Nesbyen får 300.000 til stibygging

Sykkelsatsingen i Nesbyen får en tredjedel av kommunens samlede pott for sentrumsutvikling.

Sist oppdatert: 28. april 2016 kl 06.00
Nesbyen er allerede godt kjent i stisyklingsmiljøet. Nå har kommunen omdisponert midler til sykkelprosjekter som skal bidra til å utvikle Nesbyen som en sykkeldestinasjon. Foto: Simen Berg
Nesbyen er allerede godt kjent i stisyklingsmiljøet. Nå har kommunen omdisponert midler til sykkelprosjekter som skal bidra til å utvikle Nesbyen som en sykkeldestinasjon. Foto: Simen Berg
Lesetid: 4 minutter

– Omdisponeringen fra Nes kommune er et kjempesteg videre for Tråkk ’n’ Roll prosjektet og for stisykkelmekkaet Nesbyen, hvor prosjektet nå ruller inn i den operative fasen, sier Lars Wraae Jensen, som er prosjektleder i Tråkk n Roll.

Tråkk n Roll har det overordnede ansvaret for å koordinere og lede utviklingsprosjektene innen stisykling i Hallingdal.

– Hvis alt går som vi håper, kan Hallingdals nye trail crew starte med vedlikeholdsarbeid og de første utbedringene av stier allerede til sommeren. Oppfinneren av terrengsykkeldestinasjonen Nesbyen, Ove Grøndal, er tiltenkt rollen som lokal prosjektleder, og skal blant annet bidra til at vi tar vare på «Nesbyen-ånden» i den fremtidige offensiven, sier Jensen. 

Saken fortsetter under

Nesbyen 1 - Brynjulf Svendsen 1400x788
Nesbyen har mye natur å by på. Nå har stibyggerne fått 300.000 omdisponerte kroner til sykkelprosjekter i kommunen. Foto: Brynjar Svendsen

Nesbyen har mye natur å by på. Nå har stibyggerne fått 300.000 omdisponerte kroner til sykkelprosjekter i kommunen. Foto: Brynjar Svendsen

Les også: Mange vil bli stibyggere på heltid 

Viktig med helhet
– I Norge er det mye stibygging rundt omkring, men mye av det som gjøres mangler helhet og foregår uoffisielt og mer etter prinsippet «du kan bygge litt i skogen min». Men det å bygge skikkelige destinasjoner er faktisk skikkelig komplisert materie. At de lokale politikerne i Nesbyen nå ser verdien i å investere i stisykling som en del av sentrumsutviklingen, og setter av 300.000 av de totalt 1 million kronene til sykkelprosjekter, der er vanvittig tøft, sier Jensen.

– Midlene vil gjøre det mulig å starte den viktige jobben med å forme en helhetlig plan for fremtidig utvikling av Nesbyens legendariske østside, i tett dialog med grunneiere og andre brukergrupper, sier Jensen.

– Målet for planen er at man gjennom positive virkemidler som merking og tilrettelegging, skal kanalisere trafikken på en måte så fot- og sykkeltrafikk kan foregår i harmoni, og samtidig gjøre Nesbyen til en enda bedre terrengsykkeldestinasjon, forklarer Jensen.

Saken fortsetter under

Nesbyen 2 - Brynjulf Svendsen 1400x924
Sykkelprosjektene i Nesbyen skal bidra til å trekke flere sykkelturister til regionen, og redusere risikoen for brukerkonflikter ved å etablere bærekraftige stier. Foto: Brynjulf Svendsen

Sykkelprosjektene i Nesbyen skal bidra til å trekke flere sykkelturister til regionen, og redusere risikoen for brukerkonflikter ved å etablere bærekraftige stier. Foto: Brynjulf Svendsen

Les også: Internasjonal pris til Trysil Bike Arena 

Han legger til at Ove Grøndal og Knut Lønnqvist i Trailhead Nesbyen AS også har fått 100.000 kroner fra kommunens næringsfond, og at Grøndal en nøkkelperson for at prosjektet skal lykkes.

– Ove er «Mister Nesbyen» når det kommer til terrengsykling. Han har brukt tusenvis av timer i skogen, og det er den innsatsen som har gjort Nesbyen til den terrengsykkeldestinasjonen den er allerede, sier Jensen.

Nesbyen har unikt utgangspunkt
Syklingen i Nesbyen er unik på mange måter, blant annet fordi den er så sentrumsnær. Jensen ser tildelingen som et tegn på at lokale politikere har sett verdien i å utvikle aktivitetene i regionen, og ikke bare tenker i retning store hoteller, overnattingstilbud og nye butikker når området skal utvikles som destinasjon.

– Jeg tror politikerne ser at sykkelutviklingen også vil skape et mer attraktivt og levende bygdesenter, og at dette er noe som både lokal ungdom, det lokale næringslivet og lokalidentiteten på Nes vil vokse på. Jeg tror bestemt at stisyklingsprosjektet også vil skape ringvirkninger i form av nye næringsinitiativ. Den første synes allerede på vei hos Trailhead Nesbyen, sier Jensen.

Les også: Etablerer helproft trail crew 

Saken fortsetter under

Nesbyen - Thomas B Svendsen 1400x924
Nesbyen har etablert et stort nettverk av stier. Nå blir det enda flere. Foto: Thomas B. Svendsen

Nesbyen har etablert et stort nettverk av stier. Nå skal alt settes i system og videreutvikles. Foto: Thomas B. Svendsen

Tråkk n Roll skal gi regionen flere bein å stå på
Opplevelser og aktive reiser er i vekst, men så langt har Hallingdal i stor grad vært en vinterdestinasjon både for hyttefolk og overnattingsgjester. Derfor gikk Regionrådet for Hallingdal inn med 300.000 kroner til prosjektfasen i Tråkk n Roll, som startet opp i januar 2015.

Stibyggerprosjektet Tråkk n Roll skal bygge et stort nettverk av bærekraftige terrengsykkelstier i Hallingdal og bidra til å utvikle regionen til en sykkeldestinasjon av internasjonale dimensjoner. 

Prosjektet eies av destinasjonene i Hallingdal: Flå Vekst SA; Nesbyen Turist- og Næringsservice, Ål Utvikling AS, Hemsedal Turistkontor SA, Visit Geilo AS og Gol Reisemål AS.

I løpet av det første året har Tråkk n Roll blant annet utviklet en overordnet forretningsplan og framdriftsplaner for hvordan regionen skal bli en ledende terrengsykkeldestinasjon, samt innledet prosjektsamarbeid med Valdres og Trysil. Disse destinasjonene har hatt en målrettet satsing på terrengsykling i flere år og har støtte fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet. 

Publisert 28. april 2016 kl 06.00
Sist oppdatert 28. april 2016 kl 06.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen