Stisykling på Madeira
Madeira har behagelig klima året rundt, bratte fjell og 94 merkede terrengsykkelstier, totalt 240 kilometer, og 70 prosent av dem er singletracks. Alt ligger til rette for et stisykkeleldorado på øya, som er 8000 kvadratkilometer. I 2012 begynte utviklere i turistnæringen å invitere kjente ryttere, media og utstyrsprodusentene til Madeira. De kunne boltre seg på et rikt utvalg av stier og dyretråkk. I løpet av fem år har sykkeltrafikken tatt av gjennom profilering i alle sosiale mediekanaler. I kjølvannet kommer både økonomisk vekst, opptur for turistnæringen og lokale aktører i andre bransjer, men også utfordringer.
Madeira har de siste årene seilt opp som en av drømmedestinasjonenene for stisykling. Men i et foredrag på Utflukts fagdag, viste Ricardo Pinto, som har jobbet med terrengsykling og utvikling på Madeira siden 2010, et annet bilde av Atlanterhavsøya enn det som kommer fram i sykkelfilmer og sosiale medier. Temaet for fagdagen, i regi av Innovasjon Norge i samarbeid med Trysil Bike Arena, Destinasjon Trysil og Utflukt, var terrengsykling og reiseliv.
Les også: Setter verdiskaping på agendaen
Hvilke utfordringer har dere på Madeira?
– Først og fremst trenger vi sykkelkultur og en planlagt, bærekraftig utvikling. Nå er det 94 registrerte stier på øya. Men nesten ingen av dem er tilrettelagt, og nesten alle stiene er ekspert- og endurostier, altså for bratte og krevende for folk flest. Bare sju av de 94 stiene er grønne, vi har svært lite blå stier og flatere stier er bare forbindelser mellom de bratte og spektakulære stiene. Vi trenger bærekraftige stier som tåler den økte trafikken og som kan appellere til syklister på flere nivåer, ikke bare eksperter og konkurranseryttere i Enduro World Series. Men jeg føler at det er en generell oppfatning av at naturlige stier er bedre og kulere enn bærekraftige tilrettelagte stier.
Saken fortsetter under
Tredje runde i Enduro World Series 2017 gikk på Madeira. Foto: Enduro World Series
Les også: Dramatisk debut i Enduro World Series
Hvilke problemer har dere opplevd?
– Det er helt enkelt for mye trafikk på stiene. Før da det var de lokale som syklet her, da syklet man en eller to ganger i uka. Nå kommer det masse folk hele tida, som sykler hver dag når de er her. Jeg elsker stiene våre, men jeg vet at de ikke vil fortsette å være slik de er nå og slik de var før enduro-eksplosjonen. Hele øya er vulkansk, og jordsmonnet her er svært sårbart og utsatt for erosjon. Vi ser stier som går fra helt perfekte til fullstendig ødelagt på en uke til den neste.
Spesifikt hva gjøres for å få bukt med problemet?
– Vi har en rekke lover og reguleringer som begrenser hvor du kan bygge stier, hvor du kan sykle, og det er krav om at alle syklister må betale en lisens for hver dag de skal sykle. Men det er ingen som gjør det, ingen som håndhever det, og det har ingen konsekvenser om du bryter reglene. Myndighetene ser at sykkelturismen trekker horder av folk til øya som ellers ikke ville kommet, og de ser ringvirkningene av dette for det lokale næringslivet. Økonomisk er det en drøm for øya, men dette er ikke bærekraftig. Vi har holdt stibyggerkurs for å vise fram hvordan bærekraftige stier bør bygges og hvor vi understreker at det er ikke lov til å bygge stier hvor du vil. Likevel ser vi nybygde stier en uke senere.
Saken fortsetter under
Ricardo Pinto frykter at Madeira som sykkeldestinasjon vil ødelegges om det ikke tas grep for å bygge bærekraftige stier. Foto: Ingeborg Scheve
Hvordan kan dette løses?
– Det er heldigvis ikke min jobb. Vi har forsøkt å få myndighetene til å innse at de må investere i bærekraftige stier og få hele lokalsamfunnet med på utviklingen, og vi trenger en skikkelig masterplan. Men turoperatørene er utålmodige. Det tar tid å søke om tillatelser til å utvikle og bygge stier av den typen som kreves for kommersiell sykkelturisme. Men verken turistnæringen, som tjener penger som gress her og nå, eller myndighetene, som skal gjenvelges år om annet, tenker ikke langsiktig. De ser at øya tiltrekker seg kjente proffsyklister, store internasjonale ritt som Enduro World Series, og da ser de ingen grunn til å bremse, begrense eller styre trafikken, håndheve restriksjoner eller tilrettelegge for bærekraftige stier. Men hvis vi vil at Madeira skal overleve som sykkeldestinasjon på sikt, så må man ta tak i dette.
Skapte reaksjoner
I foredragsdelen som ble presentert under fagdagen på Utflukt 22 juni trakk Pinto fram Chris Ball i Enduro World Series og samarbeidspartneren Freeride Madeira som noen av aktørene som bidrar til å sette Madeira på sykkelkartet for folk som vil sykle bratte, naturlige stier.
I den sammenheng trekker Pinto fram at slike arrangementer som EWS kan bidra til ytterligere utfordringer rundt bærekraft dersom det ikke settes i verk tiltak. Det reagerte flere aktører i bransjen på, inkludert Chris Ball i Enduro World Series og John Fernandes i Freeride Madeira.
EWS: Opptatt av bærekraft
Til Terrengsykkel sier Ball at han ikke kjenner seg igjen i den beskrivelsen Pinto gir av Enduro World Series i foredraget, som Pinto også holdt under årets IMBA-konferanse i april.
– Vi er svært seriøse når vi velger ut steder og stier til våre ritt, og er opptatt av at de lokale partnerne vi jobber med har en formalisert plan og tilnærming til sitbygging og vedlikehold, sier Ball i en epost.
John Fernandes i Freeride Madeira er skeptisk til at Pinto gjentatte ganger har fokusert sine foredrag rundt det at Madeira ikke er tilrettelagt for et stort antall sykkelturister og at stiene ikke er bygget på bærekraftige prinsipper.
Han sier i en epost til Terrengsykkel at Freeride Madeira har to stibyggere i staben sin som passer på at stiene er i topp stand for gjestene. Han ber Terrengsykkel kontakte en gjest med Freeride Madeira som syklet på øya uka etter årets EWS-runde for en uttalelse om hvilken stand stiene var i da.
Artikkelen ble først publisert 22. juni 2017. Tittel og ingress er oppdatert, samt at bransjeaktørenes reaksjoner er tatt med.
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.
Espen Johnsen på tur gjennom Madeiras jungel. Foto: Kristoffer Kippernes