Hovedturløypa Stemmen Kjerrane

Stemmen i Øvrebø

Sist oppdatert: 25. mai 2003 kl 00.00

• Kommune: Vennesla, Songdalen Og Kristiansand

Kjør Rv.9 fra Kristiansand mot Setesdal/Haukeli ca. 17 km til Stemmen Bilsenter på toppen av Høiekleivene.

Kjerrane i Kristiansand.

Mest dobbel sti i skilype. Noen plasser er det transportstrekk på grusveg. Man kan sykle nesten overalt hvis man har ok teknikk.

Start fra Stemmen Bilsenter. Fine parkeringsmuligheter, og busstopp for Setesdalsekspressen fra Kristiansand. Her er også infoskilt om turløypa mot Kjerrane. Herfra følger en merking "Hovedturløype-Kjerrane" helt til sluttpunktet!!!! Først er det ganske flatt og snilt sørover i begynnelsen, ta rett fram forbi bommen etter 700m. Sykle så langs Hemmesvann, løypa passerer en ødegård. Her kan det være steinete i perioder, men også kjempefin sti på gress. Løypa krysser en grusvei som til venstre går til Mosby. Deretter kommer en bratt stigning med litt stein, før løypa passerer ei myr som er fint syklebar. Løypa krysser en grusvei som går ned til Songdalen hvis man tar til Høyre, eller til utsiktspunktet Hesteheia (300moh) 1 km oppover til venstre. Fortsett rett fram en flat strekning ogned ei bratt kleiv mot Homevann. Småkupert langs dette vannet før løypa dreier mot høyre mot Hågonvann, her kan være vått på høsten. Etter å ha tatt til venstre i krysset går løypa langs Hågonvann, før en transportetappe på grus bringer oss nedover 1,5 km til Aurebekk. Tar til høyre på asfaltvegen. Sykle noen 100 meter på den før en tar til ned til venstre ved en bom. Løypa går langs idylliske Aurebekkvann, før den går oppover og over ei lang myr mot Bergstølhytta. En alternativ rute hvis man vil sykle noen på blankskurte svaberg er over Undalsheia fra Aurebekk til Bergstølhytta. Noen hundre meter på grusvei forbi Bergsvann med stupebrett.Så er det myr noen kilometer, men det er oftest hardpakket og fint å sykle! Nå er vi inne i Straiskogen og kan ta lyslypa ut mot Strai hvis vi ikke orker mer. De tøffe tar isteden rett frem i krysset over ei myr, før løypa går ned mot Straisvann og deretter til venstre i et kryss. Her kan det være litt steinete, og etter 1 km østover svinger løypa til høyre sørover, bratt og teknisk. Over toppen er det fint parti med svaberg, før en kommer inn i et mer teknisk og til tider vått område i nærheten av Krokvann. Fortsett over ei myr dekket med tømmerstokker, før det begynner å gå nedover mot Kjerrane i et litt snillere parti. Etter hvert kommer man ned til ei grønn slette som er Kjerrane. Her er det 2 km til Kristiansand sentrum på asfaltveg østover.

Turkart Bymarka dekker hele ruta. Fås hos Birting Bokhandel i Kr.sand, samt Torridal IL orienteringsgruppa, Kuliaveien 201. Kristiansand OK har kart over området i den sørlige delen av ruta, sjekk http://www.kok.no/kart.jsp

Publisert 25. mai 2003 kl 00.00
Sist oppdatert 25. mai 2003 kl 00.00

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby