– Tottelia Rides er en familievennlig sykkelpark med fantastisk utsikt over hele dalen, midt mellom sentrum og Hemsedal skisenter, sier Anneli R. Vøllo, som er prosjektleder for sykkelsatsingen i Hemsedal.
Sykkelparken består foreløpig av en grønn runde på totalt 1.7 kilometer med tre mini-flytstier av ulik vanskelighetsgrad, grillplass og utsiktsplass midt i området.
Snora til Tottelia Rides klippes klokka 12 på lørdag, og Hemsedal inviterer til gratis grillmat og kake, sykkeldemo, lån av sykler og konkurranser.
Varierte utfordringer
Stien følger naturlig i terrenget, med grusdekke og godt drenert underlag. Midt i rundløypa er det lagt inn et område med tre ulike flytstier gradert grønt, blått og rødt med en del utfordringer som små humper, slik at man ikke trenger å bremse eller tråkke, doserte svinger og noen små hopp for å gjøre stien morsom og spennende for syklister i alle aldre, fra nybegynnere til mer avanserte terrengsyklister.
Den blå løypa i Tottelia Rides er laget som en parallell løype, slik at to ryttere kan sykle mot hverandre i samme løype.
Les også: Harstad får verdens nordligste VM-sertifiserte pumptrack
10 kilometer heisbasert stii 2020
Neste steg i prosjektet er en 10 kilometer lang flytsti av blå vanskelighetsgrad fra toppen av heisen og ned til bunnen av alpinanlegget. Denne kan kjøres heisbasert eller med shuttle.
– At flytstien blir både heisbasert og shuttlebar gjør at den vil være mulig å bruke også i perioder når heisen ikke går, sier Vøllo.
Planen er å starte anleggsarbeidet med denne stien cirka 1. september, og at den skal være klar i 2020.
Les også: Sykkelsatsingen i Trysil har vært en stor suksess
Starten på storsatsing
Tottelia Rides er første ledd i en storsatsing som skal gjøre Hemsedal til en sykkeldestinasjon med tilbud til syklister på alle nivåer. Stiene er designet av stiekspert Mark McClure fra IMBA og bygget av Tråkk´n´ Rolls profesjonelle stibyggere.
– Vi planlegger en større stisykkelutvikling for nærmere 25 millioner de nærmeste fem årene, og har finansiering klar for kommende sesong på nærmere 10 millioner, sier Vøllo.
Sykkelutviklingen i Hemsedal er et samarbeid mellom Hemsedal IL, Hemsedal Turisttrafikklag, Spare Bank 1 Hallingdal Valdres, Sparebankstiftelsen DNB, Hemsedal Kommune, Totteskogen Utvikling og Tråkk’ n’ Roll.
Les også:
Bygger sykkelanlegg til 15 millioner kroner
Ål i Hallingdal presenterte masterplan for sykkelutvikling til 100 millioner kroner
Interessert i bærekraft og sykkelutvikling? Her har vi samlet saker om stibygging, tilrettelegging av sti og reiseliv/destinasjoner, samt NOTS (norsk organisasjon for terrengsykling) og deres arbeid med høringsuttalelser og rettigheter for syklister.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker