Krokvann rundt!

Kjærrane

Sist oppdatert: 18. oktober 2002 kl 00.00

• Kommune: Kristiansand - Kjærrane og Krokvann

Fra sentrum følger du Setesdalveien forbi bryggeriet. Følg asfaltveien langs jernbanen til du kommer til en bensinstasjon på høyre siden (Krossen). Her tar du til venstre og kjører gjennom et boligfelt som heter Suldalen, og forbi en høyblokk i enden av den brede asfaltveien. Du følger nå en smalere asfaltvei forbi et langt vann som heter Grotjønn. Hold deg langs vannet, du passerer en skytebane og fortsetter opp en bratt bakke. På toppen er det en slette og veien slutter ved Schæferhundklubbens lille hus. Løypa starter opp til høyre over bekken.

sammen sted..

Løypa består av nesten bare skogsstier, med ca. 5 % grov grus-/traktorvei.

Sykkelopplevelse starter altså ved Kjærrane, nærmere bestemt derhovedturløypa begynner like ved schæferhundklubbens klubbhus på en stor,grønn slette. Etter å ha løftet sykkelen over en bom på høyre side av veien,starter en 500m lang oppoverbakke med grovt grusunderlag. En hard, men finbakke å få varme i kalde muskler på. Ved bakkens høyeste punkt finner du etskilt merket med gul farge hvor det står Arnes løype. Her begynner stien ogdu krongler deg opp en liten bakke på 10 meter med små tekniskeutfrodringer. Kommer du opp denne kneika, har du peiling!

Ikke ta til høyrepå toppen av kneika, men ta til venstre og følg stien som går på den lillehøyden. Deretter en liten utforkjøring og du kommer ned på en myr hvor stiengår i høyre kant av myren. Følg hovedstien ca 3 minutter, motstå fristelsenå ta ut på noen av de ikke så tydelig andre stien som går ut fra dennestien. Man sykler på fet "singletrack" (som vi herretter kaller "sti" pågodt norsk) som om sommeren har høyt myrgress hengene utover seg på beggekanter. Fokuser der du tror stien går og du unngår en"gresstuste-framover-på-trynet-trynings".

Til slutt kommer man til et avløypas knutepunkt. Plutselig står man midt et stikryss som ovenfra ser utsom et kors. Det står også en stokk med skilt på i krysset. Ikke la degforvirre veiskilt, ta til høyre i krysset og fortsett på en smal sti ned iet litt gjørmete område. Langt sommergress kan gjøre livet surt for enukonsentrert syklist her også. Etter ca 50 m går veien svakt til høyre, ikkefortsett rett fram selv om det ser ut som det er mulig å sykle der. Herkommer du inn på en litt bredere sti som før i tiden fungerte postvei, mensom nå er en glimrende, teknisk sti. Denne følger du i 7-8 minutter.

Stiensmalner til slutt på en slette med to småbroer, og på en liten bakkekam kandu ta til venstre. Fortsetter du rett fram her blir stien til en vei ogkommer end i bebyggelsen igjen, og de vil vi jo ikke? Etter å ha tatt tilvenstre sykler du oppover noe skråe svaberg og etter hvert sykler du litt påtoppen av kammen og ser høyspentledninger over deg. Så kommer en kulnedoverkjøring på trang sti før du må krongle deg litt opp og framover på ensti. Her krysser du rett over en annen løype som har gul merking. Etterhvert kommer du ut på en bred, gruslagt vei. Her tar du til venstre, opp enbratt liten bakke og tar så til venstre, ut av grusveien igjen. Kommer duopp de neste 150 meterne er du flink.

På toppen blir det litt smalstikjøring igjen og du kommer til "kors"- krysset du var i litt tidligere.Denne gangen tar du rett til høyre. Etter en krevende stigning tar du til påen like krevende utforbakke. I bunnen er det en demning og et lite hus.Fortsett forbi dette og ta til på stien rundt selve Krokvann. Du følger nåden korteste veien rund vannet, her er det nok av tekniske innslag, trappersom må forseres, demninger som man balanserer over og broer lagt ut på myr!Etter en del småkupert terreng kommer man til slutt ut i et stort stikrysssom vanligvis er fullt av gjørme. Her tar du inn på hovedturløypa motKjærrane (det står skilt). Litt opp og ned her, det sykles over en myrbelagt med tversgående stokker som tester din fulldempede sykkel og dukommer til slutt til veien der du startet turen. Trill ned til Kjærraneigjen og vær fornøyd med deg selv...

http://www.terrengsykkel.com/LOYPA.HTM+ mange andre stier i området. Man kan fortsette på hovedturløypa mot Kulia. Utall av avstikkere hvor man kan komme til Farvannet, Nodeland, Langemyr, Stemmen + +

Publisert 18. oktober 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 18. oktober 2002 kl 00.00

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby