NOE STORT PÅ GANG I NESBYEN: På snaufjellet er byggearbeidet i gang med det som skal bli en av de mest spektakulære stiene i Norge, Hallingnatten. Prosjektleder i Hallingdal Rides, Lars Wraae Jensen (t.v) og stibygger i Trailhead Nesbyen, Ove Grøndal inspiserer fremdriften på fjellet en høstdag.
Lesetid: 3 minutter
I en scene som dette er det bare én klisje som kunne passet: «En gang skal alt dette bli ditt»
Vel, dette kan bli litt mitt, om ikke annet.
Jeg står på Syningen, toppen av Nesbyen Skisenter, med utsikt til alle kanter. I landskapet under meg snor det seg et bredt spor av jord, hvor torv og kratt er fjernet. Hadde man ikke visst bedre, kunne man trodd at det dreide seg om miljøkriminalitet, men her skal det komme en 15 kilometer lang sti ned til selve Nesbyen som etter planen kan bli en av de råeste i Skandinavia.
Men denne stien kommer ikke ut av ingenting, og skal vi forstå hvordan Nesbyen har blitt et av de hotteste stedene å sykle i Norge, må vi mange år tilbake.
En av dem som står her med meg på toppen av Syningen er Ove Grøndal. Da han flyttet hit i 2008, oppdaget han stier i dalsidene rundt sentrum som var over all forventning. Kameraten Knut Lønnqvist kom flyttende etter, og sammen begynte de å invitere venner fra fjern og nær.
De skjønte fort at de hadde oppdaget noe helt spesielt. Sykkelvennene kom igjen og igjen, og til slutt ble det fast sykkelcamp hver vår. Siden har Nesbyen Trail Camp vokst seg og blitt større, og samler nå flere hundre deltakere til shuttle-basert sykling den første helgen i mai.
Og det er denne shuttlebaserte syklingen, hvor man får biltransport til topps og kan velge mellom utallige fete stier ned igjen, som Nesbyen kanskje har blitt mest kjent for.
Nå driver Grøndal og Lønnqvist stibyggerfirmaet Trailhead Nesbyen, og det er derfor vi står her på Syningen, sammen med prosjektleder for Hallingdal Rides, Lars Wraae Jensen.
Syklene kunne vi egentlig lagt fra oss, for stien er ikke ferdig. Så langt er det bare en såkalt rough cut som er gjort, at gravemaskinen fjerner topplaget, så jord og stein eksponeres. Så skal det bearbeides, før masser blir kjørt inn om vinteren med spesialbeltevogner, og flydd inn med helikopter på de mest utilgjengelige stedene.
Nesbyen har verken hotellsengeplassene eller afterbikemulighetene som destinasjoner som Hemsedal og Trysil. Men terrenget, jordsmonnet og det spesielle klimaet, det finner man ikke maken til mange steder.
Lenge var det de naturlige stiene mellom store furutrær syklistene valfartet hit for. Men i takt med at stisykling som fenomen har blitt mer populært i Norge, har også fokuset endret seg i Nesbyen. Nå er det ikke lenger bare shuttle-entusiastene og endurosyklistene som skal tilfredsstilles.
På østsiden av dalen, bak de ikoniske stiene i fjellsida, ligger Trytetjern. Det som tidligere i sykkelsammenheng var mest kjent som utgangspunktet for den bratte syklinga, har nå fått et eget stinett. Fra parkeringsplassen går det både grønn, blå, og snart en rød runde.
Et sprang. Det nederste partiet er allerede ferdig, og senere på dagen får vi gleden av å bli med Ove Grøndal på en prøvetur ned Storetoppstien som den heter. Den snaut kilometer lange stien føyer seg inn på lista over stier man kan sykle fra sentrum.
Og den lover godt for 2021.
OFTE STILTE SPØRMÅL
– Må jeg vente på sommeren?
– Nei. Selv om stiene er bra, har også klimaet vært med å bidra til at Nesbyen har blitt så populært. Nesbyen er et av de varmeste stedene i Norge, og det er ikke uvanlig at termometeret bikker 30 varmegrader her om sommeren. Det betyr ofte tidlig snøsmelting, og spesielt stiene på østsiden av dalen kan være snø- og isfrie om våren mens det meste annet av sykkelterreng i Sør-Norge er dekket av snø. Derfor har Nesbyen blitt et populært turmål om våren for våryre syklister.
– Må man shuttle i Nesbyen?
– Nei, man må ikke det. Men de aller fleste som kommer for å gjøre den nedoverbaserte syklingen som Nesbyen har blitt kjent for, gjør det. Tar du bilen til topps vil du både rekke flere stier og bli mindre sliten. Du kan enten booke Trailhead Nesbyen eller Any Excuse to Ride sin shuttleservice for en dag, eller organisere selv med en kompisgjeng eller familien.
– Må man sykle utfor?
– Nei, Nesbyen er nå også en familiesykkeldestinasjon. Start gjerne på Trytetjern.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.