Roadtrip med terrengsykkel i Hallingdal

Hallingdal er et av landets beste steder for stisykling. Bli med fotograf Thomas B. Svendsen på tur.

Sist oppdatert: 30. september 2016 kl 11.25
Lesetid: 3 minutter

Her forleden falt jeg ut av kanoen. Jeg tippet rundt og alt gikk slow motion. Livet til smarttelefonen gikk i revy, ånei – alle appene som jeg ikke kan oppdatere lenger. Livet ble litt mindre stressende. Nøyaktig 15 apper mindre stressende. Jeg fikk tak i en vanntett telefon som var sms -og anropskapabel, men ingenting mer. Martine ringte meg - roadtrip var et faktum.

Nesbyen

Vi møtes ved Trytjejern mandag kveld. Det blir kveld fordi jeg ikke har smarttelefon. Jeg har ikke eid en bil på 10 år,  følgelig har jeg ikke fulgt med når jeg har vært passasjer oppover Hallingdalen. Jeg trodde jeg kunne veien, og svingte inn i riktig dal. Men når jeg havner i krysset ved Numedal hvor jeg kom ned når jeg gikk tur over Blefjell ifjor, skjønner jeg at jeg har rotet meg opp feil dal. Det blir derfor en ufrivillig omvei via Rødberg og over fjellet.

_MG_3679
_MG_3679

Jeg får alltid assosiasjoner til Mikkjel Fønhus sine historier når jeg står her og beskuer åsene. Flere av historiene er oppdiktet fra Vassfaret. Jeg åpner en Halling, og glor mot det som snart skal bli stjerneklar himmel. Ingenting er bedre enn overnatting ute i naturen kombinert med sykling.

_MG_3742
_MG_3742

 

Neste morgen dytter vi syklene opp mot Klevarudnatten. Herfra er det utsikt over hele Nesbyen. Martine er spent på nedkjøringen, hun har nettopp hatt en kneskade. Nedkjøringen er en klassiker og til tider bratt. Plutselig hører jeg en lyd man ikke skal høre når man sykler – etterfulgt av fjåsete latter. Martine har dratt på eventyr over styret, og sykkelen ligger opp ned i buskene.

_MG_3698
_MG_3698
_MG_3703
_MG_3703
_MG_3753
_MG_3753

 

Ål og Torpo

Foran meg har jeg et gammelt stamphus. Det er bekmørkt idet jeg trår inn i steinrommet. Det første jeg skimter i mørket er en feit edderkopp som kryper inn i steinveggen. Jeg lar historien om edderkoppene ligge til neste dag, slik at turfølget ikke skal få panikk og flykte på nye eventyr. Elven lager et voldsomt brus og jeg lurer litt på om jeg kommer til å få sove.

_MG_3782
_MG_3782

 

Neste morgen, mens kaffen holder seg varm i lifeventure-termokoppen ser jeg på sykkelen og gleder meg over dagens stivalg, Torpo. Det var ifjor på Hillbilly Høkkfest at jeg syklet på Torpo for første gang. Med vanvittige minner fra nedkjøringene, og ingen muligheter for å få med meg Høkkfesten i år, var det helt naturlig å dra tilbake for å sjekke om jeg ikke drømte de fantastiske stiene vi dundret nedover.

_MG_3796
_MG_3796
_MG_3785
_MG_3785

 

Jeg drømte ikke. Stiene er der fortsatt, og de fremprovoserer hyl som man kun trodde en 14-åring i stemmeskiftet kunne fått frem. Det blir etterhvert tomt for bremsebelegg. Og jeg som var så skråsikker på at jeg hadde bremseklosser med meg! Det hadde jeg ikke, eller det var feil klosser.

«Hei, har du klosser til M615?»

«Joda, la meg se. Ja, det har jeg» - sier en meget engasjert ung mann på sportsbutikken i Ål.

_MG_3819
_MG_3819

 

Når man camper ute prøver jeg å unngå oppvasken. Dermed består middagen av wraps. Kok ris eller quinoa, og varm opp wraps i stekepannen. Tilbehøret består av røkt ørret, tomater, avacado, oliven, salat og sweet ray's barbequesaus. Sunt er det også.

_MG_3816
_MG_3816
_MG_3844
_MG_3844

 

Oppholdet i Hallingdalen avsluttes på Gol. Navara'n snirkler seg oppover en kronglete fjellvei som til tider er meget spennende. Vi sykler grusvei innover fjellet og tilslutt skimter vi Hemsedal. Herfra slenger vi gummien ut på Skaraåsen rundt og følger den nedover mot Skjenstien. Stien er jevnt over fantastisk singletrack, kun avbrutt av noen gjørmepartier. En verdig avslutning. 

_MG_3856
_MG_3856

 

Publisert 30. september 2016 kl 11.25
Sist oppdatert 30. september 2016 kl 11.25

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen