Tjente inn ni millioner kroner til Harstad Bike Park på under ei uke
Harstad Bike Park ble tildelt ni millioner kroner fra Sparebanken Nord-Norge, forutsatt at det ble registrert minst 1800 turer på prosjektets installasjon innen 25. mars. Det var i boks på ei uke.
FULLFINANSIERT: Harstad Bike Park har finansieringen i boks for der 23 millioner kronene de skal bygge for i år. Illustrasjon: Velosolutions
Lesetid: 4 minutter
For å utløse de ni millionene fra Sparebanken Nord-Norges samfunnsfond Samfunnsløftet måtte det registreres 1800 turer på prosjektets QR-kodeboks innen 25.mars.
QR-boksen ble satt ut i januar og har forflyttet seg mellom lokale turmål. Samfunnsløftet har betalt 5000 kroner til Harstad Bike Park for hver tur som ble registrert, og i løpet av seks dager var altså utbetalingen på ni millioner kroner sikret.
– Vi gikk inn de ni millionene på seks dager, sier Stian Evensen, som er prosjektleder for Harstad Bike Park.
– Vi kunne gått for 10.000 kroner per tur, men tenkte det ville bli for lett. Jeg var ganske sikker på at vi skulle greie dette, men jeg hadde ikke trodd vi skulle ha det i boks på en uke, sier han.
Evensen forteller at prosjektet har vært et enormt bidrag til folkehelsa lokalt, og trekker fram at det ikke bare er syklister som har gått for sykkelparken. Det har vært skoleklasser, barnehager, pensjonistgrupper, og andre lag og foreninger, så vel som familier og kompisgjenger.
I skrivende stund er det registrert over 3300 turer, og QR-boksen står fortsatt ute i fire uker til.
Lokalt eierskap til anlegget I tillegg til å være et bidrag til folkehelsa, er det lokale engasjementet for turprosjektet til Harstad Bike Park viktig for å gi anlegget en lokal forankring.
– En slik type prosjekt gjør at de som deltar føler at de har bidratt til å få inn de ni millionene, og gir dem et eierskap til anlegget som bygges, forklarer Evensen.
Ambisjonen er at Harstad Bike Park både skal være med å skape og øke interessen for sykling lokalt, men også til å sette Harstad på kartet som en sykkeldestinasjon og på den måten bidra til videre næringsutvikling.
I den sammenheng ser sykkelparken for seg både tilreisende sykkelturister, folk som er på ferie eller besøk i regionen og ønsker seg et aktivitetstilbud, så vel som utøvere som reiser til Harstad spesifikt for å bruke anlegget, for eksempel i forbindelse med trening eller konkurranser, sier Evensen.
Storstilt prosjekt i flere byggetrinn Sykkelparken i Harstad har allerede ferdigstilt første byggetrinn, der de bygget for over sju millioner kroner. I dette byggetrinnet ble det bygget et lyslagt nærmiljøanlegg med rundbaneløyper, ulike ferdighetselementer og hele tre pumptracker, derav en som holder internasjonale mål og er verdens nordligste VM-sertifiserte pumptrack.
Nå skal Harstad Bike Park i gang med byggetrinn to, og anlegget utvides for ytterligere 23 millioner kroner i år inkludert de ni millionene fra Sparebanken Nord-Norge. Planene er ambisiøse: 10 kilometer tilrettelagte flytstier, ferdighetspark, freestyle park og egen barnepark skal bygges mellom mai og september i år.
For alle som liker å sykle Flytstiene som skal bygges i Harstad Bike Park i sommer blir av gradering fra grønn til svart, og alle stiene hver får sine startramper med felles utgangspunkt på toppen av Blåbærhaugen. Blant disse stiene blir det også en hopplinje som alene koster 4.5 millioner kroner.
Videre skal det bygges en freestyle park med hopp i alle størrelser, en skills park med ulike elementer for å øve opp sykkelferdigheter, og en egen barnepark på 5000 kvadratmeter.
I tilknytning til barneparken skal Harstad kommune anlegge en trafikkgård til bruk for å øke sikkerheten for barn og unge som sykler i trafikken. Denne er vedtatt separat og har et eget budsjett på 7.5 millioner kroner.
Solid prosjekt Det er det sveitsiske firmaet Velosolutions som har designet parken designet Harstad Bike Park i samarbeid med Harstad CK. Nå er finansieringen altså også på plass.
I tillegg til de ni millionene fra Sparebanken Nord-Norge har Harstad sykkelpark budsjettert med spillemidler, momskompensasjon, egenkapital og dugnadsinnsats, slik at totalbudsjettet er på 23 millioner kroner.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.