Dersom du ikke vet hvem Hans Rey er bør du foreta et dypdykk i historiebøkene. Hans Rey er den sveitsiskfødte tyskeren som dro til USA for å bringe show-aspektet inn i terrengsyklingen. Hans Rey er den første ekstremsyklingshelten, og han gjorde drøye stunts lenge før dempegafler og skivebremser var allemannseie.
Legg til side "New World Disorder 4" eller "ChainReaction 5", og sett heller på "Monkey See, Monkey DO" og du vil skjønne hvor mye han egentlig har betydd for sporten
Laguna Rads
Da Hans Rey kom til USA og California var det gjennom klubben Laguna RADS han ble introdusert til terrengsykling. Opp til da hadde han gjort sine trialstunts på trialsykler med 20" hjul. Det var også da han startet med utfor og paralellslalom, noe som senere skulle gi han en verdensmestertittel.
- Jeg er fortsatt medlem av Laguna RADS og sykler mye sammen med dem. Hver onsdag drar vi ut på tur, og når vi kommer hjem lager vi bål på stranda og koser oss med noen øl. Det er en viktig del av terrengsykling det også.
Elgjakt med Hans
Hans Rey reiser idag verden rundt for gjøre forskjellige show og sykkelteknikk-kurs. Han har hverken mistet fotfeste i virkeligheten eller fjernet seg fra "grasrota" i terrengsykkelmiljøet. I forbindelse med den omreisende X-Sports turneen her i Norge hentet Beach Mountain, den norske GT-importøren, han til Trondheim for to trialshow.
Vi ble med Odd Arne Steffensen i Beach Mountain og Hans Rey ut til den gamle militærleiren Hans Jørgen Wedø har planer om å gjøre sykkelpark ut av. Høydeforskjellen er ikke stor, men det er gode muligheter for å lage BMX-bane, dirt jumps og North Shore område. Hans Rey syntes området så bra ut og kom med flere ideer til hvordan området kunne opparbeides, men det var ikke før vi fant ut at det var en elg inne på området han ble virkelig engasjert. I 20 minutter ble vi løpende rundt inne på området for å få et glimt av denne noe desillusjonerte og svært forvirrede elgen. Med Hans Rey i spissen. Det er noe med tyskere og elger.
Down to earth trialsjef
Trialsoppvisningen foregikk på torget i Trondheim, midt i byen, sammen med skateshow og motorcross freestyle. Og selv om både skating og spesielt freestyle motorcross er spektakulære sporter, så var det showet Hans Rey gjorde som var det definitivt mest populære og det som henvendte seg mest direkte til publikum. At han har vært med i gamet i nærmere 20 år skinner godt igjennom. Kjørestilen hans er tydelig inspirert av måten motorsykkeltrialsutøvere kjører på og baserer seg mye mer på fart enn dagens trialsyklister gjør. Under showet henvender han seg til publikum, drar dem med og deler ut capser og t-skjorter. Etter showet signerer han DVDer, sykler, kroppsdeler og klær og prater med dem som kommer bort.
Etter showet flokket Trondheims lovende trialsutøvere seg rundt ham for å spørre om tips og råd. Det hele endte med at Hans Rey ble med 10-15 lokale syklister ut på trialstur og at Odd Arne Steffensen, daglig leder i Beach Mountain, ble stående igjen med et glis som sa; dette er den beste markedsføringen GT noensinne kan få. Hans Rey vet å sette pris på miljøet og å gi noe tilbake. Dette er RÅTT!
-Dette var utrolig gøy. Mange av disse guttene har drevet på alene eller i små grupper uvitende om at det er så mange her som gjør det samme som dem. Idag har de møtt hverandre og sikkert fått en enorm inspirasjon til å fortsette å sykle, sier Hans Rey.
Slikt betyr utrolig mye for at små miljøer kan vokse og utvikle seg videre. Og for ikke snakke om alle de som på lørdagen fikk seg en ny helt.
Ekstremsportutøvere er ikke hodeløse
Ta en titt i terrengsykkelbladene på Narvesen og utøverne blir beskrevet som tankeløse bajaser som ikke tenker på annet enn øl, damer og sprit. Hans Rey nyanserer dette bildet endel for oss når vi spør om "imagetjaget" innenfor ekstremsport.
-Steve Peat er ikke på langt nær den bajasen han blir fremstilt som. Han er en god gutt med gode verdier. Cedric Gracia er utrolig, han fester hardt, men er alltid tidlig oppe og gir alt i et hvert løp og tar det hele ganske alvorlig.
Hans Rey har sett terrengsyklingens utvikling på nært hold, og har vært med på å definere mye av dens uttrykk. Han er god venn med både Richie Schley, Brian Lopes og Wade Simmons og vet hva de står for bedre enn mange andre. Selv om både Schley og Simmons står for det ekstreme aspektet ved terrengsykling mener han de er relativt moderate i forhold til mange "lokale helter" og "up and comming" våghalser.
- Det som forundrer meg er den totalt hodeløse kjøringen en finner mange steder. Ryttere går høyere og høyere og lengre og lengre. Konsekvensene av et mislykket stunt blir større. Richie og Wade er ikke interessert i å risikere helsen sin bare for at det skal se rått ut eller være mest ekstremt. Vi har vært steder der de lokale har sagt; "Se hva vi har her. Dette må dere kjøre.", men hvor Richie og Wade har satt ned foten fordi de ikke er interessert i å risikere sin egen helse for sporten. Det har rett og slett vært for drøyt.
-I løpet av alle disse årene har jeg funnet ut at det er så uendelig mye mer å tape enn å vinne på å gjøre de mest ekstreme stuntene.
Hans Rey Adventure Team
Idag har Hans Rey lagt konkurransene på hylla og beveget seg i en mer episk/mer utforskende retning.
-Etter mange år på Team GT bestemte jeg meg for å hoppe av laget. Jeg hadde fortsatt lyst til å jobbe med GT, men hadde ikke lenger lyst til å være en del av det tradisjonelle laget. Derfor startet jeg Hans Rey Adventure Team. Poenget med "laget" er å kombinere sykling med historie og kultur. Sammen med Steve Peat var jeg på Borneo for å finne røttene til en hodejegerstamme, vi var i Kina for å finne en spesiell dvergstamme. Jeg har alltid vært interessert i å vite mer om mystiske fenomener og det var derfor vi f.eks dro til pyramidene i Egypt.
Hans Rey har syklet for GT i nærmere 20 år og er fortsatt med på laget som en av de viktigste støttespillerne. Få syklister (foruten kanskje Ned Overend i Specialized) har vært så tro til merket. Og selv når GT hadde problemer og var på kanten til å forsvinne fra markedet fortsatte Rey samarbeidet.
-Jeg hadde vært med GT så lenge at når de fikk problemer tenkte jeg; hvorfor ikke støtte dem i dårlige tider som i gode tider. Det er nå de trenger hjelpen.
Og han legger heller ikke skjul på hvor stor tro han har på dagens GT og særlig neste års modeller.
-Til neste år kommer vi (GT) med en skikkelig stisykkel med 5" vandring bak. Jeg tror det er fremtiden for stisykling. Mer enn det er for mye, samtidig har man nok til å kjøre ganske hardt.
-Jeg husker første gang jeg prøvde meg på en North Shore-løype. Da brukte jeg hardtailen min. Jeg fikk til alt, men det var ganske krevende. Senere prøvde jeg meg på utforsykkelen. Jeg mistet nesten respekten for det, fordi utstyret gjorde det hele så mye lettere. Med så mye vandring kan en lande skeivt og hardt, men likevel komme unna med det.
-Det er helt klart at teknologien har hjulpet mange til å kjøre ting de ellers ikke ville kjørt. Jeg mener man burde være allsidig, det gjør deg til en bedre syklist, og du kan bedre pushe dine egne grenser. Enten det er cross country, trials, utfor eller stisykling. Det handler om det samme. Det viktigste er å være ute på sykkelen og ha det gøy.
Selv om Hans Rey begynner å dra på åra og kanskje ikke lenger har den samme statusen blandt terrengsykkelfantaster som han en gang hadde, så er det liten tvil om at dette er en mann som brenner for terrengsykling. Hans engasjement i IMBA og hans vilje til å kombinere sykkel og historie viser bare to sider av Hans Reys mangfold.
Hans Rey har betydd enormt mye for sporten. Få andre har påvirket utviklingen på samme måte som han, og når terrengsyklingens historie skrives ned om 100 år sitter han vel i hornet på veggen og følger med.
Sykkelen Hans Rey bruker på våre bilder er en standard GT Flowta. Utstyr og komponenter kan derfor avvike fra hva hans personlige sponsorer leverer.
Vi takker Odd Arne Steffensen i Beach Mountain som gjorde det mulig å få istand dette intervjuet, og som ikke minst fikk igang en glimrende sykkeltur med Hans Rey.