Norge skal koordinere stort internasjonalt stiutviklingsprosjekt
DIRTT-prosjektet får nesten fire millioner kroner til å utvikle et felles europeisk utdanningsprogram for bygging og forvaltning av bærekraftige stier.
DIRTT-prosjektet, som skal etablere et felles europeisk utdanningsprogram for bygging, planlegging og forvaltning av bærekraftige stier, skal koordineres fra Norge og får nesten 4 millioner kroner i EU-midler. Foto: Paul A. Lockhart/Tråkk n Roll
Lesetid: 4 minutter
DIRTT, som står for Developing Inter-European Resources Trail builder Training, er et treårig prosjekt som skal utvikle et profesjonelt utdanningsprogram for planlegging, design, bygging, vedlikehold, forvaltning og prosessledelse av tilrettelagte stier og stiprosjekter.
Prosjektet støttes med 387 731 Euro (tilsvarende 3.88 millioner kroner) gjennom ERASMUS+ midler fra EU over tre år, og skal koordineres av Fagskolen Tinius Olsen i Kongsberg.
– DIRTT-prosjektet er et viktig tiltak for terrengsykling. Vi har over tid sett et behov for å etablere et formelt sertifiseringssystem for stibyggerbransjen, og vi er veldig glad for at vi har fått midler til å lansere dette, sier Thomas Larsen Schmidt, som er styreleder i IMBA Europe.
Formålet med prosjektet er å utvikle felles retningslinjer for å utdanne fagfolk og frivillige til planlegging, design, bygging, vedlikehold og forvaltning av tilrettelagte stier og stiprosjekter. Partnere i prosjektet kommer fra en rekke bransjer og sektorer, både innenfor reiselivsnæringen og private aktører, utdanningsinstitusjoner, kommuner og forvaltning, samt ulike lag og foreninger.
Norge er blitt et foregangsland Per Olve Tobiassen, som er prosjektleder for DIRTT ved Fagskolen Tinius Olsen, mener det ikke er tilfeldig at Norge har fått ansvaret for å koordinere prosjektet.
– Norge har på kort tid bygget opp mye god kompetanse på feltet, blant annet gjennom stisatsingene i Trysil og Hallingdal. Med opplæringskompetansen til Fagskolen og erfaringene fra etablerte terrengsykkelnasjoner som Sveits og Skottland, tror vi prosjektet kan bli et viktig bidrag til å utvikle og fremtidssikre stibyggeryrket, sier Tobiassen.
Han poengterer at prosjektet vil ha ringvirkninger utover terrengsykling.
– Vi tror fagkompetansen som opparbeides vil være et viktig bidrag i å bevare og oppruste Norges store nettverk av tradisjonelle stier, og bedre forstå hvordan tilrettelegging kan tilpasses ulike naturtyper og grader av sårbarhet. Sti-og løypeplaner blir et stadig viktigere verktøy for mange kommuner, og vi tror at profesjonelle stibyggere kan være et viktig bidrag i disse prosessene, sier Tobiassen.
Bredt samarbeid Landene som deltar i DIRTT-prosjektet er Sveits, Portugal, Storbritannia (Skottland), Nederland, Danmark og Norge.
Foruten Fagskolen Tinius Olsen er også Opplysningskontoret for terrengsykling i Norge involvert i prosjektet. Opplysningskontoret for terrengsykling har engasjert seg i prosessen for å få på plass et slikt felles europeisk samarbeid på feltet siden 2016.
Fra de andre landene er det IMBA Nederland, Scottish Cyclists Union og Edinburgh Napier University fra Skottland, BikePlan fra Sveits, Danske Gymnastik og Idrætsforeninger (DGI) fra Danmark og Muicipio de Agueda fra Portugal med på prosjektet.
Det er den europeiske grenen av det internasjonale Terrengsykkelorganisasjonen IMBA (International Mountain Bicycling Association) som tok initiativet til å etablere prosjektet, som ble presenter under den internasjonale stikonferansen i Zermatt i Sveits i forrige uke.
Mye å ta tak i Etter presentasjonen i Zermatt er prosjektet formelt i gang. For de norske koordinatorene ved Fagskolen Tinius Olsen og i Opplysningskontoret for terrengsykling er det nok å sette i gang med.
– Vi skal i den kommende tid jobbe med å sette opp en nasjonal referansegruppe. Siden skal vi bistå i det internasjonale arbeidet med å samle innsikt, som skal sikre at utdannelsen svarer på behovene og utfordringene i bransjen. Etterfølgende prosess handler om å sette opp en felles europeisk «manual» for bærekraftig stiutvikling, som i neste fase skal danne grunnlaget for å sette opp fagplan, sier Lars Wraae Jensen i Opplysningskontoret for terrengsykling.
– På sikt skal vi også utdanne nasjonale instruktører, som kan formidle og opplære stibyggere i hvert land. Vi har også som målsetting at utdannelsen får en sterk internasjonal forankring i IMBA Europa, og at de norske aktørene vil være en viktig del av den langsiktige utviklingen av initiativet.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.