Stian Bergeland er ikke enig i at NOTS bør nedfelle i sine vedtekter at de skal jobbe for å rekruttere flere til terrengsykling som sport. Foto: Frode Kaafjell
Lesetid: 3 minutter
Det er med forundring jeg leser på Terrengsykkel.no at NOTS nå ønsker å vedtektsfeste at man skal jobbe for å rekruttere til terrengsykkel som sport. Jeg er enig i at det er lurt å ta debatten om NOTS skal rekruttere til terrengsykling eller ei. Men jeg mener en vedtektsendring burde være med på å skape et klarere skille mellom NOTS og lag, organisasjoner og foreninger som tilbyr terrengsykling som idrett.
Etter min oppfatning har det tradisjonelt sett vært en stilltiende holdning om at terrengsykkelklubbene tar seg av rekrutteringen mens NOTS sørger for å tilby de etiske retningslinjene i form av stivettreglene. Altså, klubbene rekrutterer, mens NOTS samarbeider med klubbene for at deres medlemmer forholder seg til stivettreglene. Mens klubbene arrangerer trening, organiserer NOTS "GodTurGuiding" der temaet er sosialt samvær framfor sport.
Klubbene drar nytte av dette samarbeidet ved at NOTS på et nasjonalt nivå jobber for ferdselsrettigheter - et vakuum NOTS har fylt fordi Norges Cykleforbund i stor grad har vært fraværende i i dette arbeidet - og fremmer kompetanse på tilrettelegging av sti. NOTS skal på sin side dra nytte av dette fordi medlemmene av klubbene i teorien ser seg tjent med å også være medlemmer av NOTS.
Når da NOTS-styret tydeligvis fremmer en vedtektsendring som visker ut dette skillet, kan man spørre seg om det da i det hele tatt er noe nødvendig å være medlem i NOTS. Blir ikke NOTS så like SK Rye og IF Frøy at man da ikke lenger trenger å være NOTS-medlem?
Saken fortsetter under
NOTS har i mange år slitt med å finne sin egen identitet. Medlemsmassen har svært sprikende interesser, og man har desperat prøvd å tekkes alle uten å stake ut et klart definert veivalg, trolig av frykt for å miste medlemmer. Fjorårets hete debattema om el-sykler ble lagt død med en meningsmåling, uten å egentlig belyse de ulike sidene av problematikken. Dermed gikk NOTS glipp av en mulighet til å skape en klarere identitet.
På grunn av størrelse og utfordringer med å finne de rette folkene i tillitsverv har ikke NOTS klart å slå seg fram som premissleverandør i Terrengsykkel-Norge. NOTS flyter på godvilje grunnlagt på gamle bragder og et mandat som alle andre aktører synes er ufarlig og er enkelt å støtte, i hvert fall moralsk.
Samtidig som terrengsykling er i rivende utvikling, tviholder altså NOTS på ønsket om å bli den premissleverandøren man mener man har en slags rett til å være. Etter så mange års prøving og feiling - for rekruttering har også vært gjort i alle år - er altså den foreslåtte medisinen mer av det samme. Kanskje NOTS heller burde innse at man bør tenke annerledes og heller gi slipp på noen medlemmer for å rendyrke en identitet. Et slags ett skritt tilbake for å skape en solid organisasjon som ikke er avhengig av én eller to personer.
Dette forslaget til vedtektsendring gjør at NOTS ikke lenger vil ha noe unikt å tilby. Ønsker man å dyrke sykling som friluftsliv, kan man like godt bli medlem i DNT. Er det terrengsykling som sport som er interessen, er det like greit å bli medlem i en terrengsykkelkubb. For hva er merverdien å være NOTS-medlem dersom NOTS blir lik alle andre?
Stian Bergeland, tidligere leder i NOTS
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.