Sykkelparken får et par dirt jumps, pumptrack, en liten rundbaneløype og noen balanseelementer, og blir anlagt i Hallingdal Feriepark på Ål.
Formålet er å skape et kompakt anlegg der både ferske og erfarne syklister kan trene på grunnleggende ferdigheter og leke seg på to hjul, sier Knut Myking, som er prosjektleder for anlegget.
Prosjektet har et budsjett på 1million kroner, og skal stå ferdig senest til terrengsykkelcampen som Anderbarkji TSK arrangerer i samarbeid med Hardrocx i juni 2017.
Helproft parkanlegg
Sykkelparken skal bygges av trail crewet til Tråkk n Roll med Duane Butcher og IMBAs stibyggerguru Mark McClure i spissen, og med Opplysningskontoret for Terrengsykling, Anderbarkji TSK, Ål kommune, Ål utvikling og regionens reise-og næringsliv i ryggen.
Les også: Etablerer kompetansebase for terrengsykling
– Dette blir et profesjonelt bygget anlegg der Mark McClure har ansvar for design og utforming sammen med Duane Butcher og Tråkk n Rålls trail crew. De bygget blant annet den nye rundbaneløypa på Geilo, og utmarksstier i Nesbyen, forteller Myking.
Nærmiljøanlegget blir den første sykkelparken av sitt slag i Hallingdal og en del av den regionale satsingen på å utvikle Hallingdal til en terrengsykkeldestinasjon.
Saken fortsetter under
Knut Myking er vant til å svinge spaden sjøl, men den nye sykkelparken i Ål bygges profesjonelt av stisykkelbyggerne i Tråkk n Roll etter design og utforming av Mark McClure i IMBA. Myking legger imidlertid ned betydelig innsats i prosjektering og tilrettelegging. Foto: Vegard Breie
Les også: Nesbyen får 300.000 til stibygging
Drømmer om rundbaneløype i sentrum
Terrengparken med hopp og pumptrack er bare ett av tre delprosjekter i Ål. Videre skal det eksisterende terrenganlegget på ungdomsskolen rustes opp, og på sikt jobber Myking med en sentrumsnær rundbaneløype.
Det siste er foreløpig på planleggingsstadiet, og kan tidligst bli realisert i 2018.
– Dette er veldig spennende, men her foreligger det ingen konkrete planer for finansiering og utforming ennå, og vi må fortsatt kartlegge potensial og kontakte aktuelle grunneiere, sier Myking, og forklarer at slike løyper er ekstremt ressurskrevende.
– Sykkelløyper i sentrumsnære områder er noe av det mest krevende vi kan finne på. Sentrumsløyper må ha grønn og blå standard for å få volum, og det betyr større inngrep i form av at det må graves mer og dypere. De blir derfor ekstremt dyre per meter, så da må vi ha en solid plan i bånn. Det er denne vi nå jobber med å få på plass, og det er mulig å men det vil ikke skje noe på dette prosjektet før tidligst i 2018, sier Myking, og legger til at og med OTS og Tråkk n Roll på banen har det åpnet seg noen nye muligheter.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.
Det gjenstår ennå mye før sykkelparken i Ål er klar, men om 1 million kroner og 5000 kubikk jord vil det se helt annerledes ut. Foto: Knut Myking