Skiforeningen lot seg imponere av både stibygging og holdningsbyggende arbeid i NOTS, og tok med seg nye tanker om elsykling på sti fra møtet på Skullerud før helga.
IMPONERT: Markakomiteen i Skiforeningen var på befaring i Pioneren i Østmarka før helga, og lot seg imponere over det arbeidet som er lagt ned i stiprosjektet, men også av måten NOTS jobber med holdninger og kommunikasjon. Foto: NOTS Oslo
Lesetid: 4 minutter
Det var Markakomiteen i Skiforeningen som tok kontakt med NOTS for å finne ut mer om hvordan organisasjonen jobber med tilrettelegging for terrengsykling, både praktisk og i forhold til kommunikasjon rundt holdninger og bruk av marka.
Fra Skiforeningens side var formålet med befaringen i Pioneren i starten av juni todelt: Det ene var å se i praksis hvordan NOTS har tilrettelagt Pioneren for å tåle den trafikken og bruken som stien har, samt å høre hvordan NOTS jobber med holdningsskapende arbeid for å sørge for god stemning i skogen. Det andre var å høre hvordan NOTS stiller seg til elsykling og hvilke erfaringer NOTS har med elsykling på sti når det gjelder slitasje og konflikter.
– Vårt inntrykk er at NOTS er en veldig ansvarlig organisasjon. Vi er imponert over måten de kommuniserer dette med å vise hensyn, både overfor andre markabrukere med å hilse og redusere farten, men også overfor naturen med å unngå å sykle der det kan føre til unødig slitasje, sier Lisa Näsholm i Skiforeningen.
Pioneren gjorde inntrykk For NOTS Oslo var det hyggelig å fortelle Skiforeningen om hvordan organisasjonen jobber, og å få vise fram det arbeidet som er gjort med Pioneren.
– Vi er stolte av Pioneren og synes det er gøy å vise fram det vi har gjort der. Jeg tror de ble imponert over hvordan vi virkelig har brukt naturen som premiss for hvordan vi har tilrettelagt og forsterket stien med slikt som steinsetting. Man kan knapt se at det er gjort noe der, men likevel tåler den trafikken har, sier leder NOTS Oslo Frode Kaafjeld.
Han var med da Markakomiteen i Skiforeningen var på befaring i Pioneren i starten av juni.
– Vi visste jo om Pioneren fra før, men ønsket å se litt mer på metodikken som er brukt der. Våre løypebaser er flinke til å bygge sti, og gjør mye av det samme som NOTS når de tilrettelegger våre trillestier. Men den steinsettingen de har gjort i Pioneren var fantastisk fin og smart gjort, sier Näsholm.
Nysgjerrige på erfaringer rundt elsykling Når det gjelder elsykling, fortalte NOTS hva de mener om elsykling på sti.
– NOTS har tatt et klart standpunkt til elsykler, og vår holdning er at elsykling i utgangspunktet skal behandles som annen sykling, også på sti, sier Kaafjeld.
Skiforeningen har en mer restriktiv holdning til elsykling i marka.
– Vår uttalte holdning til elsykler er at vi synes de er fantastiske redskap når de brukes på veiene i Marka, men vi er mer skeptiske til bruk av elsykler på sti. Men det var interessant å høre fra NOTS at de ikke opplever større slitasje eller mer konflikter med elsykler enn med andre sykler, sier Näsholm.
Samarbeider gjerne der det er naturlig Det er foreløpig ikke kommet noen konkrete prosjekter ut av befaringen med Skiforeningen forrige uke.
– Vi har ikke samarbeidet formelt eller systematisk med Skiforeningen i noen stor grad tidligere. Det har bare vært av ad hoc-kontakt. De har ofte litt ulik prioritering av brukergrupper enn oss, men vi er positive til å samarbeide med Skiforeningen, sier Kaafjeld.
Kaafjeld håper at de to organisasjonene kan samarbeide på ulike plan i framtida, både når det gjelder rent praktiske prosjekter men også og politisk overfor myndigheter for å framstå sterkere der.
– Skiforeningen er store i Oslo, og vi samarbeider gjerne med dem der vi kan bidra med noe, for eksempel på tilrettelegging som kan komme alle til gode og bidra til at stisyklister får tilgang til alle de fantastiske områdene i marka, sier Kaafjeld.
Det er Skiforeningen også positive til.
– Det er viktig at vi samarbeider der vi har noe felles, slik som å anlegge eller utbedre trillestier. Da er det viktig at for eksempel klopper bygges på en måte som gjør at vi også kan kjøre løypemaskiner over dem når vi prepper skiløyper om vinteren, sier Näsholm.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.