seg for at det skulle bygges, virket det ikke som at kostnaden var noe tema lenger, sier han.

Dirt Builders ble kontaktet for å bygge det store hoppanlegget. Nå står det ferdig.

– Jeg er virkelig imponert over kommunen her. Det er så mye penger i dette anlegget og de materialene som er lagt ned her. Bare materialene i kickerne til hoppene våre koster mer enn noe annet tilsvarende anlegg her i landet, sier Ramstad.

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

Prosjekt - Havstad Sykkelpark 1200x650
Prosjekttegningen over anlegget på Havstad.

Prosjekttegningen over anlegget på Havstad. 

Publisert 8. august 2016 kl 07.00
Sist oppdatert 8. august 2016 kl 07.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen