Trails på Hånes

Ved Hånes utenfor Kristiansand, har en gjeng syklister bygget sin egen dirtpark. I helgen var det høstjam, og vi loddet stemningen. Se bildene!

Sist oppdatert: 23. september 2013 kl 00.00
Fra trerampen kan man droppe inn til både en linje med hopp, og et hopp med landing av bark, for å øve på triks
Fra trerampen kan man droppe inn til både en linje med hopp, og et hopp med landing av bark, for å øve på triks
Lesetid: 3 minutter

Trails for kidsa

Miljøet for dirt og bmx er kanskje lite i Norge, men det finnes noen unntak. Et av disse er Christian Skollevoll og hans venner, som med sterk dugnadsånd og stor innsatsvilje har bygd parken "Skolegården" ved Hånes, utenfor Kristiansand. Vi tok en prat med Christian, for å høre mer om prosjektet.

 

TS: Hvordan kom dere i gang med dette?

- Det hele startet med at vi var 3 syklister flyttet sammen i et hus ute på Hånes. Vi var på utkikk etter et sted å sykle, og kort tid etter fant vi skolen, hvor det lå en bane allerede. Vi døpte den "Skolegården", og satte i gang prosessen med å søke om støtte. og byggingen. Med løfte om å lage en arena som kunne brukes av flere, fikk vi tillatelse av skolen og satte i gang. 70 tonn og noen uker senere var pumptracken ferdig før sommerferien. Etter ferien begynte vi på resten av arbeidet, og ble akkurat ferdig til jam´en i helga!

 

TS: Dette hørtes jo veldig fort gjort ut, det ligger kanskje litt mer enn som så bak?

- Hehe, joda. Det har gått med over 2000 arbeidstimer i prosjektet totalt. Ca. 80 timer med maskiner. 170 tonn med grus,  18 tonn med jord, og 10.000,- i materialer. BABracing og BMX-element har sponset en kicker hver.

TS: Du har vel ikke gjort alt dette alene?

- Neida, Karl Ruben Gaasø og meg er de som har stått som ildsjeler. Men Andreas Torgersen og Stian Larsen vært til stor hjelp.

 

TS: Og ambisjonene med dette da? Bare for egen morro, eller rekruttering til sykling?

- Det begynte med at vi selv ville ha en plass å trene, men nå har vi skjønt at vi må satse ytterligere. Denne plassen er helt perfekt til rekruttering, og vår visjon er å gi barna idag ett tilbud vi aldri hadde da vi var yngre.

TS: Har dere merket noen økt interesse?

- Helt klart! Bare i byggeperioden la vi merke til at flere barn skaffet seg bmx, og foreldre kom spørrende til oss om hva vi bygde og hva slags sykler barna trengte, hvor man kunne kjøpe slike sykler og til hvilken pris. Det er bare kjempemorsomt, og vi ønsker alle velkommen.

TS: All byggingen har kulminert i et arrangement, kan du fortelle litt om det?

- Arrangementet i helga ble en kjempe suksess! Håpet var å få litt publisitet, sykle og vise vennene våre hva vi har laget. Derfor gjorde vi mye av arrangementet til et jam-format, der folk ikke sykler i rekkefølge, men at folk blir observert. I tillegg hadde vi lange og gode pauser fordi at det var ikke selve konkurransene som var viktig i helgen, det var syklingen! 

Ekstra morro var det å se at noena v de lokale barna fikk være med i pumptrack-konkurransen. De tilreisende syklistene var også kjempefornøyde, vi ordnet med gratis opphold og overnatting til de.

TS: Og nå da, hva skjer fremover?

- Til neste år er planen å bygge enda en dirtlinje, samt utvide pumptracken og gjøre bark-hoppet mer tilgjengelig, for de som vil prøve seg på hopping for første gang. Vi gleder oss!

 

 

 

 

 

 

 

 

Publisert 23. september 2013 kl 00.00
Sist oppdatert 23. september 2013 kl 00.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen