Det er under sidene osloby.no vi møter flere av forumets faste brukere. Anders Anker-Rasch, Terje Mork, Gunnhild Skrøvseth, Jens Fredrik Skogstrøm, Kristian Eckhoff, Eli-Anita Johansen og Eva Eriksson var alle med på tur da Aftenposten ønsket å vite mer om stisykling. Du kan lese artikkelen i sin helhet her.
Positiv vinkling
Stisyklister har det med å få hard medfart i nettavisene. At ti meter brede traseer legges til rette for vinterens skiløyper synes å bety lite, når den tradisjonelle markabrukeren ser sykkelspor på sin vante sti. Men denne gangen har gjengen både fått beskrevet det positive med en moderne form for markabruk, i tillegg til å informere tydelig om NOTS’ (Norsk organisasjon for terrengsykling) stivettregler.
Artikkelen viser også konkrete eksempler, på det arbeidet NOTS har lagt ned i marka de siste årene.
Jovialt
- De ferskeste bestemmer tempoet, vi har god tid og vi venter på hverandre, bekrefter hele gjengen. Og det går ganske sakte, oftest rundt 5-7 km i timen. Turene kan vare i flere timer men strekker seg sjelden over mer enn et par mil, forteller de videre.
De forteller også selvsagt hemmeligheten bak bamsemums, toppen av næringshierarkiet for enhver selvskreven stisyklist.
I miljøet er det en utbredt enighet om at Bamsemums er drivstoffet som funker best, forteller Kristian Kallebakken.
Stivettreglene
Vi gjengir også stivettreglene i sin helhet:
1. Vær omtenksom og hyggelig i møte med turgåere.2. Du har alltid vikeplikt for fotgjengere.Begrens farten slik at du ikke er til fare eller ulempe for andre, særlig langs veier og stier som innbyr til høy hastighet, eller i uoversiktlige partier. 3. Brems ned til gangfart i god tid før du passerer andre på en smal sti. 4. Ikke lag nye spor. Dersom du ikke har ferdigheter til å forsere en hindring, gå av sykkelen. 5. Unngå å sykle på spesielt sårbare stier like etter perioder med mye nedbør. 6. Ikke lag stien bredere ved å sykle utenom vanndammer eller hindringer. 7. Bær sykkelen gjennom myrområder slik at det ikke dannes dype spor. 8. 9. Ikke lås bakhjulet i bratte nedoverbakker.Dersom to syklister møtes i en bakke, har den som sykler oppover forkjørsrett.