Bonusen ved å sykle langsmed kysten er det store mangfoldet i terrenget man passerer. Foto: Tord Bern Hansen
Lesetid: 5 minutter
– I utgangspunktet hadde jeg en ide om å ta en langtur som kunne gjøres på en dag. Vi har gjort to andre langturer på sti, Nordseter/Sjusjøen til Ringebu (10 mil) og Rundt Oslo på sti (10 mil). Men etterhvert som planleggingen skred fram skjønte jeg at vi måtte stykke vi det opp over flere dager. Det forteller Tord Bern Hansen, ivrig terrengsyklist og blogger på bernhansen.com.
Sammen med kona Tone Kristin Larsen har de tilbakelagt gode 24 mil på sykkel, fra togstasjonen i Halden ned til Svinesund. Derfra har ferden gått langs kysten over Fredrikstad, Son, Mossemarka og Nesodden.
– Jeg startet planleggingen i april. Tok for meg MTB map og TrailGuide og så søkte jeg råd fra Terrengsykkelforumet og en Facbook-gruppe som heter Stisykling i Sarpsborg. Fra disse kildene fikk jeg gode råd for strekningene Fredrikstad til Råde og Son til Nesodden, jeg fikk også ferdig GPS rute og guiding underveis på ett av strekkene. Ellers hentet jeg inspirasjon fra å se hvor venner og kjente har syklet på Strava. I detaljplanleggingen brukte jeg også Strava heatmap, forteller Bern Hansen.
Logistikk
– Når man skal sykle så langt er det viktig at det ikke er for mange knotepartier, både på grunn av snittfarten og fordi man takler knot dårligere når man sykler 7-8 timer dagen. Jeg laget GPS-spor for hele turen, og på den måten sparte vi tid på kartlesing underveis, sier Tord om planleggingen.
– Dette er et område vi ikke hadde syklet så mye i fra før, så det var morsomt å oppleve det både stiene og de koselige små stedene vi passerte gjennom. Det å komme inn i små tettsteder langs kysten med små hvite hus og vakre blomster er en like interessant opplevelse som å stå på en topp og skue utover, sier sykkelbloggeren.
Målet med turen var å få en skikkelig feriereise med anledninger til å bade og besøke nye steder. Det ble til en 3-dagers langtur på Scott Spark fulldempere, med lett oppakning. Overnattingen ble ordnet på hotell og bagasjen fikk de flyttet på med litt hjelp fra egen bil eller taxiturer.
– Vi hadde med oss så lite som mulig i ryggsekken underveis. Været var noe usikkert så vi hadde med oss regnjakke, ekstra trøye, matpakke, drikkeblære, førstehjelp, og verktøy. Vi tok oss tid til å stoppe for et varmt måltid i Gamlebyen i Fredrikstad, på Støtvig, og i Drøbak. Trivelige steder å stoppe, som ga sommerfølelse på samme måte som når vi sykler på lange turer i utlandet, fortell Bern Hansen.
Førsteklasses sti og flytpartier
Vi kom også til å lure på om det ikke blir mye grus og asfalt på turen, men dette var jo planlagt med mål om å få mest nytte av de beste stipartiene Østfold og Follo har å by på. Vi spurte også Tord om hvilke partier på turen han likte best. Les også om Cruxing i Gresvikmarka her!
– Mellom Gressvik og Saltnes er det herlige kombinasjoner av småkoller og svabergsykling om man ønsker seg litt kupert terreng. Slake svaberg nede i vannkanten ved Engelsviken gjorde inntrykk visuelt og ga samme følelsen som når det er skareføre på fjellet og man kan gå på ski overalt. Når man er sliten etter en lang dag er det herlig å komme ut på lette, fine flytstier, dette var det mye av på strekket Larkollen-Drøbak, og på Dalsmåsen på Nesodden er det noen finer kilometer med barnålsflyt, sier Bern Hansen.
Turen kan også være tidvis knotete, og over tjuefire mil med sti må man nesten regne med å gå av sykkelen et par ganger.
– Jeg anslår at vi har tilbrakt mer enn halvparten av tiden på fine stier, noen få prosent med av-og-på knot og resten har vært mere grus enn asfalt, forteller Tord.
– Er du veldig god teknisk og har bra med power så er det begrenset hvor mye du må av. Ellers var det tre partier som ikke var noen stor fryd. På første dagen var det to delstrekk på tilsammen omkring 1 km eter Svinesund med en del knot og dytting, det ene av dem er fullt mulig å unngå, som omtalt på bloggen. Det andre kan man ikke unngå. Det var et strekk mellom Tomb og Larkollen hvor vi kom inn i et hogstfelt der det ble noe trilling. Her er det mulig å velge en bedre alternativ rute. På dag tre kom vi inn på noen stier på Nesodden som var blaute og tråkket opp av hest, kanskje en drøy kilometer, sier han.
Paret kom i mål på fergeleiet på Nesoddtangen etter tre dagers sykling i jevnt tempo. Men det er fullt gjennomførbart om man er klar for å bli litt sliten og husker litt hvor tungt det var sist man syklet skikkelig langt.
– Man blir generelt sliten i kroppen og mot slutten av hver dag kjenner man at det tekniske ikke sitter like godt. Bena føltes greie ut hver morgen selv om bena var litt daffe når vi gikk i trapper på hotellet. Dersom du pleier å få vondt av å sitte lenge på setet vil du nok kjenne det nå også, sier Tord.
– I retrospekt ville jeg ha delt opp turen over 4-5 dager slik at det er tid til bading underveis og avslapning når man kommer frem, da får man mere sommerfølelsen, avslutter Tord Bern Hansen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.