I løpet av våren har NOTS Oslo fjernet vindfall og utført akuttpleie i Pioneren, men lørdag var det klart for ett av de større prosjektene som skal utføres i den populære stien i Østmarka.
Dugnadsgjengen syklet og bar 77 terrassebord til den største kloppen «Turbo Tømmervei», skrudde dem sammen og tilpasset den litt slik at kloppen nå ligger godt i terrenget og ikke skal bli feilbelastet og slites for raskt.
Flere dugnader
For de som gikk glipp av helgas dugnad kommer det flere sjanser. NOTS Oslo kommer til å organisere flere dugnader framover sesongen. Informasjon om disse blir lagt ut på Facebook siden til NOTS Oslo.
– Jeg bruker jo stiene en del, og jeg synes jeg må gi litt tilbake, så jeg meldte meg på for å bære og drille litt, sier Jon Ole Garpestad i dugnadslaget som var i arbeid på lørdag.
Nå håper NOTS Oslo at flere vil gjøre som Garpestad: Ofre noen timer til vedlikehold i Pioneren.
– Det er veldig mange som både bruker og elsker denne stien, så vi håper enda flere vil delta på de kommende dugnadene i Pioneren, sier Frode Kaafjeld i NOTS Oslo og en av ildsjelene bak Pioneren.
Samtidig jobber NOTS Oslo med å utvikle en plan for det langsiktige vedlikeholdet.
Intensjonen er å bevare Pioneren mest mulig i tråd med det som har vært tanken bak stien: At den må forsterkes og tilrettelegges uten at det skal oppleves som tilrettelegging.
– Det skal ikke bli enklere å sykle Pioneren, men den skal oppleves som en kvalitetssti dominert av naturlige og nærmest usynlige elementer, sier Kaafjeld.
Slikt vedlikehold innebærer blant annet drenering, steinsetting og snekring der hvor det trengs. Dette gjelder spesielt en del bruer og klopper hvor både bruk og vær og vind begynner å sette sitt preg på treverket.
Imponerende solid
Det er nå snart fem år siden Pioneren sto ferdig, og med den trafikken som Pioneren utsettes for, er det ikke urimelig at det etter hvert er behov for noe vedlikehold. Men totalt sett er NOTS og stibyggerne imponert over hvor godt Pioneren har tålt belastningen.
– I det store og hele har Pioneren holdt seg bra. Det viser at en grundig og gjennomtenkt måte å bygge sti på, mest mulig på naturens premisser, har vært vellykket, sier Kaafjeld.
Dette er Pioneren og Skullerudprosjektet
Da Pioneren sto ferdig i november 2016, var den Oslomarkas første sammenhengende, tilrettelagte terrengsykkelsti, totalt åtte kilometer fra Rustadsaga til Skullerud.
Tilretteleggingen av Pioneren og stiene rundt var en del av det banebrytende Skullerudprosjektet. Avlastning av blåmerket sti vil gi mindre stislitasje og færre brukerkonflikter, og på den måten bidra til et bærekraftig og aktivt friluftsliv i Østmarka.
Forprosjektet startet i 2014 med å planlegge ruter, og noen dugnader med enkle tiltak. Rundt påsketider 2015 fikk Skullerudprosjektet tillatelsen til å gå i gang for fullt, og første spadetak ble tatt slutten av april 2015.
Totalt ble det lagt ned over 3000 arbeidstimer i selve hovedprosjektet, samt en betydelig frivillig innsats i forprosjektet.
Slik gikk det da Stipatruljen syklet i Pioneren