Jubler etter ny rapport: – Sykling er blitt industri i Hallingdal
En rapport fra Transportøkonomisk Institutt peker på flere positive ringvirkninger av den enorme satsingen på stisykling i Hallingdal. – Det gir håp for framtiden, sier Lars Wraae Jensen i Hallingdal Rides.
POPULÆRT: Det har blitt bygget over 100 kilometer sti i Hallingdal siden 2015. Det har gitt ringvirkninger i lokalsamfunnet, slår en ny rapport fast. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Lesetid: 5 minutter
– Vi har hatt lyst i flere år til å måle effekten av den store satsingen vår. Det er ganske kostbart, men vi har fått hjelp av regionrådet i Hallingdal, så det er en gave vi setter stor pris på.
Lars Wraae Jensen i Hallingdal Rides, paraplyorganisasjonen for sykkelsatsing i Hallingdal, er naturlig nok veldig fornøyd med funnene.
Bakgrunnen er at Transportøkonominisk Institutt (TØI) fredag presentere en rapport med ringvirkningsanalyse for sykkelsatsingen i Hallingdal.
Der er det flere interessante funn:
Terrengsykkelproduktet genererte totalt 70 800 ekstra gjestedøgn
Hallingdals satsing på stisykling genererte en meromsetning på 105 millioner kroner (ekskl. mva.) bare i 2023
62 prosent svarer at sykkelmulighetene gjør Hallingdal til et mer attraktivt sted å bosette seg
2,52 milliarder i helseeffekter
Sykkelsatsingen i Hallingdal bedrer innbyggernes livskvalitet, bolyst og blilyst
Dette er noen av funnene som Hallingdal Rides har trukket frem fra rapporten:
Terrengsykkelproduktet genererte totalt 70 800 ekstra gjestedøgn. Det er overnattinger som ikke ville skjedd hvis det ikke hadde vært for sykkelmulighetene. Økningen kommer i form av nye besøk, men også ved at de som kommer velger å bli flere dager. Lengre oppholdstid per reise og gir også mindre utslipp per overnatting!
Økningen i antall overnattinger sammen med syklistenes relativt høye forbruk (på overnatting, shuttleservice, sykkelutleie, utstyr, guidetjenester, mat, drikke etc.) gjorde at Hallingdals satsing på stisykling genererte en meromsetning på 105 millioner kroner (ekskl. mva.) bare i 2023. Det tilsvarer en økt verdiskaping på 36,8 millioner kroner i året. Regner vi også med salg av sykler til besøkende, er verdiskapingen på ca. 40 millioner kroner.
Med tanke på framtidig befolkningsutvikling er det spesielt gledelig at det er særlig de unge under 30 år som er positive til satsingen. Her svarer hele 62 prosent at sykkelmulighetene gjør Hallingdal til et mer attraktivt sted å bosette seg.
Det økte aktivitetsnivået som følger av sykkelsatsingen beregnes til kr. 2,52 mrd i helseeffekter. Det er viktig å understreke at denne type beregninger er forbundet med høy grad av usikkerhet, men underbygger likevel at helseeffektene i satsingen er betydelige.
Satsingen har bidratt til å utvide aktivitetstilbudet i dalen, skape nye møteplasser og bidratt til å skape mer liv og røre i kommunen, samtidig som det har skapt nye jobbmuligheter som er viktig for å holde på de unge. At sykkelsatsingen i Hallingdal bedrer innbyggernes livskvalitet, bolyst og blilyst, betyr at satsingen ikke bare bidrar til et mer miljømessig og økonomisk bærekraftig reiseliv i dalen, men kan også være et eksempel på hvordan slike satsinger også bidrar til å bygge sosialt bærekraftige lokalsamfunn.
Vis mer
Bygget rekordmye sti
Siden 2015 er det investert over 140 milloner kroner og bygget mer enn 120 kilometer sti i følge Wraae Jensen. Dette skal da angivelig være rekord i Norden.
– Vi har et godt overblikk, selv om det kanskje ikke er vitenskapelig bevist, sier Wraae Jensen og fortsetter:
– Trysil er jo fortsatt en ledestjerne som vi har stor glede av å måle oss- og strekke oss mot. Men som region klarer vi å produsere mye kilometer sti, som gjør at vi kanskje ligger litt foran de andre destinasjonene i Norden. Vi er rimelig sikker på at de 100 kilometer pluss som vi har bygget er mest av noen region i Norden.
Med over 17 kilometer med flyt og nesten bare nedoverbakker, er kanskje Hallingspranget en av Norges fineste sti-opplevelser. Terrengsykkel tok turen.
2023 var imidlertid et blytungt år for både Hallingdal og flere.
Uværet Hans herjet, og ødela mange kilometer av de nye stiene, og satte mye byggearbeid på vent.
– Det var en ekstrem sommer. Vi mistet jo 1,5 til to måneder. Så jeg var veldig spent på svarene i denne undersøkelsen. Når vi da likevel klarer å vise til så god effekt på tross av alt dette, gir det håp for framtiden.
– Det genereres mange titalls tusen gjestedøgn, hva sier turistnæringen i regionen om satsingen?
– De kjenner effekten, helt klart. Så er det jo litt trist, men i fjor merker de det virkelig. På grunn av uværet var det plutselig tomt hos en del næringsaktører. Det er jo uheldig, men det viser samtidig at sykling begynner å bety veldig mye. Man har klart å kartlegge at det er over 100 personer som er sysselsatt i forbindelse med sykkelsatsingen. Sykling er blitt industri i Hallingdal, det har blitt en næring rett og slett. Det var akkurat slik det skulle være.
– Hva kan resultatet av en slik undersøkelse brukes til?
– Fra mitt ståsted, så gjelder det å bekrefte og påvise at investeringer har hatt en effekt. Det er viktig i all slags næring. Og det er denne rapporten et bevis på. Det har vært en god investering. Jeg håper det kan gi blod på tann til å utvikle mer, vi er fortsatt tidlig i utviklingsforløpet. Så ser vi også det som det ikke prates så mye om, dette med bolyst og folkehelse. Jeg håper at kommunene og aktørene som er med ser at det er god butikk for lokalsamfunnn å drive med sykkelsatsing.
– Det snakkes om 2,52 milliarder her, det høres litt ut som et tulletall?
– Hva skal jeg si, det er jo vilt. Også har jeg sansen for at TØI gjør den øvelsen. De har systemer for å måle dette. Men det jeg leser av dette er at det er bevis på at den verste fienden vi har er ikke folk som sykler sti, det er at folk sitter på rævva. Tallet de viser til er et resultat av at folk er mer aktive. La oss heller fokusere på budskapet i tallet. De store pengene i samfunnet forsvinner i et sluk på dette området. Satser man på aktivitetsanlegg får man en god helseeffekt man ikke alltid kan lese av i budsjettene. Men effekten er der.
Et tøft 2024 i vente
2023 ble altså et ekstremt krevende år for sykkelsatsingen i regionen, og 2024 får også en tøff start, forteller Wraae Jensen:
– Det er alltid spennende, hvert år. Men det er flere gunstige faktorer i spill. Både ferie i Norge, og aktiv ferie er i vinden, og folk smelter bort i syden. Så vi håper mange prioriterer fjellet og ser kvalitetene den typen ferie har.
Det har vært en enorm mengde sti som har blitt bygget de siste årene i Hallingdal. I 2024 blir det et litt annet fokus, forteller Wraae Jensen:
– Vi skal levere kvalitet, så nå handler det om å reparere alt det som har blitt ødelagt. Det er fokus på å ha det oppe og gå til syklistene kommer. Såppas nøkterne må vi være. De store ambisiøse utviklingsprosjektene er der og vi skal ta tak i dem i 2024, men nå blir det først fokus på å være klare til sesongstart, sier Wraae Jensen.
Nesbyen har i mange år vært beryktet for lange og gode utforkjøringer med sykkel. Vi tok turen til Nesbyen for å sjekke den nye maskinbygde stien Den Ravinde.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.