Første helga i mai fikk Simen Filseth og frivillige fra NOTS Drammen og Omegn og Drammensmarkas Venner lagt 80 meter klopp over Langmyra.
– Ambisjonen var å ferdigstille ruta Tverken over Langemyr og Klemmehøgda på 2.6 kilometer, som vi har holdt på med siden 2014. Det er fem kloppede partier på denne ruta. Ruta skal være et mer spennende alternativ for stisyklister enn grusmotorveien mellom Tverken og Landfalltjern som brukes av turgåere og barnefamilier, og dermed avlaste og senke konfliktnivået, spesielt i helgene, sier Filseth, som også er redaktør for NOTS nye Stibyggerhåndbok.
Les også: NOTS lanserer Stibyggerhåndbok
Drammensmarkas Venner fikk 65 000 kroner fra Sparebank1 i 2014, og i tillegg har vi fått store deler av materialene dekket av Drammen kommune. NOTS har stått for kompetanse og hjelp til gjennomføring av dugnadene.
Saken fortsetter under
Noen av kloppbyggerne syns motorsagen bråkte i overkant mye. Foto: Simen Filseth
Prioriteringer
Filseth forklarer at det er flere hensyn som vurderes når de velger ut prosjekter.
– Vi velger prosjekter utfra de største utfordringene i marka, spesielt der flere brukergrupper benytter stiene. Og så må prosjektene være gjennomførbare med tanke på omfang, effektiv materialtransport og bygging, sier han.
Les også: Klopplegger Øyerfjellet
Saken fortsetter under
Resultatet må selvsagt testes. Foto: Simen Filseth
Filseth legger til at Tverken ikke er siste tiltak i området, men at andre prosjekter ligger lenger fram i tid.
– Det er ikke planlagt flere prosjekter i år, men det er en lang liste over problemområder som trenger tilrettelegging. NOTS Drammen vurderer å arrangere stibyggerkurs til neste år i samarbeid med NOTS sentralt og en ekstern aktør, trolig Rekkje, sier han.
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.
Thomas Haslestad stilte opp med tilhenger. Den var fin-fin til å frakte saker både til og fra prosjektet. Foto: Simen Filseth