ALVOR: Reaksjonen til NOTS-lederen var først at det potensielle elsykkel-forbudet ikke kunne være seriøst. Arkivfoto: Øyvind Aas.
Lesetid: 6 minutter
– Jeg måtte tenke meg om 2-3 sekunder, og så «hæ, er dette seriøst? Er dette sant?» Men så skjønte jeg jo at dette er faktisk helt reelt og noe vi må ta på alvor.
Siden 2017 har elsykler hatt en generelt unntak for bruk i utmark. Et nytt lovforslag kan nå sørge for dramatiske endringer på bruken.
NOTS (Norsk Organisasjon for Terrengsykling) er terrengsyklistenes interesseorganisasjon, og jobber blant annet opp mot ferdselsrettigheter, lover og regulering.
Saken havnet på deres bord cirka en uke før Terrengsykkel publiserte nyheten.
– Vi innså kjapt at vi må prate sammen og forberede oss, sier Ripe.
– Var dere forberedt på at noe sånt kunne komme?
– Det må en jo på en måte alltid være. Det er alltid en neste kamp. Det er alltid noen som vil forby noe eller innføre restriksjoner. Noe det fine med NOTS er at med arbeidet som har vært gjort før, og kunnskapen som vernegruppa og medlemmene har, så er vi forberedt. Vi har folk som nesten kastet alt de hadde i hendene for å komme i gang med arbeidet. Vi har også fått reaksjoner fra miljøet hvor folk spør «Hallo, er dette seriøst?» Og de som kontakter oss, spør om det er reelt.
Dette er en innstramming fra dagens regelverk, hvor elsykler har vært tillatt å bruke på sti i utmark (med unntak av områder hvor det ikke har vært tillatt)
NOTS (Norsk Organisasjon for Terrengsykling) reagerer kraftig på forslaget.
Vis mer
Vil sette friluftslivet mange år tilbake
«NOTS mener forslaget bygger på feil premisser og på misforståelser om elsykler og elsyklister som vi trodde vi hadde lagt bak oss. Et forbud mot elsykkel på stier vil ha store negative effekter på folkehelsen og vil sette friluftslivet mange år tilbake.»
– Føre var-prinsippet vektlegges blant annet i argumentasjonen, både når det kommer til slitasje og brukerkonflikter. Hva er dine tanker om det?
– For den uinnvidde som ikke kjenner til elsykkel kan det virke skummelt. Men så viser det seg at slitasjen ikke blir mye større med en elsykkel. Bruk av marka må vi tåle. Men jeg tror ikke slitasje eller konflikt er et problem. Der det er det, må vi heller fokusere på samarbeid eller tilrettelegging. Tilrettelegging og diskusjon er mye bedre enn et forbud. Jeg ser det godt lokalt, for eksempel det NOTS Follo driver med, og det er tommel opp fra alle, sier Ripe.
I kommentarfeltene og blant terrengsyklistene er synet på elsykler delt, noe som også kom til overflaten i arbeidet med Nasjonalparken i Østmarka.
– NOTS skal være der og ta et standpunkt. Det har vi diskutert fram oss til. Vi vet at det er motstandere av elsykler også innad i NOTS. Men jeg synes det er litt sånn snevert syn på det, kanskje. Vi ser ikke forskjell på folk med og uten motor på stiene. Jeg skjønner at det er en forskjell. Men den er så liten, og vi har vært gjennom dette før. Mange har endret standpunkt i de senere årene. Vi føler at elsykkel har kommet for å bli, og at vi har medlemsmassen i ryggen. Det er ikke noe tvil om at flertallet i NOTS er for elsykkel, sier Ripe.
– Jeg er jo ivrig elsyklist sjøl, og alternativet til at dette skal gå bra, er helt utenkelig. Det klarer jeg ikke å sette meg inn i en gang. Det er ikke sånn at jeg på død og liv må ha elsykkel. Men syklinga mister en dimensjon men hvis jeg ikke skal få lov til å holde på med det.
Et eksempel på at ikke alle er like glade for elsykkelens inntog, er at flere peker på at et elsykkelforbud kan være springbrettet til et generelt forbud mot stisykling - også uten motor.
– Vi skriver jo i uttalelsen, «først tar vi Manhattan» og så videre. Vi må ikke gi dem lillefingeren. Vi har fått 95-99 prosent udelt positive tilbakemeldinger og full støtte. Engasjementet er jo først og fremst hos elsyklistene. Men vi har har også fått fra dem som er i mot, eller skeptiske. Vi forstår standpunktet og bekymringen, men vi ser ikke på det som et problem med elsykkel på sti, sier Ripe og fortsetter:
– Det strømmer jo på med nye medlemmer. Vi får støtteerklæringer på SMS, Messenger, på forum, i mailboksen, og vi regner med at på standen vår på Utflukt blir det en snakkis. Vi føler vel at vi har god kontroll på denne saken, men vi kan ikke ta lett på oppgaven.
– Bekymringsverdig
Utkastet til motorferdsellov er nå ute på høring til september. I utkastet som er sendt ut, stod ikke NOTS på listen over mottakere.
– Hva tenker dere om at dere ikke står på lista over mottakere av høringsforslaget?
– Det er bekymringsverdig. Jeg skal ikke påstå at det er med vilje, men det er litt merkelig. Heldigvis er det våkne folk overalt i samfunnet som får det med seg. Vi må nok posisjonere oss litt mer og gjøre oss synlige.
– Hva skal NOTS foreta seg nå?
– Nå skal vi ta et steg tilbake og selvfølgelig lese grundig gjennom NOU-en. Vi har vært gjennom dette her før. Jobben er i stor grad allerede gjort, men vi skal likevel forberede oss. Nå skal vi bruke sommeren og tiden fram til september på å lage en god sak, med grundig dokumentasjon og argumentasjon. Vi mener de overdriver her, og har tatt det helt ut av proporsjoner.
– Ryker sommerferien?
– Neida. Det er godt å vite at nå er vi i gang. Vi har helt til september, og vi har flinke folk både i styre, vernegruppe og lokallag som jobber med dette. Og når vi ser det enorme engasjementet og støtten vi får, går vi med følelsen om at «dette fikser vi.» Jeg mister ikke nattesøvnen av dette, men det er klart det er noe man tenker på. Det vil være støy og bekymring helt til vi er ferdige med saken, sier Ripe.
Trodde du elsykler var noe helt nytt? Slett ikke! Her gir vi deg en rask innføring i det som er historien om elsykkelen, med utvikling av modeller og elsykkelmotorer.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.