EVENTYRET VENTER: Det har tatt tid, men den 3. juli står drivkreftene bak Hallingspranget igjen klare til å ta imot sti-entusiaster i sine løyper. Traseen ble hardt rammet av ekstremværet, men går for å være en av Norges aller flotteste løyper. FOTO: Kristoffer Kippernes
Lesetid: 7 minutter
I Nesbyen skulle Hallingspranget være det hittil siste trekkplasteret for å få barnefamilier og andre entusiastiske stisyklere til området.
I fjor åpnet den 17 kilometer lange stien med middels vanskelighetsgrad i midten av juni. I år har det imidlertid vært stor grad av usikkerhet knyttet til fremkommeligheten i området.
Nesbyen var blant områdene som ble verst rammet av ekstremværet «Hans» og storflommen i august. Vannmassene i Hallingdalselva og Rukkedalselva steg hurtig og druknet store deler av tettstedet på sin ferd nedover dalføret.
Som en konsekvens av dette, ble også den familievennlige sykkelstien stengt på ubestemt tid. Den starter spektakulært nok helt oppe ved toppen av Nesfjellet og gjør nedslag i sentrum med et fall i høyde på spenstige 950 meter.
– Man snakker om før og etter «Hans»
Også nedover fjellsiden har vannmassene herjet. Deler av stinettet er rett og slett revet bort. Erosjonen har skapt store skader i svinger der underlaget tidligere var jevnet ut, gruset eller asfaltert.
Fjerner man blikket litt fra syklistenes verden, har ødeleggelsene hatt katastrofale følger for innbyggerne i Nesbyen.
– Alle snakker egentlig om tiden før og etter «Hans». Skadene var veldig store. Det var veldig mange som fikk ødelagt husene sine og som fortsatt har uavklart om de får bygge opp husene sine igjen, sier Bent Engebret Øye til Terrengsykkel.
Han er nyvalgt styreleder i Hallingspranget, og er selv gira på å ta løypa i bruk etter uværet. Prosessen for å komme dit har imidlertid vært lang.
Datoen er satt
Hallingspranget endte opp med å søke erstatning for skadene via Naturskadefondet. Reparasjonene etter «Hans» ble estimert til 690 000 kroner. Et svar på søknaden er imidlertid ikke ventet før etter sommeren.
– Vi har hatt tett dialog med Naturskadefondet etter at vi sendte inn søknad om erstatning. Utfordringen går på ren kapasitet. Jeg tror det dreide seg om rundt 1780 saker totalt, og her også saker som dreier seg om veier og andre skader inkludert. Sist vi var i dialog med dem hadde de behandlet rundt 800, så det sier seg selv at det er krevende å holde tidsfristene, sier han.
I mellomtida har ildsjeler fra det lokale idrettslaget forsøkt å samle inn pengene via Spleis. I fjor kom det inn 169 000 kroner, mens årets innsamling nærmer seg 100 000. Denne uka bekreftet Skue Sparebank at de donerer 150 000 kroner til restaureringen, i tillegg har Nesfjellet og Sparebankstiftelsen vært viktige bidragsytere.
Det gjør at kreftene i Trailhead Nesbyen nå jobber med datoen 3. juli i tankene.
– Det blir åpning den datoen etter planen som er lagt nå. Vi må reparere etter «vårt besøk» av «Hans». Arbeidet har startet opp og er godt i gang. Foreløpig har vi heller ikke identifisert noen skader som er verre enn det som ble avdekket i fjor høst.
Ettersom Hallingspranget nå har klart å skaffe midler til veie på egenhånd, vil en eventuell erstatning fra Naturskadefondet bli brukt til å sikre løypa mot framtidig påvirkning av naturkreftene.
– Vi kommer til å bruke pengene til vedlikehold og forbyggende tiltak, sier Øye.
Med strammere reisebudsjett er det fortsatt gode muligheter for stisykling, som er den nye store reiselivstrenden. De beste tipsene til destinasjoner og turer får du her.
Nede i byen har NVE oppjustert flomkartene sine og mener Nesbyen må ta høyde for å demme opp for mulig 200-årsflom. I så fall kan det bli aktuelt å bygge flomvoll for å sikre infrastrukturen i området mot mulig flom. Hallingspranget starter i 1100 meters høyde, men vannets evne til å finne nye veier nedover i terrenget skapte store skader og mye problematikk knyttet til erosjon også oppe i høyden.
– Ja, hvordan skal man egentlig demme opp for disse naturkreftene?
– Nei, det er noe som bekymrer oss. Det vil jo komme mer ekstremvær og det er generelt mye vær i kongeriket vårt. Vi må prøve å legge en langsiktig plan for å sikre løypa i enda sterkere grad mot slike hendelser. Det er en viktig trasé, og det er veldig mange besøkende som gjør at det stadig trengs vedlikehold. Det er veldig mange som har deltatt i spleisen som ble opprett før jul, og den nye som har gått denne sesongen. Derfor ønsker vi også å takke alle som bidratt inn i spleisen. Det er entusiaster og folk som har engasjert seg i saken som har bidratt veldig mye, forteller Øye.
Stisykling, en del av identiteten
Blant de som har engasjert seg i saken er Magnhild Medgård Skår. Hun er både styreleder av idrettslaget i Nesbyen og folkehelserådgiver i kommunen.
Hun dro i gang den andre runden med pengeinnsamling via Spleis, og mener det er flere gode grunner til å juble for at Hallingspranget gjenåpnes i løpet av en snau måned.
– I et folkehelseperspektiv er Hallingspranget viktig både for innbyggerne og besøkende. Stien er attraktiv og trekker folk, både på sykkel og til fots. Syklingen er et viktig helsefremmende tiltak og har før til at enkelte som satt mye inne før, nå har begynt med aktivitet og kommer seg ut, sier Medgård Skar til terrengsykkel.no.
Nyheten blir naturlig nok også tatt godt imot i noen av de yngre aldersgruppene på tettstedet.
– I Nesbyen har vi en sykkelgruppe i idrettslaget som hovedsakelig består av barn og unge. Det siste året er antall medlemmer tredoblet, påpeker hun.
– I en undersøkelse blant barn og unge gjennomført av kommunen, er det mange som trekker frem sykkelstiene som det de er mest stolt av i en bygd. Sykkel har blitt kjempepopulært og har blitt en del av identiteten til lokale barn og unge.
Gratis løype – mulig å gi «en Vipps»
I 2017 ble visjonen «Nesfjellet til Sentrum» lansert, der målet var å binde fjellet og sentrum sammen. I den forbindelse ble arbeidet med å tilrettelegge Hallingspranget for stisykling påbegynt i 2020. Åpningen ble gjort unna i juni, 2022.
Det er også satt opp en egen buss som kjører shuttletrafikk fra sentrum og opp til Nesfjellet for eventyrlystne syklister i alle aldre.
Det er stiftelsen «Norges flotteste sykkelopplevelse» som har vært byggherre for prosjektet, og det er Trailhead Nesbyen som fikk oppgaven med å bygge løypa.
Finansieringen kommer dels fra Nes kommune, men også via et spleiselag der det lokale næringslivet, spillemidler og tilskudd fra ulike fond er benyttet. Prislappen stanset til slutt på 20 millioner kroner for et anlegg som – i hvert fall inntil videre – er gratis å benytte seg av.
– Selv om engasjementet har vært stort, har det også tatt tid å få inn midlene til restaurering av løypa. Tror du dere etter hvert vil se behovet for at folk utløser en billett før de setter utfor Hallingspranget, Bent Øye?
– Alle borgere i Norge må forholde seg til lover og regler som er gjeldende for området man oppholder seg på. Dette er definert som en sti, så enn så lenge er det slik at du ikke kan ta betalt for å bruke den stien, svarer styrelederen i Hallingspranget.
– Samtidig løper det årlig kostnader for å holde dette vedlike. Det har kommet mange nye medlemmer inn i styret, og i tida fremover vil vi se på om det er mulig å ta noen grep for å skape et bedre grunnlag for en forutsigbar drift. Det handler om at løype skal være sikker og trygg, og at brukerne skal få en god opplevelse. Per i dag er dette noe som fritt tilgjengelig for allmennheten. Det baserer seg på frivillighet og det blir litt som de som kjører skiløyper på vinteren. Man er avhengig av at det blir gitt bidrag til dem som prepper løypene.
– Så man kan også gi en slant til de som holder Hallingspranget i orden?
– Det stemmer. Man kan Vippse inn et bidrag, og det er noe vi fokuserer på å synliggjøre. Vi trenger slike bidrag, og det er flere tusen som bruker løypene våre hvert år. Ved å Vippse en sum du synes Hallingspranget fortjener for å ivareta løypa og vedlikeholde den, så er du også med og sikrer driften, oppfordrer Øye.
Justinas Leveika skal igjen sykle Tour Divide, et ritt hvor prøvelsene strekker seg langt utover det fysiske.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.