Spørsmålet mange stisyklister stilte seg var: «Hva skjer med vår rett til å benytte marka»?
Da vedtaket fra Regjeringen kom, så det ved første øyekast ikke så galt ut. I vedtaket var det åpnet for sykling på sti og vei (også for el-sykler), det var tillatt organisert trening uten søknad, det er tillatt å sykle på islagte vann og bare arrangementer som kan gi «nevneverdig skade på verneverdiene» krever søknad i forkant.
For å komme hit, har det foregått en viktig kamp «i kulissene». IF Frøy, NOTS (Norsk Organisasjon for Terrengsykling), NOTS Oslo og Norges Cykleforbund Region Øst er blant de som har engasjert seg i saken.
– Vi i NOTS er glade for at det har åpnet seg opp muligheter for aktiv sykling i Østmarka. Det første utkastet var veldig strengt, påpeker Bart Visser, leder i NOTS Oslo, overfor terrengsykkel.no.
Skadebegrensning
Vernegruppa i NOTS og de berørte lokallagene har gått sammen i håp om at terrengsyklistenes stemme skulle bli hørt. Det har blant annet dreid seg om å sende inn uttalelser til høringer i prosessen og stille opp på særmøter med blant andre Statsforvalteren og Miljødirektoratet.
– NOTS har vært inne og holdt innlegg sammen med andre friluftsorganisasjoner i møter med Statsforvalteren. Vi er kjempeglade for at forslagene vi har stått på for å fremme, også er med i det endelige uttaket, påpeker Visser.
Det blir nasjonalpark i Østmarka. Og det vil være lov å sykle på sti. Det skulle bare mangle.
Der IF Frøy gikk offentlig ut og var krystallklare rundt at de ikke ønsket en nasjonalpark velkommen i deres nærmiljø, la NOTS seg på en litt annen linje:
– Vi valgte ikke å si nei til nasjonalpark, men heller prøve å legge føringer hvor hvordan den skulle være. I ettertid kom jo vedtaket, og da mener jeg også vi valgte rett framgangsmåte. For oss var det riktig å påvirke hvordan den skulle bli, enn å jobbe for å stanse den, sier Visser.
Videre til neste kampsak
Det er imidlertid ikke lenge man kan hvile på laurbærene. Det foregår allerede et høyt spill om Huken, det gamle asfalt og pukkverket på Ammerud.
I Reguleringsplanen for området var det opprinnelig åpnet opp for å bygge et sårt tiltrengt sykkelanlegg til byens ungdommer. Fra politisk hold later det nå til at opinionen i stedet dreier mot å lage hovedstadens nye, utendørs konsertarena.
Det kan igjen sende syklistene på langturer mot enten Drammen eller Trysil.
I den forbindelse har Karsten Helmer Tunge, som er engasjert i saken både på vegne av NCF og Romsås IL Sykkel, tatt til orde for at sykkelmiljøet er nødt til å stå mer samlet.
– Miljøet er dessverre så spredt og individualistisk at det virker vanskelig å engasjere sykkelmassen rundt visjonen. Om vi alle var organisert i NOTS, eller i et idrettslag, hadde nok et anlegg vært betydelig lettere å realisere. Det er for lett for miljøvernere og friluftsorganisasjoner å angripe syklister, uttalte han til terrengsykkel.no i forrige uke.
Visser i NOTS støtter utsagnet til Tunge, og erkjenner at det fremdeles er en vei å gå:
– Vi er nødt til å stå sammen og vi trenger tydelig og god nok argumentasjon når vi er i posisjon til å legge fram vår sak. Når det gjelder arbeidet med vern av nasjonalpark i Østmarka, var vi opptatt av at eventuelle restriksjoner mot sykling måtte være saklig begrunnet i kunnskapsbaserte forhold. Vi mente at grunnlaget slik det forelå, ikke var nok til å forby verken analog eller sykling ved bruk av elsykkel.
– Når det gjelder Huken og utspillet fra Karsten, er vi helt på linje. Det å stå sammen og vise at vi er mange som bryr oss om dette, er viktig. Tidligere har nok vi syklister vært flinke til å sykle én og én og i mindre grupper i skogen. I disse sakene er vi nødt til å organisere oss og stå sammen. Det har vi fått til i saken rundt nasjonalparken, og det er noe vi bør videreføre i arbeidet rundt hva Huken skal brukes til utover høsten, påpeker Visser i NOTS Oslo.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.