Hanskollen rundt

Siridalsveien

Sist oppdatert: 11. oktober 2007 kl 00.00

• Kommune: Hurdal

Kjør fra Hurdal Torg (rundkjøringa) mot Minnesund. Etter ca 2,5km krysser Siridalsveien, en skogsbilvei, veien du kjører på. Her kan du parkere.

Samme som startpunkt

Ca halvparten er sti/traktorvei, resten er grus. Stipartiene er stort sett enkle å sykle. En sti du kan holde god fart på! Maks 100m trilling totalt.

Begynn med å sykle oppover Siridalsveien. Etter ca 3-4km i en slak motbakke skal du ta av på traktorvei/sti til høyre. Kommer du til enden av veien er du 500m for langt. Følg traktorveien over haugen og ned på andre siden. Her kommer du inn på en grusvei, ta så til venstre i første kryss.

Etter en drøy km tar du til høyre i en motbakke. I neste kryss til venstre. Du er nå inne på en lettsykla traktorvei som går over til sti. Noen hundre meter etter et tjern kalt Høgdeputten skal du ta av til venstre, skrått tilbake. Kommer du så langt at du ser Mjøsa har du sykla 20m for langt. Du er på turens høyeste punkt

Følg stien nedover, gjerne i god fart. Ta til venstre etter noen hundre meter, over en haug og ned en bakke. Til venstre i krysset etter bakken. Deretter følger du stien rett fram helt til du kommer ut på skogsbilvei ved Holtjern. Her tar du til venstre.

Etter 500m tar du til høyre to ganger på rappen. Deretter rett nedover i alle kryss, etterhvert på traktorvei. Du enderopp i familiebakken i Hurdal skisenter. Vær obs på gjerdet nederst i bakken om sommeren! Etter skisenteret følger du veien nedover et par hundre meter. Så første vei til venstre og rett fram nedover. Etter det andre gårdstunet kommer en sving, her skal du inn på sti til venstre. Denne følges rett fram, etterhvert over på grus forbi skytebane og så til venstre etter gårdstunet.

Opp en bakke på grus, der grusen slutter tar du sti til høyre. Etter et par hundre meter skal du ta til høyre. Flere muligheter her, den stien med hestespor er den riktige. Følg stien over en bekkog inn på grusvei. Der denne kommer ut på asfalt har du 1km motbakke opp til starten.

Det enkleste er å laste ned kart fra inatur.no eller bruke norgesglasset. Du kan også få ei kartskisse fra undertegnede ved å sende en epost: kharal-b@online.noEn kortversjon av turen er kjøre opp forbi Hurdal skisenter, via Rødtjern og parkere vest for Holtjern. Du kan da få en runde på ca 7-8km.

Publisert 11. oktober 2007 kl 00.00
Sist oppdatert 11. oktober 2007 kl 00.00

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby