Blir Harstad Bike Park Norges heftigste sykkelpark?
Harstad Bike Park har allerede bygget sykkelpark for over sju millioner kroner. Nå bygger de for 23 millioner til: 10 kilometer tilrettelagte flytstier, ferdighetspark, freestyle park og egen barnepark – med åpning til høsten.
HARSTAD BIKE PARK: På et halvt år skal hele denne sykkelparken til 23 millioner kroner være realisert. Ambisjonen er åpning høsten 2021. Illustrasjon: Velosolutions
Lesetid: 4 minutter
Sparebanken Nord-Norge har nylig tildelt Harstad Bike Park ni millioner kroner, og det betyr at hele parkens byggetrinn to kan ferdigstilles i år.
Finansieringsplanen for sykkelparken i Harstad er allerede på plass og godkjent i kommunen.
I tillegg til de ni millionene fra Sparebanken Nord-Norge har Harstad sykkelpark budsjettert med spillemidler, momskompensasjon, egenkapital og dugnadsinnsats, slik at totalbudsjettet er på 23 millioner kroner.
Spadene settes i jorda 15. mai, og hele anlegget forventes å stå ferdig allerede et halvt år senere: i månedsskiftet september-oktober.
Ambisjonen er at Harstad Bike Park både skal være med å skape og øke interessen for sykling lokalt, men også til å sette Harstad på kartet som en sykkeldestinasjon og på den måten bidra til videre næringsutvikling.
I den sammenheng ser sykkelparken for seg både tilreisende sykkelturister, folk som er på ferie eller besøk i regionen og ønsker seg et aktivitetstilbud, så vel som utøvere som reiser til Harstad spesifikt for å bruke anlegget, for eksempel i forbindelse med trening eller konkurranser, sier Stian Evensen, som er prosjektleder for Harstad Bike Park.
Dette skal bygges i 2021 Harstad sykkelpark skal bygge 10 kilometer med terrengsykkelløyper fordelt på seks flytstier for alle ferdighetsnivåer, fra enkle grønne stier til ekspertløyper av svart gradering.
– Blant de ti kilometerne med terrengsykkelløyper kommer det en hopplinje som koster 4.5 millioner kroner alene. Denne blir for de aller råeste og modigste, og blir både svart og ekstra svart gradering. Det kommer også en svart enduroløype, sier Evensen.
Alle løypene i parken får et felles utgangspunkt på toppen av Blåbærhaugen. Der skal det bygges et platå i tre, og hver av løypene får sin egen startrampe.
– Det blir litt som på Red Bull Rampage. Her at man har en egen startport for hver løype, sier Evensen.
Det blir ikke heis i sykkelparken, men det blir bygget en egen løype midt i anlegget som går rett til toppen og kan brukes til transport tilbake til utgangspunktet for alle løypene. I tillegg kan syklistene også velge å bruke en av de graderte løypene.
Videre skal det bygges en freestyle park med hopp i alle størrelser, en skills park med ulike elementer for å øve opp sykkelferdigheter, og en egen barnepark på 5000 kvadratmeter.
I tilknytning til barneparken skal Harstad kommune anlegge en trafikkgård til bruk for å øke sikkerheten for barn og unge som sykler i trafikken. Denne er vedtatt separat og har et eget budsjett på 7.5 millioner kroner.
Må slite for prosjektet Pengene fra Sparebanken Nord-Norge kommer fra bankens samfunnsfond Samfunnsløftet, og utbetales på ett vilkår: At det registreres minst 1800 turer på prosjektets installasjon innen 25. mars.
Installasjonen er en flyttbar boks med en QR-kode som turgåerne skanner med mobilen, og for hver registrering går det 5000 kroner til sykkelparken. Kampanjen starter 22 januar. Hver uke vil installasjonen flyttes til et nytt turmål.
– Det skal være et lavterskeltilbud, så alle turmålene skal være overkommelige for de fleste. Den første uka vil den stå på TV-masten på toppen av Blåbærhaugen, som også er utgangspunktet for sykkelparken, sier Evensen.
Vilkåret fra Sparebanken Nord-Norge passer dessuten godt med sykkelparkens tre grunnprinsipper: Den skal være gratis å bruke, den skal være en arena som oppfordrer til både organisert og uorganisert aktivitet, og den skal være en sykkelpark for hele verden.
– Vi har allerede fått tilbakemeldinger fra lag og foreninger både i Narvik og Vesterålen som vil komme hit og gå for Harstad sykkelpark, sier Evensen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.