IMBA setter søkelys på konsekvensen av at stisykling øker

NOTS ser at organisasjonene som jobber for stisyklistene blir stadig viktigere.

Sist oppdatert: 14. april 2017 kl 07.00
Den norske delegasjonen til IMBA-konferansen (fra venstre): Katrine Skalleberg fra Nes kommune, Ingrid Hokstad fra NOTS, Duane Butcher fra Tråkk n Roll, Are Sørensen fra IMBA Europe. Foran (fra venstre): Lars Wraae Jensen fra Opplysningskontoret for terrengsykling, Pål Medhus fra Geilo kommune, Stian Bergeland fra NOTS. Foto: Privat
Den norske delegasjonen til IMBA-konferansen (fra venstre): Katrine Skalleberg fra Nes kommune, Ingrid Hokstad fra NOTS, Duane Butcher fra Tråkk n Roll, Are Sørensen fra IMBA Europe. Foran (fra venstre): Lars Wraae Jensen fra Opplysningskontoret for terrengsykling, Pål Medhus fra Geilo kommune, Stian Bergeland fra NOTS. Foto: Privat
Lesetid: 3 minutter

NOTS-leder Stian Bergeland og nestleder Ingrid Hokstad kom tilbake fra Europa-konferansen til IMBA (International Mountain Biking Association) med motivasjon og ideer til å videreutvikle NOTS som organisasjon, arrangementer og hvordan de skal engasjere medlemmene.

– Dette er områder der vi har et stykke igjen for å nå de målene vi har satt oss som organisasjon, og vi har fått med oss mange ideer om hva vi kan gjøre og ting vi kan gjøre litt annerledes, sier Hokstad.

Les også: NOTS lanserer stibyggerhåndbok 

Trender og utvikling
Konferansen, som ble arrangert i Portugal, hadde ikke ett overordnet tema, men besto av en flere bolker med ulike temaer, samt IMBAs eget årsmøte med gjennomgang av organisasjonens strategiske satsingsområder.

Det var blant annet foredrag om forskning på hvordan stisykling påvirker dyreliv, og hvordan et universitet i Skottland har jobbet med brobygging mellom akademia og terrengsyklister. Det var foredrag om ferdselsrettigheter, bærekraft og kommersielle aktører. Det var ikke bare solskinnshistorier.

– Madeira har blitt en hyper-populær endurodestinasjon, men nå er hele øya i ferd med å bli ødelagt av firmaer som vil tjene raske penger på boomen. Der er det eksempel på hva som kan skje med totalt frislipp og fullstendig mangel på regulering, sier Hokstad.

Les også: Mer fokus på tilrettelegging 

Saken fortsetter under

Espen Johnsen Madeira 2015 - Foto Kippernes
Madeira er blitt et eldorado for endurosyklister. Foto: Kristoffer Kippernes

Madeira er blitt et eldorado for endurosyklister. Foto: Kristoffer Kippernes

Utfordringer og muligheter
– Et gjennomgående tema er at stisykling øker i popularitet i hele Europa, stadig flere destinasjoner som satser på sykling og det blir stadig flere som vil tjene penger på stisykling, men det er ikke like mange som vil vedlikeholde stiene. Man trenger mer håndkraft og folk som er villige til å gå ut i skogen og vedlikeholde stier, sier Hokstad, og forteller at også NOTS kjenner på den utfordringen.

Samtidig ser hun at Norge står bedre stilt enn mange andre europeiske land, spesielt når det gjelder ferdselsrettigheter som er godt ivaretatt gjennom Allemannsretten og innsatsviljen som er tuftet på den norske dugnadsånden.

– Noe vi i hvert fall er klare over, er at Norge står i en særstilling med vår allemannsrett og dugnadsånd, så dette er verdier vi må hegne om. Riktignok kommer det flere deltakere på fellesturer enn på dugnader, men vi har også mange ivrige som virkelig legger ned stor innsats, sier Hokstad.

– Og ikke minst var det generelt hyggelig. Vi har blitt kjent med mye folk fra mange land, se at vi har mange felles utfordringer og høre om hvordan andre løser liknende utfordringer.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

Publisert 14. april 2017 kl 07.00
Sist oppdatert 14. april 2017 kl 07.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen