Forrige uke uttalte Klima- og miljødepartementet at de nå setter i gang den formelle prosessen med å utrede verneplanen for den foreslåtte nasjonalparken i Østmarka. Det er en prosess som forventes å ta et par år.
Som en del av prosessen skal det utredes ulike alternativer både når det gjelder avgrensing og mulige vernekategorier. Prosessen med en verneplan for Østmarka skal blant annet avklare hvordan den verneverdige naturen og friluftsområdet best kan ivaretas.
Les også: Alle verneforskrifter skal revideres innen 2020
Østmarka berører kommunene Oslo, Ski, Enebakk, Lørenskog og Rælingen. Østmarka har et variert og rik natur med et stort innslag av gammelskog. Det er registrert 103 ulike rødliste-arter, der 34 er knyttet til gammelskog.
Klima- og miljøminister Ola Elvestuen sier i pressemeldingen fra Regjeringen at han vil ha en dialog med både kommunene og organisasjonene som blir berørt av verneplanen. NOTS har vært innkalt til slike møter før, og Thomte regner med at NOTS blir kalt inn denne gangen også.
– Vi har mye kompetanse som vil være nyttig i verneplanprosessen. Vi kan bidra med å vurdere hvilke stier som egner seg for sykling, hvilke stier og områder som er bærekraftige og hvilke som er sårbare, slik at terrengsykling kan fortsette å ha en plass i Marka, sier Thomte.
Les også: På gulljakt i Østmarka
Saken fortsetter under
Uavklarte konsekvenser
Markaloven beskytter Østmarkas friluftsliv, men tillater skogbruk og gir derfor ikke en helhetlig beskyttelse av naturgrunnlaget. Hvor stor nasjonalparken eventuelt vil bli, avhenger blant annet av hvor mye skog de private skogeierne er villig til å inngå avtale om å verne.
Det er foreløpig ikke klart hvilke konsekvenser en nasjonalpark i Østmarka kan få for terrengsykling, men basert på friluftsmeldingen fra 2016 som sidestiller terrengsykling med andre aktiviteter også i nasjonalparker, forventer Thomte at terrengsykling vil bli behandlet på linje med andre friluftsaktiviteter.
– Det er nok med denne saken litt som det er med elsykling: at det hersker litt ulike meninger om terrengsyklingens plass, men vi forutsetter at friluftslivet opprettholdes. Hvis det er behov for restriksjoner i enkelte områder av hensyn til dyre- eller plantelivet, skal terrengsykling behandles likt som andre aktiviteter, sier Thomte.