Får halv million for å tråkke løypa som lokker Påls mor (63) ut på elsykkel på vinteren
For fire år siden begynte Pål Johansen å dra dekk i marka for å sykle på vinterstid. Nå er planen å kjøpe inn elektrisk snowdog, takket være betydelig pengestøtte.
ENTUSIASTER: Are Tallaksrud, Pål Johansen og Anders Skarstein tester føret i Link-løypa i Drammen. Foto: Are Tallaksrud.
Lesetid: 5 minutter
– I fjor var vi uheldige, melder Pål Johansen hos Link Sykkel A/S i Drammen.
– Det var veldig mye snø, og tidvis kom det mye av gangen. Da måtte vi først tråkke ned sporet med truger, så pakke det sammen med snowdog etter på. Deretter dra over med groomer eller dekk til slutt, forklarer han.
Stisykling om vinteren er stadig mer populært. Vidt forskjellige steder som Lillehammer, Geilo, Fagernes og Alta, har i flere sesonger hatt tilbud for syklister på piggdekk eller fat bike. Det samme gjelder for brukerne av Drammens- og Finnemarka i Drammen.
Sammen med kompisene Christian Moen og Lasse Eriksen Årnes, og noen andre entusiaster, står gjengen bak Link-løypa.
Den starter ved det populære utfartsstedet Landfalltjern i Drammensmarka, går videre oppover til serveringsstedet Tverken, før den runder naturskjønne Goliaten, og går tilbake til utgangspunktet.
– Det er to sløyfer. Den ene er på cirka 11-12 kilometer, og den andre på cirka 4. Man kan sykle dem i ett, eller hver for seg, forklarer han.
Unngår skiløypene
Hovedmålet med å lage «labbestiene» er å få de som ikke nødvendigvis spenner på seg langrennsskiene ut i marka også på vinterstid.
Johansen forteller om en sammensatt brukermasse. Sammen med Drammen kommune har de gjennomført noen små endringer på Link-løypa av året.
– Vi har fått dispensasjon fra kommunen om å søke om én spesifikk trasé, så da må vi holde oss til den. Det er noen litt krevende partier i løypa vi nå har fått lagt om litt. Noen steder måtte vi også ut i skiløypa før vi kom inn på traseen igjen. Nå dreier det seg om kryssing av skiløypa på et par steder.
Løypetråkkerne har gått til innkjøp av to snowdogs. Det er motoriserte, beltegående maskiner som komprimerer snøen.
Halv million fra stiftelse
For en ukes tid siden fikk de beskjed om at de får en halv million kroner i støtte fra Gjensidige-stiftelsen. Så nå er planen at maskinparken skal oppgraderes ytterligere.
– Det koster noen kroner å holde løypa oppe. Vi kjøpte deler fra USA til den ene snowdog’en i fjor, og det var ikke gratis. På sikt har vi planer om å utvide tilbudet vårt. Ved hjelp av støtte fra Gjensidige-stiftelsen har vi sett på muligheten for å kjøpe inn en elektrisk snowdog. Den verken bråker eller gasser, så da blir vi enda litt mer bærekraftige, forteller han.
Prislappen på den nye doningen, i tillegg til litt ekstrautstyr, er for øvrig på rundt 270 000 kroner.
Johansen tror den positive dialogen med blant andre kommunen og stiftelser, er at de er med på å løse et problem. De opplever nemlig at de sluser folk bort fra skiløypene som i utgangspunktet er interessert i gå på ski.
– Men vi har også helt andre brukergrupper som tar del i dette. Det kan være eldre mennesker, turgåere, hyttefolk, folk som går tur med bikkja eller bare de som er glade i å oppholde seg utendørs. Arbeidet vårt er frivillig dugnadsbasert og vi jobber også med holdningsskapende kampanjer. Alle må ta hensyn til hverandre. Så vidt meg bekjent, har det gått knirkefritt. Det er ikke så breie spor (rundt 75 centimeter på det bredeste, vår anm) og man må være hensynsfulle når man passerer hverandre.
Ville sykle «Æljen» på vinterstid
Som innehaver av et sykkelverksted er Johansen godt forspent på utstyr og piggdekk. Han nevner at han til og med har klart å få sin egen mor ut i løypa på vinterstid.
FINANSENE I BOKS: Gjensidige-stiftelsen støtter opp om labbeløypa i Drammen.
TESTET LØYPA: Dette bildet er fra inneværende uke i området rundt Tverken.
FLITTIG BRUKER: Pål Johansen er ikke bare ute i Finnemarka på sommerstid.
– Det dreier seg om stier som er blåmerket på sommerstid. Selv om jeg har veldig mye erfaring, synes jeg likevel det er utforende og morsomt å sykle der. Det er samtidig overkommelig for de aller fleste. Min mor er 63 år og hun sykler i løypene på elsykkel med piggdekk. Da må hun av sykkelen et par steder på kneiker hun synes er vanskelig å komme seg over, men det er et vesentlig poeng at dette ikke bare er et gratis tilbud som barn og unge benytter seg av, påpeker han.
– Hvordan startet egentlig ideen om å lage labbestier om vinteren for din del?
– Jeg begynte å dra dekk sammen med en kompis for fire år siden. Det var en løype nærmere Krokstadelva, kalt «Æljen», og vi fant ut at vi ville sykle den etter at det var frost i bakken også, så da satte vi i gang.
– Men vi fant etter hvert ut at det også var fine stier som gikk like ved husene våre, så begynte vi å tråkke opp dem med truger. Jeg har syklet på vintersti siden 2009, men da har det vært etter at det allerede var tråkket opp og steinhardt i skisporet. Nå har vi et bedre system for mer dedikerte syklister, og i dag opplever vi at kommer både folk fra Oslo og Kongsberg for å sykle i løypa vår under gode forhold, forteller han.
Avslutningsvis forteller Johansen at han var ute og syklet i områdene mellom Tverken og Goliaten i går. Selv om deler av traseen er brukbar allerede, ønsker de seg ett eller to snøfall til før løypa er skikkelig oppe og går.
Er du interessert i å få de siste førerapportene fra Link-løypa, anbefales det å melde seg inn i FB-gruppa «Løypelaget (Drammen)».
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.