/ NOTS

NOTS etterlyser endurosyklistene

NOTS lurer på om endurofolket ikke ser interesseorganisasjonen som relevant.

Sist oppdatert: 13. september 2016 kl 07.00
NOTS etterlyser flere endurosyklister som medlemmer. NOTS-medlem og endurorytter Alice Grindheim tror en del i enduromiljøet ikke har hørt om NOTS eller ikke ser NOTS som relevant. Foto: Snorre Veggan
NOTS etterlyser flere endurosyklister som medlemmer. NOTS-medlem og endurorytter Alice Grindheim tror en del i enduromiljøet ikke har hørt om NOTS eller ikke ser NOTS som relevant. Foto: Snorre Veggan
Lesetid: 5 minutter

– En kjapp scanning av resultatlista fra Oppdal enduro viser at bare fem av de topp 20 gutta og seks av alle kvinnene som var med på rittet er medlem av NOTS, sier Stian Bergeland, som er leder i NOTS.

Enduro er avhengig av allemannsretten
Bergeland undrer seg over at nettopp disse stisyklistene, som reiser rundt fra sted til sted for å konkurrere på ulike stier over hele landet, ser verdien i den jobben NOTS legger ned for å sikre ferdselsrettigheter for stisyklistene.

– Jeg syns det er foruroligende at så få av endurotoppene er medlem. Har de ikke hørt om NOTS? Dersom de følger med på terrengsykkel, skulle det være nesten umulig. Eller føler de ikke at det er deres ansvar å støtte opp under dette arbeidet, sier Bergeland.

– Endurosyklistene bruker jo i høyeste grad også stiene i skogen til å trene og sykle. En av årsakene til at Oslo Enduro ikke ble arrangert i år, var problemer med grunneiere, så det er ett konkret eksempel på at det vi jobber for går utover dem også. Derfor syns vi det er litt rart at så få velger å være medlem, sier han, og understreker at appellen ikke går utelukkende til enduromiljøet.

Les også:– Vi må gjøre det lettere for folk å forstå relevansen til NOTS 

Saken fortsetter under

Stian Wold Oslo Enduro 2015 - kippernes
Endurofolket er avhengig av å kunne bruke skogen til å trene, så vel som til ritt. NOTS kjemper for terrensyklistenes ferdselsrettigheter hver dag, og opplever at disse stadig er under press. Foto: Kristoffer Kippernes

Endurofolket er avhengig av å kunne bruke skogen til å trene, så vel som til ritt. NOTS kjemper for terrensyklistenes ferdselsrettigheter hver dag, og opplever at disse stadig er under press. Foto: Kristoffer Kippernes

Gjelder ikke bare enduro
– Vi begynner et sted, men selvsagt bør også andre rittsyklister gå i seg selv, og spesielt de som kjører Terrengsykkelrittet og Ultrabirken. Der har syklistene direkte nytte av NOTS sitt arbeid ettersom stiene som brukes, er tilrettelagt av NOTS, sier Bergeland, som også innser at organisasjonen kan blir bedre på å markedsføre seg til syklistene.

– Vi kan selvsagt alltid bli bedre på å få vært budskap ut, men enhver som følger med på Terrrengsykkel.no og/eller leser Terrengsykkel bør ha fått med seg NOTS og hva vi står for nå,.

Les også: – Det største vi har oppnådd 

Saken fortsetter under

Luster enduro 2015 - Fedor Duhrmann 1400x933
Stadig flere stiller på enduroritt, og dermed opplever arrangørene flere problemstillinger rundt allemannsretten og tillatelser. Foto: Fedor Duhrman

Stadig flere stiller på enduroritt, og dermed opplever arrangørene flere problemstillinger rundt allemannsretten og tillatelser. Foto: Fedor Duhrmann

Stiller scenen til rådighet for NOTS
Bård Sturla Stokke, som er styreleder i den norske enduroserien 80/20, tror noe av grunnen til manglende oppslutning kan være at endurorytterne ikke kjenner til NOTS.

– Det går vel litt på det med synlighet, og vi har ikke sett så mye til dem. Men vi vil gjerne ha NOTS på besøk på våre arrangementer, slik at de kan fortelle mer om hva de driver med og ha med seg skjemaer og informasjon, sier Stokke, som selv syns NOTS gjør en viktig jobb for terrengsyklistene, ikke minst de som driver med enduro.

Stokke gir NOTS en åpen invitasjon til sesongens siste ritt, som går i Hafjell 17. og 18. september.

– Hafjellfinalen ville være en fin anledning, ettersom det også er finalen i årets sesong, der sammenlagtvinnerne kåres, så her vil mange være tilstede, sier Stokke.

Les også: DNT mener Ultrabirken bør forbys   

– NOTS gjør en viktig jobb
Alice Grindheim, som har deltatt i enduroserien i flere år, er enig med Stokke i at NOTS kan tjene på å bli mer synlige i miljøet. Hun er selv medlem i NOTS, og ser verdien i det arbeidet organisasjonen gjør både for stisyklister generelt og for enduro spesielt, særlig for å sikre ferdselsrettigheter.

– Nå som vi blir flere som kjører ritt og det blir flere ritt, opplever vi at det blir vanskeligere og vanskeligere å finne arrangører til rittene våre. Stadig oftere at det kommer noen og setter foten ned for der vi har tenkt å kjøre rittene våre, og sier at vi ikke kan kjøre der fordi vi sliter ned naturen, sier hun.

Les også: NOTS og DNT Lillehammer håper å komme til enighet 

Er vant til å ordne det meste selv
Samtidig trekker Grindheim fram at enduro er en ung gren innen sykling, og at det stadig kommer nye utøvere til, ofte fra helt andre idretter og som derfor ikke har hørt om NOTS. Videre tror hun også at en del ikke ser NOTS som direkte relevant for sin egen hverdag. Her mener hun NOTS kan vinne på å informere mer om sitt arbeid direkte til enduromiljøet.

– Man hører om at NOTS jobber politisk, men en del ser kanskje ikke at det skjer så mye i regi av NOTS der de sykler. Og en del i enduromiljøet er kanskje ikke så vant til å gå den politiske veien for å få ting gjort. Endurosyklister er folk som er vant til at ingenting legges til rette for dem, at de må gjøre alt selv, og at det ofte er lettere å gjøre det selv enn å koordinere masse. Slik de ser det, er det lettere å bygge en sti og heller be om tilgivelse enn tillatelse dersom det blir trøbbel, sier Grindheim.

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

NOTS Sticamp June 2016 - Bjørn Enoksen 1400x924
Stibyggerkursene til NOTS er ett eksempel på praktiske tiltak som kommer stisyklistene til gode. Foto: NOTS Oslo og Omegn

Stibyggerkursene til NOTS er ett eksempel på praktiske tiltak som kommer stisyklistene til gode. Foto: NOTS Oslo og Omegn 

Publisert 13. september 2016 kl 07.00
Sist oppdatert 13. september 2016 kl 07.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen