STISKOLE: Stibygging har blitt et populært tiltak på Ingieråsen ungdomsskole. Foto: Cato/Eli Symrebu.
Lesetid: 3 minutter
Det er Cato Symrebu, miljøarbeider på Ingieråsen ungdomsskole og lidenskapelig opptatt av stisykling og stibygging, som har satt i gang stibyggerprosjektet.
– Rektor ved skolen, Erling Berrum, ville gjerne utnytte området til å skape mer aktivitet for elevene, og spurte meg om hva jeg trodde vi kunne få til på det lille området skolen hadde til rådighet. Jeg så flere muligheter for skogteigen, som består av en hovedsti og flere sidespor der vi kunne legge inn ulike elementer, sier Symrebu.
Symrebu samlet elevene sine for å utvikle en masterplan for stien. Etter å ha sagt nei til noen av forslagene, inkludert start fra toppen av taket og elementer som passer bedre på Red Bull Rampage, endte skolen opp med en plan som inneholder et par doseringer, ett hopp og ett dropp, en «northshore» bro og en droppsone nederst i uteområdet. Dermed var de i gang, og spadene ble satt i jorda i mai.
Læring i praksis
Symrebu forklarer at det er mye læring i et slikt stibyggerprosjekt. Det som ser fint ut i planen, fungerer ikke alltid like fint i praksis. Elementer som ser enkle ut, kan være kompliserte å anlegge, og skruer og verktøy er fryktelig dyrt.
– Alt vi gjør her er en del av et skolens og kommunens ønske om å tilrettelegge for mer aktivitet i skoletiden og for å engasjere ungdommene i et prosjekt der de får lære om samarbeid, løsningsfokus, at man ikke får til alt man ønsker, sier Symrebu, som har med seg rundt 20 elever i alderen 12 til 14 år i prosjektet.
Utfordringer underveis har vært av typen «dosering er vanskelig», «hvordan skal vi klare å flytte på disse store tømmerstokkene», «hvordan skal vi få sikret de store elementene, så det er trygt for folk å bruker dem» og «hvordan skal vi få nok planker til å dekke hele den lange brua når budsjettet er brukt opp på drill».
– Vi har et budsjett som er noe lavere enn det Trysil har. Opprinnelig var det på nøyaktig 2 000 kroner, og de gikk med til å kjøpe en batteridrill, sag, spade og noen skruer. Materialer har vi fått av en byggevarehandel i Ski, og fyllmasse og tømmer fra UTE-avdelingen i kommunen, sier Symrebu.
Og det praktiske lar seg løse.
– Tømmerstokkene ble flyttet for oss med maskiner av tre karer fra uteavdelingen i kommunen. De var rause med egen tid og arbeidskraft, og stilte opp for ungdommen. Dosering får vi til ved å tenke vinkler, inngang, utgang, og jevnhet så farten kan holdes gjennom svingen, samtidig som vi må bruke riktig type til byggingen for å sikre stabilitet. Flyten håper vi at vi har klart å oppnå ved å bruke tid på å gå gjennom området sammen og ha med sykler etterpå for å kjenne følelsen, sier Symrebu.
Ferdig før snøen kommer
Ambisjonen er å ha anlegget klart i slutten av oktober. Selv om noen av elementene er avanserte, er det lagt opp til alternative linjer slik at stien egner seg for både ferske og erfarne ryttere, og Symrebu håper at stien også vil være til glede for lokale syklister utenfor skoletida.
Han håper også å videreutvikle sykkelstien i framtida. Skolen ligger i Kolbotn sentrum, så store utvidelser er det ikke plass til. Men Symrebu ser likevel for seg flere muligheter for skolens sykkelsti, som har fått navnet Kolibriløypa.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.