Lørdag 15. juni var en merkedag for prosjektet som er Nilsbyen Terrengsykkelpark.
Både lokalt og nasjonalt har anlegget fått stor oppmerksomhet. I motsetning til de større kommersielle aktørene er anlegget i større grad tuftet på frivillighet og skal være et tilbud lokalt til byens syklister og tilreisende.
Selv om stiene har vært i bruk i flere år allerede, var det først lørdag at den offisielle åpningen fant sted. Ordfører i Trondheim, Kent Ranum fikk æren av å åpne parken.
– Ordføreren trakk fram at løypene er for alle. Det finnes krevende traseer som er forbeholdt de viderekommende, og så er det enkle lavterskelløyper som alle kan beherske. Det er alltid åpent og gratis, og på alle måter en fantastisk tilvekst til byens mange idrettsanlegg. Han takket også TVK og initiativtakerne bak Nilsbyen terrengsykkelpark, og trakk linjene til at Trondheim var Europas frivillighetshovedstad i 2023.
Det forteller Ola Resell, som er leder i TVK og som har vært primus motor for Nilsbyen Terrengsykkelpark fra starten.
– Nå kan vi endelig si at terrengsykkelparken er ferdig sånn som den var planlagt i starten, sier han.
Interessert i å sjekke ut Nilsbyen Terrengsykkelpark selv? Her finner du alt du trenger å vite:
Parken har vært et spleiselag, og arbeidet har vært et samarbeid mellom Rekkje Stiutvikling og sykkelklubben.
– I alt har vi brukt nesten 14 millioner kroner. Hvis vi kobler sammen alle løyper inkludert strekninger på skiløyper, så får vi over åtte kilometer, forteller Resell.
For anledningen var også trialsyklist Eirik Ulltang på plass med sitt show-konsept.
Selv om parken nå både er tatt i bruk og åpnet, er ikke arbeidet ferdig for alltid.
Resell avslører at de har mer planlagt:
– På kort sikt skal vi lage en plan for stier som Nilsbyen Stibyggerlag skal bygge selv. Dette blir i hovedsak smale stier med helt minimale inngrep. Vi kan ikke gå ut med større planer nå, men vi har noen tanker som vi bearbeider, så får vi se om vi får myndigheter og andre med oss. Det er jo et område som brukes av andre enn oss, så det er mange hensyn å ta, sier Resell til Terrengsykkel.