Mange vil bli stibygger på heltid

Tråkk n Roll fikk inn 24 kandidater til de to stillingene som leder for prosjektets nye trail crew i Hallingdal, til tross for relativ kort søknadsfrist.

Sist oppdatert: 29. februar 2016 kl 09.00
Tråkk n Roll skal gjøre Hallingdal til en sykkeldestinasjon av dimensjoner. Til det trenger de et helprofft trail crew. Foto: Tråkk n Roll
Tråkk n Roll skal gjøre Hallingdal til en sykkeldestinasjon av dimensjoner. Til det trenger de et helprofft trail crew. Foto: Tråkk n Roll
Lesetid: 5 minutter

– Det visst mange som vil bli stibyggere i Hallingdal. Faktisk ble vi litt overrasket over at det kom søknader fra både Oslo, Tromsø, Danmark og Polen. Og så var det ekstremt hyggelig at cirka en av seks søkere var jenter. Det liker vi, sier prosjektleder Lars Wraae Jensen, som nå har et luksusproblem med å velge i søkerhaugen.

Han forteller at søkerne har vidt forskjellige bakgrunn og motivasjon for å søke på stillingene som leder av Tråkk n Rolls nye trail crew.

– Noen ønsker å bytte ut kontorhverdagen i byen med et liv på fjellet og jobb i naturen. Andre stiller med akademisk ballast, blant annet fra landskapsarkitektstudier. Videre har vi et par personer med bakgrunn innen bygg og anlegg, som kan vise til solid erfaring som gravemaskinfører. Og ikke minst er det en håndfull søkere med profesjonell stibyggererfaring, hva jeg vil betegne som skikkelige kapasiteter på området i Norge. Felles for alle er at de søker på bakgrunn av lidenskap for terrengsykling, sier Wraae Jensen.

Les også: Bli stibygger på heltid 

Vil ha med seg flest mulig
I løpet av mars vil Wraae Jensen kalle inn et par-tre av kandidatene til intervju om de to lederstillingene, men han håper å få med seg flest mulig av søkerne videre i en eller annen kapasitet i prosjektet.

– Det ser ut til at vi får en svært kompetent bukett til trail crewet vårt. Dessverre kommer vi til å måtte skuffe noen i forhold til lederposisjonene i crewet. Men hvis alt går etter boken vil det bli bruk for flere folk på prosjektbasis utover sommeren. Vi håper derfor at flere av søkerne vil kunne bli aktuelle etter hvert, sier han.

Ansettelse av trail crew er nemlig bare starten på den praktiske delen av prosjektet. Utover sommeren vil Tråkk n Roll ha bruk for flere folk på ulike plan.

– Vi prøver også å få til stibyggerskoler og dugnadshelger, der interesserte vil ha mulighet til å svinge forbi Hallingdal for å teste og bygge ut sine skills som stibyggere. Vi jobber for at trail crewet skal bestå i mange år fremover, og da er det rått å bygge opp et nettverk av personer som brenner for å bli stibyggere. De som ikke kom helt opp i år kan kanskje være aktuelle kommende år, sier Wraae Jensen.

Krevende oppdrag
Wraae Jensen forklarer at det ligger mye planlegging bak det å anlegge gode, bærekraftige stier for en destinasjon som skal favne et bredt spekter av syklister på alle nivåer og med ulike behov og forventninger. I tillegg må det tas hensyn til bærekraftaspektet.

– Formålet med prosjektet er jo å få mange hit til Hallingdal for å sykle, men mye trafikk betyr mye slitasje. Dessuten har vi mye vann her i Hallingdal. Det må vi ta hensyn til og løse på en god måte. Vi vil ikke at stiene skal vaskes vekk av regn og flom. Og så har du moro-aspektet. Det er ingen vits i å bygge bærekraftige stier hvis de ikke er morsomme å sykle. Det kreves mye kompetanse for å designe stier som er kule å sykle for folk på ulike nivåer, sier han.

Saken fortsetter under

Terrengsykling Hallingdal Foto Ål utvikling - Vegard Breie 1400x924
Hallingdal skal bli utvikle et nettverk av bærekraftige stier som skal bidra til å sette regionen på sykkelkartet. Foto: Ål utvikling/Vegard Breie

Hallingdal skal bli utvikle et nettverk av bærekraftige stier som skal bidra til å sette regionen på sykkelkartet. Foto: Ål utvikling/Vegard Breie

Dette er Tråkk n Roll
Like før jul bevilget Fylkesutvalget i Buskerud 400.000 kroner til prosjektet Tråkk n Roll. Pengene fra Fylkeskommunen gjør det mulig for Tråkk n Roll å etablere et profesjonelt Trail Crew som skal jobbe med bygging, vedlikehold og tilrettelegging av stier i regionen, og til sommeren vil de første stiprosjektene realiseres. I tillegg til de friske pengene fra Fylkeskommunen hadde prosjektet allerede fått 300.000 kroner til utviklingsfasen fra Regionrådet for Hallingdal.

Tidligere i vinter gikk Tråkk n Roll ut og søkte etter to ledere til et helproft trail crew som skal planlegge, utvikle og bygge et nettverk av bærekraftige terrengsykkelstier som skal sette Hallingdal på kartet både blant norske og utenlandske syklister.

Les også: Etablerer helproft trail crew

Skal gi regionen flere bein å stå på
Opplevelser og aktive reiser er i vekst, men så langt har Hallingdal i stor grad vært en vinterdestinasjon både for hyttefolk og overnattingsgjester. Derfor gikk Regionrådet for Hallingdal inn med 300.000 kroner til prosjektfasen i Tråkk n Roll, som startet opp i januar 2015.

Stibyggerprosjektet Tråkk n Roll skal bygge et stort nettverk av bærekraftige terrengsykkelstier i Hallingdal og bidra til å utvikle regionen til en sykkeldestinasjon av internasjonale dimensjoner. 

Prosjektet eies av destinasjonene i Hallingdal: Flå Vekst SA; Nesbyen Turist- og Næringsservice, Ål Utvikling AS, Hemsedal Turistkontor SA, Visit Geilo AS og Gol Reisemål AS.

I løpet av det første året har Tråkk n Roll blant annet utviklet en overordnet forretningsplan og framdriftsplaner for hvordan regionen skal bli en ledende terrengsykkeldestinasjon, samt innledet prosjektsamarbeid med Valdres og Trysil. Disse destinasjonene har hatt en målrettet satsing på terrengsykling i flere år og har støtte fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet. 

Publisert 29. februar 2016 kl 09.00
Sist oppdatert 29. februar 2016 kl 09.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen