NOTS Follo har initiert et storstilt samarbeidsprosjekt for å koordinere vedlikehold og tilrettelegging av stier i Sørmarka, slik at alle de store aktørene nå drar i samme retning.
KLOPPEDUGNAD: Etter en ekstra våt vinter med økt bruk av marka er det behov for mer vedlikehold og tilrettelegging i marka. Det har NOTS Follo tatt tak i og initiert et lokalt samarbeid. Foto: Endre Løvaas
Lesetid: 4 minutter
Det var NOTS Follo som tok initiativet til samarbeidet om vedlikehold i Sørmarka i Nordre Follo.
Lokallaget har observert at pandemien har ført til en markant økning av markabruken, både til fots og på hjul. Kombinert med en ekstremt våt høst og vinter med mye vindfall, er det blitt lagt nye stiløp for å omgå falne trær, unngå myrhull og våte partier som sjelden tørker opp.
– De nye stiløpene er forårsaket vel så mye av tobeinte som ønsker å holde seg på noenlunde tørr grunn. Uansett er det ofte slik at syklistene blir hoggestabben når nye og mindre heldige stiløp dannes, sier Endre Løvaas i NOTS Follo.
Økt ferdsel i marka på grunn av koronapandemien ble derfor starten på det nye samarbeidet i Nordre Follo, men ideen til et slikt prosjekt har lokallaget hatt lenge.
Behov for koordinering av ressurser og innsats Helt siden NOTS Follo ble etablert høsten 2017, har lokallaget hatt en ambisjon om å skape et forum der alle de lokale aktørene kan få samkjørt ressursene, samt å synliggjøre NOTS som en proaktiv organisasjon som virkelig bidrar til en bærekraftig forvaltning av marka vår, sier Løvaas.
– Fellesinteressen er at marka skal kunne brukes av alle uten at det blir for stor slitasje, men gjennom årene har vi sett veldig mange spredte tiltak basert på mange ulike prinsipper, men uten en slags «masterplan» eller koordinerende funksjon bak. Derfor tok vi initiativet til en dialog med aktørene for å koordinere innsatsen, sier Løvaas.
Skogsjefen i kommunen, som er den største grunneieren, har inntil videre påtatt seg en form for koordinerende rolle i dette arbeidet som NOTS tok initiativet til. De øvrige aktørene er ulike tur- og historielag, andre grunneiere og Skiforeningen.
– Noen har midler til materiell, noen har verktøy, maskiner, kjøretillatelser og spesialkompetanse, mens andre sitter på entusiasme og utførende dugnadsbistand, sier Løvaas.
Privat kloppedugnad ble startskuddet I fjor høst ble det fart i prosessen, da Løvaas på eget initiativ satte i gang med klopping i Sørmarka. Etter tillatelse fra grunneier, koblet han på Skiforeningen for å få hjelp med transport av materialer.
Tiltaket ble godt mottatt av alle markabrukere, samarbeidet fungerte godt, og nå har det blitt tatt grep for å få etablert en mer formell samarbeidsform for å koordinere ressursene på best mulig måte.
Knirkefritt samarbeid Det første fellesprosjektet i dette samarbeidet, et kloppeprosjekt nord for Slettåsen der NOTS i denne omgang bisto med dugnadskraft på utførelse, ble gjennomført i våres.
– Alle som har gått, løpt eller forsøkt å sykle over dette strekket de siste årene er skjønt enige om at dette var på høy tid med noen tiltak der, sier Løvaas.
Det aktuelle prosjektet var å knytte sammen kjerreveiene som møtes nord for Slettåsen (markert med grønne streker på kartet under), slik at de kan klassifiseres som trillesti av Skiforeningen. Da måtte det bygges en ny klopp over myra, og den nye kloppen skulle være bred nok til at man kan sykle over med for eksempel trillevogn (markert med rød strek).
– Takket være Skiforeningens usedvanlig produktive løypebas Jon Jakobsen, som forøvrig også er en habil terrengsyklist, ble det satt av materialer og utstyr til prosjektet. Et dugnadslag med traktor, tømmerkran, ATV og seks mann fra Skiforeningen, kommunen, NOTS og dugnadsforeningen ØX brukte to dager på å fjerne den gamle, råtne kloppen og bygge en ny. Den nye kloppen på 120 meter er bred nok til å hvile på myra i flere tiår, sier Løvaas.
Han forklarer at både det nye samarbeidet og det konkrete prosjektet de har gjennomført er viktige for NOTS på flere plan.
– NOTS Follo håper dette er en god start på mange gode samarbeidsprosjekter i årene fremover, og listen over kommende prosjekter er både lang og arbeidskrevende.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.