Brukerkonfliktene i Østmarka har neppe gått terrengsyklister i Norge forbi, med trusler om ferdselforbud og tidvis ugrei diskusjonstone. NOTS har vært terrengsyklistenes talerør i de byråkratiske delene av prosessen, og har blant annet foreslått tilrettelagte traseer for stisyklister. Positiv forsterkning, altså. Det har fungert hittil, siden lokallaget i Oslo har landet 600 000 kroner fra Sparebankstiftelsen DnB til dette arbeidet, med utgangspunkt på Skullerud.
Les også: Stibyggernes verksted
Pionéren: Gå inn på NOTS' nettsider for en detaljert beskrivelse av traseen.
Hovedmålet fra NOTS' side er formulert i søknaden som å skape et attraktivt nettverk av bærekraftige stier for terrengsykling, og for stiarbeidet på Skullerudåsen har NOTS OSLO definert to delmål:
Det første er å styrke stier på Skullerdåsen og på best mulig vis legger til rette for den betydelige trafikken av både syklende og gående i det populære utfartsområdet. Dernest vil vi tilrettelegge for ferdsel bort fra Skullerudåsen til turterreng i sør og øst, hvor det i dag er relativt lite trafikk fra begge gruppene. Her er det er det ingen konfliktfylte møter mellom syklende og gående, men snarere et problem at stiene stedvis gror igjen.
Det presiseres at det hovedsaklig er snakk om å styrke eksisterende stinettverk heller enn å bygge nytt, og arbeidet følger prinsippene befestet i allemannsretten, med fri ferdsel først og fremst. Altså er det ikke snakk om lukkede løyper eller seksjoner for syklister.
Les også: Vårslipp i Tungvekteren
Hårnåler: En ny trase i strømgaten på Dalsåsen kan se slik ut. Illustrasjon: NOTS Oslo
I USA har IMBA, den internasjonale moderorganisasjonen for NOTS, fått kritikk for å "dumme ned" stiene, altså å fjerne crux og hindringer, slette ut og forenkle stiene. Det er ikke et slikt arbeid NOTS Oslo ser for seg på ruten som har fått navnet Pionéren, men heller det de legger under samlebetegnelsen optimalisering. Drenering, klopping, omlegging rundt våte partier og steinsetting er noen av virkemidlene de nevner i søknaden. I tillegg vurderes en trase under høyspentledningene på Dalsåsen, med litt flere svinger per enn hva Østmarka pleier å varte opp med.
Til verks! Et prosjekt som beskrevet blir ikke til av seg selv, så la dugnadsånden komme over deg. Foto: Sjur Melsås
Arbeidet som er planlagt her er ikke ønsket fulgt av en enorm maskinpark. Heller er det et stort behov for frivillighet og dugnadsånd. Altså krafser, rotøkser, trillebårer og spader. Så om du er en stisyklist i Oslo bør du kjenne din besøkstid. Å melde deg inn i NOTS er en bra start, men nå synes vi det er et minimum å stille på ihvertfall to dugnadsdager!
Les søknaden i sin fulle form på NOTS' egne nettsider, og følg med på prosessen videre!