Stiprosjekt skaper samhold

NOTS i Kongsberg pusset opp fire stier og bygget et solid miljø i prosessen.

Sist oppdatert: 15. november 2015 kl 21.27
Det har gått med over 1000 dugnadstimerl 2600 meter terrassebord og 7700 skruer på de fire stiene i Kongsberg, men verdien av prosjektet kan ikke måles i kroner og øre. Foto: NOTS Kongsberg
Det har gått med over 1000 dugnadstimerl 2600 meter terrassebord og 7700 skruer på de fire stiene i Kongsberg, men verdien av prosjektet kan ikke måles i kroner og øre. Foto: NOTS Kongsberg
Lesetid: 4 minutter

STIPROSJEKTET

  • NOTS Kongsberg søkte Gjensidigestiftelsen om midler til oppussing av fire stier i Gruveåsen i Kongsberg og fikk 95.000 kroner i november 2013

  • La ut kart over prioriterte stier 16. mars 2014

  • Alle søknader ifb med prosjektet ble godkjent: i kommunen, Bergverksmuseet og fylket. Området er strengt vernet og fullt av kulturminner etter gruvetida

  • Det har gått med 2600 meter terrassebord, 7700 skruer og cirka 1000 dugnadstimer

For et par år siden søkte NOTS i Kongsberg om støtte fra Gjensidigestiftelsen til å pusse opp fire stier, og som de ropte i skogen fikk de svar – fra alle kanter: kommunen, Bergverksmuseet, fylket og hele lokalsamfunnet.

– Gorm (Smørgrav) fikk 95.000 kroner, kjøpte inn materialer og kalte inn til dugnad, sier Jostein Nymoen i NOTS Kongsberg.

16. mars 2014 la NOTS Kongsberg ut kartet med de prioriterte stiene. Halvannet år senere er kontoen tom og stiene i Gruveåsen i tipp-topp stand. 

– Vi valgte en sti som er mye brukt og tre som ikke er fullt så kjente, og tok fatt i dem en etter en, forteller Nymoen.

To av stiene er gamle ferdselsårer som ble etablert med gruvedriften. De har NOTS nå ryddet, kloppet og steinsatt.

– Prosjektet har fokusert på å forebygge, reparere og spre slitasjen, slik at stiene nå er bærekraftige i seg sjøl som krever lite tungt vedlikehold på mange, mange år slik de er nå, sier Gorm Harald Smørgrav som er leder i NOTS Kongsberg.

Han sender mer enn en varm tanke til Gjensidigestiftelsen, som har gjort det hele mulig, og til Kongsberg Skisenter som blant annet har hjulpet til med transport og lagring.

– Gjensidigestiftelsen har generelt vært veldig positive til denne typen prosjekter, og er en veldig fin samarbeidspartner, sier Smørgrav.

Saken fortsetter under

 

Les også: Skal forske på sykkelslitasje   

FAKTA NOTS

  • Etablert 2004 av en gruppe terrengsyklister som så behovet for en nasjonal organisasjon som ivaretar alle terrengsyklisters interesser.

  • NOTS er en uavhengig interesseorganisasjon og et talerør for alle terrengsyklister i Norge.

  • NOTS skal arbeide for terrengsyklistenes rettigheter.

  • NOTS skal arbeide for at terrengsykling utøves på en måte som tar de nødvendige hensyn både til naturen og alle brukere av denne.

  • NOTS skal samarbeide med myndigheter, grunneiere og andre organisasjoner for å nå sine mål.

  • Les mer om Norsk Organisasjon for Terrengsykling http://www.nots.no

Brobyggere
Dugnadsgjengen har ryddet og kloppet de fire stiene til glede for stisyklister så vel som andre brukere.

Underveis har de lagt ut både bilder og filmer av prosjektet og framgangen, og Nymoen er overbevist om at det har bidratt til å øke interessen for både prosjektet og stisykling lokalt. I løpet av prosessen har nemlig dugnadsgjengen og miljøet vokst, og broer er bygget over mer enn bare vann og myr.

– Det som er skikkelig moro er at denne aktiviteten har gjort at det er ekstremt lite konflikter mellom brukere her. Vi har vært i forkant av eventuelle konflikter ved å invitere alle i lokalsamfunnet her med på de stiene vi har pusset opp. Da ser de at klopper over myrer og våte områder gir mindre slitasje og gjør det bedre for alle å bruke stiene, enten det er syklister eller turgåere. Det skaper positivitet rundt det hele, sier Nymoen.

Les også: Jeg har aldri møtt en sur stisyklist 

Dessuten har smitteeffekten vært påfallende. Mange har meldt seg inn i Facebook-gruppa Stisykling i Kongsberg, og tiltakslysten er upåklagelig.

– Det er moro å se at det skjer en hel del kloppbygging i terrenget som vi ikke er involvert i. Vi la ut et bilde av en knekt rampe en dag med spørsmål om noen hadde tid til å hjelpe oss å fikse den, og klokka fire dagen etter var kloppen i orden, sier Nymoen.

Les også: Skal bidra til fortsatt fred i skogen 

Saken fortsetter under

Ødelagt rampe - NOTS Kongsberg
Denne rampen trengte fornyelse og NOTS spurte om assistanse. Neste dag var ny rampe på plass. Foto: NOTS Kongsberg

Klopping er noe av det viktigste i stiprosjektet. Denne rampa ble byttet på rekordtid helt av seg selv. Foto: NOTS Kongsberg

Samarbeid over all forventning
Stisyklistene har blitt på hils med Turistforeningen, som tidligere ikke var så begeistret for hjulspor i terrenget. De er invitert inn i Forum for Friluftsliv i Kongsberg, som er en viktig informasjonskanal mellom friluftslivsorganisasjoner, ildsjeler og det offentlige. Og NOTS har et solid samarbeid med grunneieren Statsskog, som har lagt til rette for dugnadsarbeidet fra første dag.

– NOTS er til for å snakke terrengsyklistenes sak, fremme fornuftig bruk av stier, og demme opp for konflikter før de oppstår, sier Smørgrav, som har jobbet hardt for å skape gjensidig forståelse.

Les også: Diplomatene i Hakkebakkeskogen 

– Vi hadde møte med DNT tidligere i november der vi la fram NOTS syn på terrengsykling og at det er kommet for å bli, og fortalte om prosjektet vårt med stipreparering. De la fram sitt syn om naturvernområder der det er forbudt å sykle, og det er noe vi vil fronte for våre medlemmer slik at det ikke blir syklet der det er forbudt, sier han.

– Vi kommuniserer også at stisykling er en familieaktivitet, og noe man kan gjøre sammen med små barn. Dessuten er stisykling er en form for fysisk aktivitet for en del personer som ikke er interessert i å gå tur i skogen men vil ha det adrenalinkicket som stisykling gir dem. Det skjønner DNT nå, sier Smørgrav.

– Jeg er stolt av det vi har fått til. Det som var en gryende konflikt er ikke noe tema lenger, sier han. 

Gorm Harald Smørgrav i Gruveåsen - Foto Jostein Nymoen
Gorm Harald Smørgrav på tur i Gruveåsen. Foto: Jostein Nymoen

Gorm Harald Smørgrav på tur i Gruveåsen. Foto: Jostein Nymoen

Publisert 15. november 2015 kl 21.27
Sist oppdatert 15. november 2015 kl 21.27

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen