Flere butikker og leverandører har satset hardt på elektriske stisykler i Norge de siste årene og skulle et generelt forbud mot elsykler i utmark bli vedtatt, vil det ramme dem hardt.
– Det er ikke noe vi ønsker, vi mener den kategorien er viktig for mange butikker, skriver Trond Evald Hansen, administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening, i en e-post til Terrengsykkel.
Det var i midten av mai at Motorferdselsutvalget leverte et lovforslag til ny lov om motorferdsel i utmark og vassdrag.
Lovforslaget – som nå er på høring – vil dersom vedtatt, gjøre det ulovlig å sykle på sti. Men i forslaget ligger det også at kommunene selv kan få åpne for bruk i utmark.
Sommeren 2023 passerte man 500 000 solgte elsykler i Norge.
Ifølge Hansen i Norsk Sportsbransjeforening selges det cirka 7 000 elektriske stisykler i året i Norge.
– Hva tenker Norsk Sportsbransjeforening om et slikt potensielt forbud?
– Det ønsker vi oss selvsagt ikke. Vi er opptatt av at folk skal få gode aktivitetsopplevelser, og at det legges til rette for dette snarere enn hinder. Sykling med eller uten hjelpemotor er blant de beste aktiviteten for å ivareta fysisk helse og kombinert med aktivitetsopplevelser.
Hverken Hansen eller andre kommersielle aktører som Terrengsykkel har vært i kontakt med vil legge frem konkrete tall, men Terrengsykkel vet at det for flere vil ha et vesentlig innhugg i driftsinntektene.
Hansen og Norsk Sportsbransjeforening er i dialog med både leverandører og kjeder vedrørende lovforslaget, og vil også levere et svar på høringen som er ute nå og har frist 15 .september.
– Vi vil svare på høringen på vegne av sportsbransjens aktører og vi vil vektlegge at tilrettelegging for fysisk aktivitet må vinne over flere hindringer for fysisk aktivitet. Det fysiske forfallet er i enorm negativ utvikling (Hdir – sine siste rapporter bekrefter vesentlig forverring av folkehelsen basert på inaktivitet i befolkningen), og dette koster Norge stadig høyere beløp. Det kan vi ikke sitte rolig å se på. Gode aktivitetsopplevelser er en forutsetning for at folk velger aktivitet til fordel for inaktivitet. Vi har for øvrig bidratt med tall og kunnskap overfor Norsk Organisasjon for Terrengsykling.
Dette er saken:
I et utkast til ny motorferdsellov foreslås det at elsykling på sti i utmark ikke skal være tillatt.
Blant årsakene til ønsket om et generelt forbud er større slitasje og økt rekkevidde på de elektriske stisyklene.
Dette er en innstramming fra dagens regelverk, hvor elsykler har vært tillatt å bruke på sti i utmark (med unntak av områder hvor det ikke har vært tillatt)
NOTS (Norsk Organisasjon for Terrengsykling) reagerer kraftig på forslaget.
Det samme gjør Opplysningskontoret for terrengsykling, som mener Motorferdsellovutvalget har «unngått å involvere sentrale fagmiljøer i terrengsykkelbransjen».
Etter at høringsrunden er over, tar Klima- og miljødepartementet sikte på å fremme en proposisjon (lovforslag) for Stortinget i løpet av våren 2025.
Bekymret produsent
Specialized har vært en av produsentene som satser hardt på elektriske stisykler i Norge og som reagerer med bekymring på forslaget.
– Elsykler har et stort potensial til å gjøre norsk natur mer tilgjengelig for en bredere del av befolkningen. De gir eldre, personer med fysiske utfordringer, og de som ellers ville ha vanskeligheter med å ferdes i ulendt terreng, en mulighet til å oppleve friluftslivet på en ny måte. Dette er en viktig faktor for å fremme folkehelsen og gi flere mennesker tilgang til de positive helsegevinstene som følger med friluftsliv, skriver Mathias Sunquist i Specialized Nordic i en uttalelse til Terrengsykkel.
Terrengsykkel har spurt Specialized om hva de økonomiske konsekvensene for deres drift i Norge vil være, men de ønsker ikke å gå inn på det økonomiske.
Sundquist viser til Sveits og Østerrike som land hvor elektriske stisykler er blitt «integrert i friluftslivet på en måte som fremmer turisme og lokale økonomier, samtidig som de beskytter naturen».