Dette sies om stisykling
Hva en eventuell nasjonalpark vil ha å si for stisykling, har lenge vært diskutert. I pressemeldingen står det at brukerinteressene til idrett, trening og konkurranser skal ivaretas ved at områder i ytterkanten av marka ikke omfattes av vernet. Om de vernede områdene sier Klima- og miljøministeren følgende:
- At vi foreslår å verne deler av Østmarka som nasjonalpark betyr ikke at det blir slutt på slutt på skiløyper, bålbrenning, fiske, jakt eller stisykling der dette i dag er tillatt. Målet er at vi skal få plass til alt dette i de nye områdene som vernes, sier Espen Barth Eide.
Departementet ber Miljødirektoratet om å sende på høring forslag om vern av en stor nasjonalpark i Østmarka (ca. 54 km2) og vern av tilgrensende friluftslivsområde etter markaloven (ca. 19 km2).
Selv om dette er departementets foretrukne løsning nå, bes høringsinstansene i tillegg om synspunkter på Miljødirektoratets to alternativer til dette:
Vern av en mindre nasjonalpark (ca. 34 km2), et nytt naturreservat (ca. 9 km2) og vern av friluftslivsområde etter markaloven (ca. 30 km2)
Ingen nasjonalpark, kun utvidelse av eksisterende Østmarka naturreservat (ca. 43 km2) og vern av friluftslivsområde etter markaloven (ca. 30 km2)
«Tilrettelegging for enkelt friluftsliv er en viktig del av formålet med vern av nasjonalparker, og vil være det også i Østmarka nasjonalpark. Ved innlemmelse av eksisterende Østmarka naturreservat i nytt større verneområde skal arealets store verneverdier ivaretas minst like godt som i dag, f.eks. ved en sone med om lag samme avgrensning og restriksjonsnivå som i dagens naturreservat. Her vil sykling fortsatt ikke være tillatt.», står det videre i pressemeldingen
Da Miljødirektoratet kom med sin siste vurdering av nasjonalpark-alternativene, var det også en god nyhet for ivrige terrengsyklister.
Miljødirektoratets vurdering da var «Eventuelle begrensinger på bruk av sykkel utenfor eksisterende naturreservat skal avmerkes i vernekartet, ev merkes på særskilt temakart som vedtas samtidig med verneforslaget. Alle begrensninger på sykling skal begrunnes ut fra naturfaglige forhold.»
Saken skal sendes på høring, med tre måneders høringsfrist, innen 15. oktober 2022.
Statsforvalteren i Oslo og Viken har utredet verneforslaget. Det er også Statsforvalteren som gjennomfører høringen for direktoratet, sammenstiller høringssvar og gir sin tilråding til Miljødirektoratet.
Miljødirektoratet skal gi departementet sin tilråding innen sommeren 2023.
Regjeringen forventes å kunne behandle saken andre halvår 2023.