Anlegger Stryns første bygde sti

Stibyggerne har stått på i hele sommer, og håper stien kan stå ferdig til Folven sykkelfestival i september.

Sist oppdatert: 1. august 2016 kl 07.00
Stibygging i Stryn er ikke gjort på en dag. Dugnadsgjengen har stått på hele sommeren i Napen og håper å ha stien ferdig til stifestivalen i september. Foto: Fred Syversen
Stibygging i Stryn er ikke gjort på en dag. Dugnadsgjengen har stått på hele sommeren i Napen og håper å ha stien ferdig til stifestivalen i september. Foto: Fred Syversen
Lesetid: 3 minutter

– Vi hadde en stibyggercamp her i fjor sommer, og har fått en del midler til å utvikle stisykling her i regionen, forteller Fred Syversen, som er en av ildsjelene i prosjektet og inne i satsingen gjennom Folven Camping.

I fjor sommer fikk de besøk av to av verdens beste stibyggere, Shane Wilson og Mark McClure fra Trailsolutions, for å lære hvordan de skal bygge bærekraftige stier som favner et bredere publikum.

Les også: Lær stibygging av verdens beste 

– Stryn er ikke Trysil for å si den sånn. Våre stier er ganske tekniske, men folk blir bedre og bedre til å sykle, sier Syversen, og forklarer at stibygging er tidkrevende saker.

– Det er mye tung stein som skal flyttes og noen utfordringer. Hvor mye vi får gjort på en dag avhenger veldig av om det er mye steinlegging eller doseringer. Vi klarer alt fra 10 meter til 20-30 meter per dugnad. Det kommer til å ta litt tid innen stien er komplett, og vi vet ikke akkurat når den er ferdig, sier han. 

Les også: Magisk elgtråkk i Trysil  

Viktig forbindelse
Dugnadsgjengen har lagt seg på to dugnadsdager i uka på stiprosjektet i Napen, og så langt har det vært alt fra to-tre frivillige til rundt åtte som har møtt opp. Den nye stien, som på folkemunne heter Himalayastien, blir en forbindelse som skal binde sammen flere av de eksisterende stiene.  

– Vi har tidligere bygget en utforløype. Dette blir en stisyklingssti, og poenget er å bygge den slik at de som er gode skal kunne ha det gøy i løypa, samtidig som mindre erfarne syklister også skal kunne ta seg fram, og vi merker at interessen er økende for Stryn som sykkeldestinasjon, sier han, og legger til at i fjor ble det kjørt stibyggerkurs i Stryn.

– Vi gleder oss til å begynne å bruke noe av det vi lærte på kurset i fjor, sier Syversen.

– Målet er å bidra til økt fysisk aktivitet for unge som eldre. Stien vil fungere både for gående og syklende Vi har planene klare for andre stier etter Napen er ferdig, det skjer mye her oppe i åra fremover. Noen av stiene som er planlagt kommer til å bli lange og meget spektakulære, sier Syversen.

Les også: Festivalsesongen 2016

annonse

Saken fortsetter under

Fred Syversen Hansabakken Himalayastien - foto Sondre Nesje 1400x933
Fred Syversen på en prøvetur i Himalayastien. Foto: Sondre Nesje

Fred Syversen på en prøvetur i Himalayastien. Foto: Sondre Nesje

Del av større prosjekt
Terrengsykkelprosjektet i Nordfjord ble satt i gang av Reiseliv Stryn og Nordfjord i 2013, som søkte infrastrukturmidler fra Sogn og Fjordane Fylke. Formålet med prosjektet er å skape gode reiselivsprodukt basert på stisykling i Nordfjord-området.

– Vi har som mål å skape gode reiselivsprodukt basert på stisykling i Nordfjord-området. En viktig del av satsinga er kompetansebygging, og det er der stikurset kommer inn. Vi ønsker at produktene det blir tilrettelagd for er av god kvalitet. Alt fra stier til guiding og overnatting skal gi mersmak, sier Avdem.

– Slik det er nå, er vi avhengige av at de forskjellige aktørene og bedriftene som er involvert gjør denne jobben.

Prosjektet har fått bred støtte lokalt og regionalt. Folven camping, Loen Active, Nordfjord Folkehøgskule og Harpefossen skisenter er noen av aktørene som er med på prosjektet. Gjensidigestiftelsen og Sparebanken Sogn og Fjordane bidrar også med støtte til stiprosjektet gjennom Oppstryn Idrettslag.

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

Andreas Guddal Napen - Foto Fred Syversen 1000x
Dugnadsgjengen har tung materie å jobbe med, men vel verdt innsatsen mener de frivillige. Foto: Fred Syversen

Anders Guddal og dugnadsgjengen har tung materie å jobbe med, men resultatet er vel verdt innsatsen mener de frivillige. Foto: Fred Syversen

Publisert 1. august 2016 kl 07.00
Sist oppdatert 1. august 2016 kl 07.00
annonse

Relaterte artikler

annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen