I oktober var Roald Eidsheim og Lars Melbye fra Rekkje stiutvikling på befaring i Tusten skisenter utenfor Molde for å kartlegge mulighetene for å bygge et stisenter i alpinanlegget. Foto: Tusten Skiheiser AS
Lesetid: 3 minutter
Våren 2020 settes spadene i jorda på første fase av Molde sykkelpark i skisenteret Tusten. I løpet av fem år skal det bygges stier og sykkelanlegg for mellom 10 og 15 millioner kroner, i tillegg til en klatrepark.
Se kart nederst i saken
– Ambisjonen er å bygge et anlegg med tilbud som skaper gode sykkelopplevelser for en bred gruppe, samtidig som det ikke blir kjedelig etter et par gjennomsyklinger, sier Lars Tore Lien, som er park og anleggssjef i Tusten Skiheiser AS.
Saken fortsetter under
– Norges råeste stisenter – Vi er et relativt lite skisenter, men vi ligger bare seks kilometer fra Molde sentrum, og når snøforholdene er gode, har vi veldig mange muligheter her med både preppede løyper og frikjøring. Målet er at Tusten skal bli en helårsdestinasjon, og da gjør vi som en del andre skianlegg med å legge til rette for stisykling og klatring. Som en del av verdiskapingen skal vi også ha sykkelutleie, sykkelservice og guiding, samt at kroen vil være åpen for servering, og vi utreder mulighetene for heisbasert sykling, sier Lien, som har stor tro på prosjektet.
– Da Roald Eidsheim og Lars Melbye fra Rekkje Stiutvikling AS var på befaring i Tusten for å se på mulighetene i oktober, mente de at om dette utvikles riktig vil vi ha ett av de råeste stisentrene i Norge, sier Lien.
Se Terrengsykkel-TV: Slik gikk det da Stipatruljen besøkte Molde
Flere byggefaser Stisykkelsenter i Tusten er planlagt utbygget i flere faser, der første fase blir en maskinbygget pilotsti av grønn gradering på en kilometer og en tilhørende nedoversti med ulike bygde elementer i nedre del av skisenteret, samt en rød-gradert hopplinje på 300 meter. Dette er estimert å koste cirka tre millioner kroner.
– I første byggetrinn fokuserer vi på en pilotsti oppover og nedoversti med rullbare hopp, doseringer og pumpestrekninger, samt en hopplinje i terrengparken for de litt mer drevne. Hopplinja vil bestå av ulike hopp med litt gap. Det finnes i dag ingen hopplinjer på Vestlandet av dette kaliberet, sier Lien.
I tillegg kommer en rundbaneløype på 2.5 kilometer i tilknytning til dette. Den skal bygges på dugnad. Tanken er at nedoverstien kan fungere som indrefileten i rundbaneløypa i konkurranser.
I neste byggefase, med planlagt start i 2021, skal det bygges en blågradert klatresti som blir en forlengelse av pilotstien oppover i anlegget mot Brenthaugen, og en ny nedoversti av mørkeblå gradering fra toppunktet.
Deretter skisserer planen flere nedoverstier av ulik vanskelighetsgrad fra toppunktet, og på sikt også utvidelse vestover med en klatresti mot Eikremsnakken og nedoversti tilbake til Tusten. Totalt vil stisenteret da ha mellom 10 og 15 kilometer med bygde og tilrettelagte stier, og en prislapp på til sammen mellom 10 og 15 millioner kroner.
Prosjektet er et samarbeid mellom Tusten Skiheiser, Molde Cykleklubb og Rekkje Stiutvikling AS. Den maskinbygde pilotstien som bygges til våren er det Rekkje Stiutvikling som skal anlegge. For den videre utbyggingen er planen en kombinasjon av lokal dugnadsinnsats og profesjonelt anleggsarbeid.
– En del av masterplanen er at Rekkje skal holde stibyggerkurs, og at folk fra Molde CK, endurogruppa og Molde folkehøgskole, som tilbyr stisykling som aktivitet, skal bygge mye av det vi har lagt opp til i de videre fasene, sier Lien.
Finansieringen er prosjektert som en kombinasjon av spillemidler, egenfinansiering og sponsorbidrag.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.