Vil gjøre Høgevarde til en av verdens råeste sykkeldestinasjoner

Sikkerhet, drenering og forutsigbarhet skal løfte Høgevarde til en verdensledende destinasjon for syklister. Arbeidet er nå i gang.

Sist oppdatert: 10. september 2021 kl 15.00
Høgevarde
BYGGER: Glen Jacobs og World Trail bygger sti på Høgevarde. Foto: Lars Storheim
Lesetid: 2 minutter

De siste årene har flere tradisjonelle skidestinasjoner satset tungt på sykling, med Trysil som det største eksempelet. I Hallingdal og Høgevarde bygges det nå stier, som ifølge initativtakerne skal løfte området til å bli et av verdens råeste.

Med seg har de Glen Jacobs, som blant annet har en plass i MTB Hall of Fame. 

– Dette stedet er vakkert. Det er grunnen til at vi valgte å involvere oss i prosjektet. Typen av stier du kan bygge her en uendelig – og fossene og elvene... Folk kommer til å forelske seg i dette stedet, sier Jacobs i en pressemelding.

Prosjektet på Høgevarde koster over 100 millioner kroner, og skal etter planen være ferdig innen åtte år. Høgevarde har de siste årene etablert seg som en kjent skidestinasjon.

Når de nå skal bli en destinasjon, har Jacobs tre prinsipper han bygger sti etter. Altså sikkerhet, drenering og forutsigbarhet.

– Stiene må alltid holde seg innenfor graderingen, og skal man lage mer utfordrende elementer, må de ligge i tilknytning til stien. Stiene må også kunne kvitte seg med vann fortest mulig, så overflaten forblir tørr og fast, og man unngår erosjon, sier Jacobs, og legger til følgende om forutsigbarhet:

– Forutsigbarhet: De fleste syklister prater om «flyt», men ifølge Jacobs handler flyt om å kunne forutse hva som skjer på stien. Uventede overraskelser er ikke bra – heller ikke på de mest hårete EWS- og downhillstiene.

Se mer om hvordan de bygger destinasjonen her:

Publisert 10. september 2021 kl 15.00
Sist oppdatert 10. september 2021 kl 15.00
annonse

Relaterte artikler

annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen