Rallarvegen

Nesten alle har hørt om den og mange har syklet den. Vi snakker om Rallarvegen. Kanskje ikke Norges mest krevende terrengsykkelterreng, men terrengsykkel.no tok likevel en prøvetur i september.

Sist oppdatert: 1. juli 2020 kl 08.00
rallarvegen terrengsykkel
RALLARVEGEN: Den er en av de mest populære sykkelturene i Norge, med god grunn. Foto: Terrengsykkel
Lesetid: 4 minutter

Litt historie

Bergensbanen ble åpnet 27. november 1909, etter at 15.000 mann hadde lagt ned 2.500.000 dagsverk.

Vi tar en liten pause mens du tenker over tallene.

Litt av en oppgave, ja! Togskinnene som knyttet sammen øst- og vestlandet var et enormt prosjekt, og da Kong Haakon klippet snoren hadde det gått med et helt statsbudsjett. Togstrekningen var en av Europas mest krevende, og før den ble bygget var det ingen vei over fjellet. Rallarvegen ble laget som anleggsvei for arbeidet med togstrekningen.

Arbeidet ble i hovedsak utført av "rallare" (arbeidskarer, gjerne utenlandske), og veien ble etterhvert kalt Rallarvegen. Veien er i seg selv et imponerende stykke arbeid, og broer og støttemurer som ble laget for bortimot 100 år siden står fortsatt (ok da, litt vedlikehold har det vært - men ingen modernisering).

Rallarvegen ble åpnet som sykkelvei i 1974, men det var først da terrengsykling ble populært på slutten av 80-tallet at trafikken tok seg opp. Nå sykler omtrent 20.000 syklister fra Norge og andre landveien hvert år.

Og som om det ikke var nok: Flåmsbana, som går gjennom den trange og vakre Flåmsdalen, ble påbegynt i 1920 og tok 20 år å bygge. Av 20 tunneler på totalt 6 km tunneler er det bare to som er laget med hjelp av maskiner. En av tunnelene er en "vendetunnel" - toget kjører inn, snur 180° i en lang sving, og kommer ut igjen litt høyere opp (eller lenger ned hvis det kjører andre veien).

Sykkelturen

Dette skal du gjennom: Rundt 8 mil på grusvei, stort sett nedoverbakker. Fra Haugastøl til Finse er det litt stigning, men ikke ille. Fra Finse til Fagervatn er det litt mer stigning, men derfra til Flåm er det stort sett bare å trille, trå lett, svinge og bremse.

Det er absolutt ikke noe krevende terreng eller smale stier som slynger seg nedover fjellsidene. Rallarvegen er en bred grusvei. Men naturen er flott, det er nesten bare flatt eller nedoverbakke, og du kan ta med både sofagriser og besøkende fra utlandet uten å skaffe deg uvenner.

Vi tok en lett variant: bil til Haugastøl og et stykke innover på Rallarvegen, sykling derfra til Flåm, og tog (med sykler) tilbake til Finse og sykling derfra tilbake til bilen igjen. Vi begynte i 9-tiden, og var tilbake ved bilen i 19-tiden. Da tok vi det med ro, stoppet for bading, etc, så det er fint mulig å bruke mindre tid. Sjekk togtidene fra Flåm, hvis du ikke har lyst til å sykle hele veien tilbake igjen, da.

Haugastøl - Finse

Fra Haugastøl til Finse er det 27km.

Det er mange som parkerer bilen (eller går av toget) på Haugastøl og sykler derfra. Vel, vi kom i bil, og kvittet oss med rundt halvparten av de 27 kilometerene og de fleste av oppoverbakkene ved å betale i 30kr bommen ved Haugastøl og kjøre inn til neste bom, ved Storudivatn.

Der er det ikke plass til mange biler, så det kan hende én stakkar må kjøre litt tilbake og sykle en bit uansett...

Fra bommen er det grusvei med svak stigning (ca 100 høydemeter)opp til Finse (og Finsevatn) på 1222m. På denne strekningen er det ganske flatt og ikke så mye spennende å se. Du kan se Hardangerjøkulen i det fjerne, men den er langt unna.

Summa summarum "Ok, men er dette noe for en friskusterrengsyklist som meg?" lurer du kanskje nå.

Svaret er selvsagt et rungende "kanskje".

Terrengsykkel.no tok turen litt fordi det passet med en tur den helgen, og litt fordi vi lurte på hva Rallarvegen egentlig var. Vi syntes det var en fin tur, og kunne godt tenkt oss å gjøre det igjen.

Nyttig info

Sykkelsesongen varer normalt er fra midten av juni til ut i september/oktober, men avhenger naturligvis av hvor mye snø det kom vinteren før, og hvor fort det smelter i den norske sommervarmen.

Info-sentralen for Rallarvegen har telefonnummer 32 09 5900 og kan også kontaktes med epost: geilo@skiinfo.no

Syklisteneslandsforbund har mye nyttig informasjon om Rallarvegen, og legger ut oppdaterte veirapporter flere ganger i løpet av sesongen. De har også oversikt over kart og bøker.

Finse 1222 har en side med nyttig informasjon(bl.a. et fint kart), og Bergens Tidende har web-kamera for Finse.

Tog fra Flåm til Finse kostet drøyt 300 kr pr. snute inkludert sykkel. De 20 kilometerene og 864 høydemeterene tar omtrent en time. Mer informasjon om Flåmsbana finner du på www.flaamsbana.no.

Det er heltsikkert lurt å bestille plass på forhånd hvis du skal sykle i høysesongen. Flåmsbana har også web-kamera.

Og ellers? Har du syklet, eller skal du sykle Rallarvegen? Har du kommentarer til denne saken? Forumet er stedet...

Publisert 1. juli 2020 kl 08.00
Sist oppdatert 1. juli 2020 kl 08.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen