Barfrosten er magisk

Mørkere og kaldere, ja vel. Men sykling i november kan også by på noen av de flotteste opplevelsene.

Sist oppdatert: 4. november 2014 kl 10.58
BARFROST: Med blek novembersol og spækt grunn kan sykkelturene senhøstes bli magiske. Foto: Knut Erik Nesteby
BARFROST: Med blek novembersol og spækt grunn kan sykkelturene senhøstes bli magiske. Foto: Knut Erik Nesteby
Lesetid: 2 minutter

Med barfrosten fryser all gjørme, en kan sykle overalt i terreng som ellers er for vått og tråkig. Det er bare å fyre på og rulle overalt. Løvet er borte fra trærne, og en ser alt. Og lav og blek senhøstsol skaper en unik stemning.

Knut Erik Nesteby i Team Helios-DBS får stjerner i øynene og høy puls bare av å prate om barfrosten.

Laget har base i Nord-Østerdalen, der uendelige moserabber, glissen furuskog og småvokste bjørker blir til barfrostparadis på senhøsten.

– Vi sykler ofte de samme stiene som om sommeren, men med frosten det blir en ny opplevelse, sier Nesteby.

– Alt av terreng blir mer lettsyklet når det fryser på. Ofte kommer man gjennom crux man ellers ikke klarer. Hastigheten går opp, og du trenger ikke ta i så mye for å komme fram, sier han.

Komfort i kulda
Vann som fryser endrer egenskaper. Det er ikke lenger vått, og det er en stor fordel.

– Løyper som er bløte og klissete om sommeren fryser til og tørker helt opp, noe som gjør at man slipper å bli våt og kald. Da kan man sykle uten ubehag selv med nesten tosifret antall pingviner på stokken, fortsetter Nesteby ivrig.

(Saken fortsetter under)

Barfrost Tynset - Foto Knut Erik Nesteby6 1400x924
UNIKE OPPLEVELSER: Lyset sent på høsten gir en helt egen stemning. Foto: Knut Erik Nesteby

UNIKE OPPLEVELSER: Lyset sent på høsten gir en helt egen stemning. Foto: Knut Erik Nesteby

Utstyr
Barfrosten stiller imidlertid litt andre krav til utstyret enn på sommerstid. Underlaget blir hardere, og hastigheten går ofte opp.

– Man må ofte oppjustere dekktrykket og dempertrykket litt for å unngå gjennomslag, sier Nesteby.

– Samtidig blir det da mere risting og slag. Siden vi ofte er ute etter opplevelser og kosesykling i stedet for hard konkurransesykling, velger vi ofte dekk med stort volum uten å oppjustere lufttrykket. Dette gir da mer komfort og glede.

Og det er jo nettopp glede det handler om: Magisk glede i novemberblek sol, på spækt grunn.  

Barfrost Tynset - Foto Knut Erik Nesteby2 1400x924
Barfrosten kan også gjøre vegene til skøytebaner, så det er best å holde seg i terrenget. Det er til gjengjeld helt unikt når det fryser på. Foto: Knut Erik Nesteby

SMÅSKUMMELT: Barfrosten kan også gjøre vegene til rene skøyteisen, så det er best å holde seg i terrenget. Det er til gjengjeld helt unikt når det fryser på. Foto: Knut Erik Nesteby

Publisert 4. november 2014 kl 10.58
Sist oppdatert 4. november 2014 kl 10.58

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen