Å komme inn i verkstedet til Pål Johansen er ikke som å komme inn i andre verksted. Det er flere grunner til det.
Kaffe får man andre steder også. Men verkstedet som er helt nytt, det er i garasjen, hjemme på gårdsplassen. Rett ved Drammensmarka.
Å si at det går i sykkel døgnet rundt for Pål Johansen er ingen overdrivelse.
Se video her:
Startet sykkelverksted etter stygg ulykke
Veien til å bli sykkelmekaniker har vært lang.
For Pål begynte det med fart og spenning. Han har alltid syklet. Faren hadde en bakgrunn i motorsport, og det adopterte Pål fort.
En annen interesse han arvet av faren, var interessen for å skru. Han begynte med mekaniske fag på skolen, og utdannet seg videre til maskinarbeider.
Deretter ble det noen år i forsvaret og Telemarkbataljonen, før han tok enda en utdannelse, og begynte å jobbe i politiet.
Men så var det nettopp motorsport som skulle sette en stopper for yrkeslivet i en lang periode. Pål havnet i en stygg ulykke, og kvestet det ene beinet. Det var knusningsskader i kne, legg og fot.
Nå ventet 12-13 operasjoner, og to år på krykker. Og masse opptrening, med komplikasjoner underveis.
Sykling hadde han drevet med i flere år allerede. Men siden han ikke kunne kjøre motorcross lenger, begynte han å sykle mer. Syklingen var en skånsom måte å få beinet bokstavelig talt i gang igjen på.
Populær mekaniker
Det var ikke bare hans egen sykkel som trengte mekking. Etterhvert begynte han å skru på andres sykler.
Ryktet spredde seg, og han fikk stadig flere oppdrag.
Det ble så mange tilbud om å fikse andres sykler, at han startet et enkeltpersonsforetak.
– Jeg tenkte at det her er jo kjempegøy å drive med. Masse frihet, men selvfølgelig også mye ansvar etterhvert.
Målet er kvalitet, ikke kvantitet, forteller han.
– Jeg har nok det med meg etter jeg har jobba i industrien noen år også. Det er en veldig pertentlig jobb ikke sant, veldig supernøye, alt med overflater, toleranser, alt skal være hundre prosent hele veien.
Til slutt tvang det seg fram et valg:
Jobbe som sykkelmekaniker, eller fortsette i den vanlige jobben som maskinarbeider?
– Da var egentlig valget ganske enkelt. Det var bare hive seg ut i det og så prøve. Jeg tenkte at går det ikke, så går det ikke. Da får jeg heller gå tilbake igjen. Men det var gøy, jeg har ikke angret på det et sekund altså.
Når Terrengsykkel er innom verkstedet med navnet Link Sykkel, har Pål holdt på de siste fire ukene for å klargjøre det.
Den gamle garasjen ble revet, og en ny og større ble satt opp.
Her har han fått det akkurat som han vil; alt er bygget for å tjene en funksjon og gjøre arbeidet så effektivt og presist som mulig.
Langs veggene henger både enkle unbrakonøkler og spesialverktøy. Oppe på veggen - en vakuumpumpe, og nitrogentank for å gjøre service på bakdempere.
Store vinduer har han også fått på plass, for godt arbeidslys.
Og ikke minst - fra garasjen har han kort vei til stiene i Drammensmarka - kjent for å ha noen av de beste flytstiene i landet.
Se video her:
Løyper for alle
Det er ikke bare mekking på sykler som driver Pål. Og ikke bare det å sykle om sommeren heller.
Sammen med en gjeng over snittet interesserte vintersyklister, har han også dratt i gang Link-løypa, et prosjekt som er mildt sagt spesielt.
Gjennom vinteren tråkker han og mange andre ivrige opp det de kaller labbeløyper i Drammensmarka.
– Sommersesongen er relativt kort. Og når vi går over i høstsesongen og det er vått og glatt så er det ikke alle som synes det er så kult. Det er liksom de mest ivrige som sykler når det er ordentlig vått og fælt. Men ja, jeg og kompisene mine, vi sykler jo hele året. Før så var det jo sånn ikke sant, at når skiløypa var steinhard så kunne du ta en tur i skiløypa. Men det var jo et stort savn, ikke sant, å få den der fine flytfølelsen gjennom skogen. Det er jo det du får på ski også når du har en god dag på ski. At du har den flowen da, gjennom skogen.
Can-do-mentalitet har Pål fått med seg fra forsvaret.
Så han trommet sammen en gjeng av de mest ivrige kompisene. Sammen begynte de å trekke bildekk.
Det tok ikke lang tid før arbeidet ble lagt merke til.
Drammensmarkas hytteeierforening og Drammensmarkas venner la merke til stiene.
Det samme gjorde Skiforeningen når de så at det ble tilrettelagt stier for gående og syklende som kunne føre til færre brukerkonflikter i skogen. Det gjorde at det som nå ble kalt Løypelaget, fikk økonomisk støtte.
Drammen kommune kastet seg også på, og innvilget bruk av en såkalt Snowdog, en liten beltevogn som kan trekke last.
Denne begynte de nå å bruke til å trekke bildekk og andre prepperedskaper bak.
I 2023 ble det påfyll av penger:
Gjensidigestiftelsen innvilget nesten en halv million kroner til prosjektet.
Noe av pengene har gått til å handle inn truger til utlån, samt to elsykler med piggdekk som man kan låne gratis for å prøve løypa og konseptet.
Det neste som står på handlelista, er en elektrisk snowdog, som kan gjøre preppinga mer miljøvennlig.
Dette har blitt så stort at Løypelaget har fått sin egen Facebook-gruppe, hvor både syklister og gående kommenterer, og deler føremeldinger. Lørdager og søndager er nå tett trafikk innover skogen, forteller Pål.
Det er lett å tro på.
Når Terrengsykkel blir med på en kort omvisning inn løypa mot Tverken, møter vi flere som er ute til fots.
Det er bare smil og god stemning å spore. Mellom trærne kan vi se skiløperne gå i nypreppa trikkeskinne-spor, helt fritt for forstyrrelser fra syklister.
Det er en vinn-vinn-situasjon for alle.
Føles ikke som jobb
Livet som sykkelmekaniker og løypeprepper er på ingen måte en åtte til fire-jobb.
Pål innrømmer at han bruker mye tid på jobb, og langt utover det som kan kalles normal arbeidstid.
– Men det er mye fordi at dette her synes jeg er gøy. Så det føles ikke som jobb, ikke sant. Og da er det lett å være her mye. Det er liksom når du står opp på morgenen, så er det bare å få i seg havregryn og en kopp kaffe. Og rett opp og fortsette å skru. Og når jeg er sliten, så er det ute å ta seg en god runde på skauen.
Skal du bare dra ett sted å sykle i helgen, bør Link-løypa i Drammensmarka stå aller øverst på lista. Terrengsykkel testet forholdene.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.