Harstad Sykkelpark ble trukket fram som skoleeksempel på anleggsutvikling da Norges idrettsforbund hadde seminar i september. Nå skal sykkelparken utvides. Foto: Harstad CK
Lesetid: 3 minutter
Sykkelparken ble formelt åpnet siste helga i august, og består blant annet av tre asfalterte pumptracker, den ene er Nordens største av sitt slag og verdens nordligste VM-sertifiserte pumptrack.
Nå er Harstad sykkelpark, et anlegg som nå har et budsjett på over sju millioner kroner, blitt et foregangseksempel og en mulighetsstudie for hele landet.
I september kom både idrettspresident Berit Kjøll og representanter fra samtlige av landets idrettskretser på befaring i sykkelparken i Harstad i forbindelse med et seminar. Anlegg og hvordan idrettskretser og idrettsråd skal arbeide innen anleggsområdet var tema, og Harstad sykkelpark ble da brukt som et eksempel til etterfølgelse.
– Harstad Cykleklubb fikk i 2015 midler fra Troms Idrettskrets og Sparebank 1 Nord-Norge til forprosjektering av sykkelparken. Jeg presenterte prosjektet for mer enn 50 svært engasjerte delegater. De var både imponert over størrelsen og kvaliteten på anleggene, men også interesserte i blant annet flerbruk og uorganisert idrett, sier prosjektleder for sykkelparken Stian Evensen i Harstad CK.
Vil ha VM-kvalik, måtte bytte navn Som verdens nordligste VM-sertifiserte pumptrack, får Blåbærhaugen stadig mer internasjonal oppmerksomhet, og neste år håper klubben å arrangere VM-kvalifisering. I den sammenheng er det en utfordring med et anlegg med navn som inneholder bokstavene Æ, Ø og Å.
Videre ville eierne ville ha et navn på anlegget som både setter Harstad på kartet som sykkeldestinasjon, og som sier noe om anleggets unike beliggenhet. Dermed falt valget på Harstad Sykkelpark 68° Nord, forklarer Evensen.
Konstant i utvikling Opprinnelig hadde sykkelparken et budsjett på rundt 6.5 millioner kroner, fordelt på to byggetrinn der pumptrack for barn og unge hadde høyeste prioritering.
– Dette prosjektet har vært svært dynamisk siden oppstarten tilbake i 2012/13 da vi begynte å jobbe med de første planene om en sykkelpark. Vi visste at vi ville ha en pumptrack tilrettelagt for barn og unge, og det har vi holdt fast ved hele veien, sier Evensen.
Samtidig har klubben fortsatt penger igjen på konto til å fortsette utviklingen mens søknadene er til behandling. LED-lysanlegg er neste steg for parken. Det skal etter planen komme på plass i løpet av de neste ukene. Deretter skal klubben gå i gang med andre byggetrinn fra 2020.
– Regnskapet så langt viser et overskudd på over en halv million kroner etter realisering av disse pumptrack-banene. Da har ikke klubben brukt en eneste krone av egne midler. Disse pengene tar vi med oss inn i planleggingen av resterende delprosjektene. Vi er lovet tegninger fra bla Velosolutions ila november. Det betyr at vi går inn i en ny prosjekteringsfase og har derfor ikke totalkostnaden klart på det nåværende tidspunkt, sier Evensen.
På arbeidsplanen for 2020 står følgende delprosjekter:
Skill Track (ferdighetsløype i barneparken)
Dirt Park med tre stilinjer (blå, rød og svart) fra felles startplattform på toppen av Blåbærhaugen
Rundbaneløype 4.5 km med sykkelarena
Stinettverk med grønne løyper delvis tilknyttet rundbaneløypa
Kafé- og speakerbod på sykkelarena
Videre framover ligger det også mer på tegnebordet:
Idretts- og servicebygg, oppstart tidligst 2021
Trafikkgård (kommunal regi). Ordføreren bekreftet ovenfor mer enn 600 fremmøtte på åpningsfesten for pumptrack-banene at kommunen fortsatt står ved lag å realisere trafikkgården ila de neste to årene. Dette ligger allerede inne i kommunens virksomhetsplan for 2020-22.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.