Kasper Madsen og Marie Wiborg i Bike Beitostølen er i gang med et storstilt stiutviklingskonsept for Beitostølen. Foto: Bike Beitostølen
Lesetid: 3 minutter
– Første steg av terrengsykkelsatsingen på Beitostølen er en grønn begynnersti på 3.4 kilometer i flott fjellterreng, sier Kasper Madsen, som er byggeleder og en del av prosjektgruppa for Beitostølen Trail Arena samt en av gründerne bak guide- og stiutviklingsselskapet Bike Beitostølen.
Saken fortsetter under
Dette er den nye 3.4 kilometer lange stien, som er første del av en storstilt sykkelsatsing på Beitostølen og åpner på lørdag. Foto: Kasper Madsen
Stort potensial Madsen er guide på Bike Beitostølen, har bygget stier både kommersielt og på dugnad i Danmark i en årrekke, og også en av tre instruktører i den nye norske guideutdanningen.
Han ser et stort potensial for Beitostølen som sykkeldestinasjon, med et godt nettverk av eksisterende, naturlige stier. Men de fleste av disse er røde og sarte av vanskelighetsgrad, og området mangler tilrettelagte og bærekraftige tilbud som favner bredere. Derfor kontaktet Madsen kommunen i 2016 med forslaget om et større prosjekt som fokuserer hovedsakelig på blå og grønne stier, samt noe heisbasert sykling. Øystre Slidre var interesserte, og prosjektet tok form.
– Planen er å bygge lettere løyper av grønn og blå vanskelighetsgrad, slik at vi har noe å tilby mellom grus- og kjerreveg og de røde og svarte stiene som er her, forklarer Madsen.
Stien over Slettefjellet er en av favorittene til Kasper Madsen i Bike Beitostølen. Foto: Bike Beitostølen
Skal bygge for ni millioner Totalt er masterplanen for Beitostølen Trail Arena på åtte til ni millioner kroner. Planen er utarbeidet i samarbeid med selskapet Bike Solutions og konsulent Yannick Menneron.
Sykkelsatsingen på Beitostølen har fått fem millioner kroner fra Øystre Slidre kommune og Sparebankstiftelsen, samt støtte fra Opplysningskontoret for Terrengsykling, Bike Beitostølen og det lokale sykkelmiljøet.
Stien som åpner til helga har kostet to millioner kroner. Den starter ved parkeringen på Gardli, går over toppen av treseterheisen og ender på handicapstien ved Knausen.
Neste steg for Beitostølen Trail Arena er en blå flytsti på 1.5 kilometer i heisområdet. Der finnes det i dag et par stier, men disse er røde og svarte, og egner seg ikke for familier og ferske syklister. Etter planen skal denne stien åpne til neste år. Deretter skal det bygges en pumptrack i 2020, men det er foreløpig ikke avgjort eksakt hvor pumptracken skal plasseres.
Bike Solutions står også bak masterplanen for Trysil Bike Arena, som har en ramme på 25 millioner kroner.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.