Kreftsykdom og utmattelse har preget hverdagen til Monica fra Bergen. Redningen har hun funnet i terrenget. Nå frykter hun forbud mot aktiviteten hun elsker.
DEN BESTE MEDISINEN: Å sykle har vært en del av min identitet fra jeg var liten. Det er her jeg henter mest påfyll av motivasjon og glede, forteller Monica Johansen Haugen fra Bergen. FOTO: Privat
Lesetid: 8 minutter
I 2012 ble Monica Johansen Haugen hasteoperert etter at hun hadde blitt diagnostisert med livmorhalskreft.
På vei tilbake til hverdagen og arbeidslivet igjen, fortsatte imidlertid problemene. Hennes redning har vært å holde seg aktiv med terrengsykkel.
Siden 2021 har den aktiviteten i all hovedsak foregått på en fulldemper som støttes av en elektrisk motor. 50-åringen fra Bergen er nå livredd for at et forbud mot bruk elsykkel i utmark skal innføres neste år.
– Å ta fra oss et gode nå, som det er så godt etablert, og det har gitt en stor forbedring av livskvaliteten for flere enn bare meg – vil bli et veldig tragisk utfall. For min del blir det mer ensomhet, som om ikke den var stor nok fra før med redusert fysisk form på grunn av sykdom. Dette er bare trist om så skjer, sier Johansen Haugen til Terrengsykkel.
Så hvorfor forteller vi historien til Monica fra Bergen? For det første er hun del av en gruppe mennesker med omfattende helseproblemer som sjelden skriker høyest. De har nemlig mer enn nok med seg selv og sine egne utfordringer.
For det andre delte hun åpent om svært private helseproblemer og tanker via et innlegg på et terrengsykkelforum på Facebook, etter at nyheten om et mulig forbud spredte seg.
Svigermor måtte lage middag
Etter at Terrengsykkel tok kontakt, gikk hun raskt med på å dele historien og uttalte sågar at «det er kjekt å være nyttig når en ellers føler seg unyttig på grunn av helsen».
Monica ble, i likhet med veldig mange andre, tatt fullstendig på senga av lovforslaget som nå er sendt ut til høring av Klima- og miljødepartementet.
Tidligere har nettopp elsykler hatt fritak fra motorferdselloven. I det nye utkastet er reglene foreslått strammet inn, noe som betyr at bruk av elsykkel utenfor vei- og skogsvei kan bli forbudt.
For Johansen Haugen er det hele veldig personlig. Hun har nemlig gått fra være en sporty og aktiv jente til å måtte holde sengen i lange perioder i løpet av få år. Hun frykter derfor konsekvensene et eventuelt forbud vil gi på kroppen.
– Jeg elsker å være fysisk aktiv, men jeg har heller ikke noe mål om «perse opp Stoltzen» (Stoltzekleviven, tursti/trapp fra Bergen opp til Sandviksfjellet, vår anm.). Jeg gjør det mest for gleden og helsen. Før dreide det seg om gåturer i fjell, løping, gå opp på fjell og løpe ned, sykle opp og sykle ned fjell. I tillegg har jeg holdt på litt på landeveien og med klatring, forteller hun.
Utmattelse og frustrasjon
Da hun var på vei tilbake etter kreftsykdommen, kunne hun formelig kjenne kreftene forlate kroppen. I etterkant fikk hun konstatert fatigue (utmattelse, se for øvrig faktaboks lenger ned i artikkelen), noe som i dag er en senskade et sted mellom 20 til 35 prosent av kreftoverlevere rammes av.
For 15 år tilbake var det ikke like mye fokus eller kunnskap rundt tilstanden.
– Mot slutten av 2012 begynte jeg å kjenne at energinivået var ganske dårlig. Jeg ble sliten av alt, forteller hun.
Dette sier lovforslaget som kan innebære forbud mot elsykkel på sti i hele Norge: Her er den praktiske betydningen for oss stisyklister - og noen av argumentene for og mot.
– Jeg begynte i jobb, og trappet nok for fort opp med trening og arbeid. Jeg skulle være flink og pliktoppfyllende. Det endte opp med mye frustrasjon, for jeg forsto ikke hvorfor kroppen var så sliten etter at jeg var frisk etter kreften. Ett år senere fikk jeg vite at det var fatigue. Jeg var sengeliggende i mer eller mindre ett år, forteller hun.
Som en tidligere aktiv kvinne i 40-årene, måtte hun nå få hjelp til å dusje og måtte forholde seg til at svigermor på over 70 år sto for måltidene hennes.
– Det var en periode der jeg omtrent ikke klarte å gå på do. Alt var energitappende og jeg ble utslitt av den minste ting.
Prøvde terrengsykkel – ble hektet
Etter hvert som utmattelsen begynte å slippe taket, økte også lysten til å komme seg tilbake til en mer aktiv hverdag.
Enkelt var det imidlertid ikke.
– Jeg kunne sykle i ti minutter fram og tilbake på landeveissykkel i starten, men det ga meg ikke noe. Jeg tok i stedet med meg en terrengsykkel opp i skogen, for å se om det kunne gi meg litt mer, og da ble jeg helt hektet. Jeg gikk litt og litt oppover hver gang med sykkelen, og til slutt var jeg oppe på en fjelltopp. Jeg kjøpte meg en fulldemper i 2013, og ble gradvis i bedre og bedre form.
Fatigue og kreftsykdom
Fatigue er en følelse av å være utmattet og unormalt trøtt, og er noe mange kreftpasienter opplever i større eller mindre grad.
Fatigue (utmattelse) er den senskaden kreftpasienter rapporterer hyppigst. 20 til 35 prosent av alle kreftoverlevere har fatigue.
Fatigue er et symptom med mange mulige årsaker og ikke en definert tilstand eller diagnose. Den kan ikke påvises gjennom blodprøver eller andre undersøkelser.
Akutt og kronisk fatigue
Fatigue kan opptre i alle faser av en kreftsykdom. Det er viktig å skille mellom akutt og kronisk fatigue.
Akutt fatigue
Akutt fatigue er relatert til sykdommen eller behandlingen. Mange opplever at fatigue avtar når behandlingen er avsluttet.
Kronisk fatigue
Kronisk fatigue er trøtthet som varer mer enn seks måneder etter at behandling er avsluttet og det ikke lenger er tegn til aktiv sykdom. Dette er en senskade. Noen opplever at tretthetssymptomer melder seg først en tid etter at kreftbehandling er over og de har følt seg friske en stund.
Hentet fra helsenorge.no
Vis mer
– Når du er tilbake på et godt, aktivt nivå, hva slags type aktivitet orker du i normal uke?
– Nå er jeg oppe i én time på elsykkelen to ganger i uka. Jeg har også kjøpt meg en elsykkel til landeveien. Men selv om man har elmotor, er det hardt å sykle. Spesielt i terrenget. For meg er i hvert fall dette noe som har løftet livskvaliteten min betraktelig, sier hun.
«Vi skal ut og sykle i dag, er du med»?
Den fysiske aktivitet er én ting. Det andre aspektet er den sosiale verdien ved å møte andre via en felles interesse og felles aktivitet.
Her møter også Monica sine klare begrensninger i møte med andre syklister. Det er en kjensgjerning at terrenget på Vestlandet ofte er alt annet enn flatt.
– Da jeg ikke hadde elsykkel måtte jeg gjøre alt alene. Jeg klarte ikke å henge med de andre i gruppa.
– Hvordan har du kommet i kontakt med miljøet du nå sykler sammen med?
– I dag er det venner og bekjente av meg. Det er litt sånn: «Vi skal ut og sykle i dag, er du med»? Det er et miljø med sykkelbekjente venner jeg har hatt i noen år. Jeg hadde et tilbakefall i 2021, og da var det cirka halvannet år uten at jeg kunne sykle med noen. Da var jeg så å si alene 100 prosent av tiden, så det gjør at man blir isolert og ensom. Det gjør at du ikke får den sosiale tilfredsstillelsen og det er heller ikke bra for den psykiske helsen å være for mye alene. Derfor foretrekker jeg å være sosial og å ha noen andre å trene med, forteller hun åpenhjertig.
Har du tips eller innspill i denne saken?
Kontakt oss gjerne på: redaksjon@terrengsykkel.no
– Å sykle er min identitet
Det er med andre ord ganske tungtveiende grunner for at hun nå går rundt og frykter et forbud mot bruk av elsykkel i utmark.
– Jeg har tenkt litt på det der. Jeg bor jo i Bergen og jeg har ikke muligheten til å reise langt unna og sykle i en Bike Park. Det vil være altfor belastende for meg å kjøre i mange timer for å sykle i et område det er lov, og reise hjem igjen. Det er ikke sikkert jeg har overskudd til å reise hjem igjen da, for å si det sånn.
– Er du helt imot innskjerpelser i bruk av elsykkel, eller kan du også forstå at det trengs særskilte innskjerpinger i enkelte områder?
– Der det vandrer moskus, rein og andre arter i flokk, der trenger man ikke sykle. Jeg kan tåle en begrensning i disse område for sykling generelt, men ikke at det er spesifikt rettet mot det som i utgangspunktet er lovlig elsykling. At elsykkel ble likestilt med en vanlig sykkel, ga meg livsgnisten tilbake og håp om en bedre hverdag. Det dreier seg ikke minst om at jeg kunne være sosial med et nettverk i sykkelsporten som jeg hadde opparbeidet meg før jeg ble langvarig syk. Hvis denne lovendringen blir en realitet, da mister jeg også kontakten med det lille, sosiale nettverket mitt og det tør jeg nesten ikke tenke på.
– Å sykle har vært en del av min identitet siden jeg var liten. Det er der jeg henter mest påfyll av motivasjon og glede, sier hun.
– Det høres ut som det kan bli vanskelig å følge opp et slikt forbud, kan du se for deg at du kommer til å bryte det for å få til noen sykkelturer, likevel?
– Jeg er veldig pliktoppfyllende og egentlig tilhenger av lover og regler, så jeg er nok verken den største lovbryteren, eller den som kommer til å bryte loven først om de nekter meg å bruke elsykkelen min, humrer hun.
Mens forslaget er ute på høring – og i påvente av mulig behandling i Stortinget, våren 2025, kan ikke Monica gjøre annet enn å krysse fingrene. I framtida har hun nemlig en drøm om å få med seg barnebarnet ut på tur i området rundt Munkebotn i utkanten av Bergen sentrum.
Det fordrer selvsagt at hun har mulighet til å ta turen ut på elsykkel:
– Jeg har et barnebarn på syv år, så drømmen min, eller håpet mitt, er at han skal lære seg å like terrengsykling. Jeg er den eneste i familien min som holder på med det, så jeg håper å kunne lære opp ham til å holde på med det, og at vi to skal kunne dra ut på sykkeltur sammen, sier Monica Johansen Haugen.
KOMMENTAR: Vi heller burde stå sammen mot dem som ikke ønsker stisykling i det hele tatt, fremfor å bekjempe hverandre, skriver Nicholas Sullivan.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.